Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3290 ggr
fibbran
0

Fibro+magbesvär= sant ??

Ett bra tag innan jag fick min diagnos Fibro så hade och har jag fortfarande besvär med min mage.

Kan få oerhört ont och har tom vistast på sjukhus för denna åkomma dock utan att någon hittat något som varit fel.

Min fråga är således om det är fler än jag som har besvär med magen och om det finns något samband med fibron ?

Kanske detta redan finns i någon tråd, men erkänner att jag var för lat för att leta.

Mvh / fibbran

Rita-S
0

Visst finns där sammanhang, vilket även beskrivs under våra många artikler om fibro och symptom. Många av oss har hur mycket problem med magen, jag är en av dom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tesa66
0

De flesta jag vet med fibro ,har också problem med magen.Själv har jag crohns.

Rita-S
0

Jag läste här om dagen dessutom att det är rätt vanlig att folk med Fibromyalgi även har IBS. Det är dock inte diagnoserat på mig, dom kunde inte hitta nåt bevis på att jag hadde det, så jag har tydligen "bara" fibromage.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[Tassy]
0

Jag har fibro och diagnosticerad svårare form av IBS Glad

fibbran
0

Tackar, jag ska genast fördjupa mig i detta.

Skönt att veta att man inte är ensam.

Fibbran

Rita-S
0

#5 själv har jag fått kontroll på magproblemen med att köra lchf, så jag kommer leva så och njuta varje tugga mat på det sätt :)

fibbran
0

#6 vad är Ichf ??

Låter som något att prova om det fungerar :-)

Rita-S
0

#7 Low Carb High Fat. Jag utesluter en större del kolhydrater i min kost och öker hellre på det naturliga fettet från kött/fisk och så :)
För mig var det räddningen för magen.
Jag gjorde en lätt tumregel: Alt som innehåller 5 gram kolhydrater per 100 gram/100 ml mat/dryck är okej så framt det inte innehåller socket. Alt som har mer utgår. Jag bryr mig dock inte om att räkna nåt mer enn som så, och är inte så upptagen av att väga vad jag äter, hur många prosent si eller så, jag låter min kropp säga till mig vad jag behöver.

Jag tillåter Morot dock även om den är högre, jag älskar morot och tycker den har mycket bra att ge trots den är 8 gram per 100 gram morot.

Detta exluderar rätt lätt allt jag "inte får" äta. Jag skriver "inte får" innanför markeringar för det är bara jag som beslutar hur jag får och inte får äta :)
Men saken är.. när jag märkte hur bra jag mår utan är det rätt lätt att hålla sig till detta. när man betalar med illamåendehet och magvärk samt springa snabbt til toa är det ganska änkelt..

Men sen får man inte tro detta är någon magisk trollkur. Det var magisk trollkur för mig för det fungerar för mig, men jag vet även folk som inte mår bättre av kosten heller. Vissa mår även sämre.
Men du märker rätt fort på magen om det fungerar.

Det medfölger ju vissa omläggningar för kroppen att ändra från kolhydrats-RIK till kolhydrats-FATTIG kost. Du kommer nog märka kroppen kämpar lite, när den är van att få mycket supersnabb energi är det svårt att gå över på den mer långsamma fett-energien. Jag hadde relativt små besvär ¨själv, men någon vecka med lite huvudvärk och lite trötthet blev det.

Så småningom har jag mer energi känns det som av denna kost. Jag blir lika fort utmattad av saker som jag har svårt för men jag återhämtar mig snabbare. På lång sikt hoppas jag att märka skillnad på min fibro. jag undrar om jag redan gör det men det är än lite tidligt att säga nåt om.

fibbran
0

Tack Rita för att du skriver så ingående :-)

Jag ska såklart testa o se vad det ger för reslutat på mig.

fibbran

Rita-S
0

hum jag skrev socket och menade självklart socker :D Om du välger prova står jag självklart klar för att ge lite tips och råd om du behöver det. Jag själv kör inte sådär himla strikt. Efter ett halvår började jag prova ut lite om det var några kolhydrater jag var mer kjänsliga för enn andra. Ris tex klarar jag ganska bra. I små ängder förståss. Potatis ger mig snabbt besvär igjen. Vitt mjöl ger mig mycket problem, socker allra mäst. En och annan bit godis går bra men stora mängder och jag har alla mina besvär tilbaks.

I julen nu senast åt jag helt normal kost i 2 veckor, inkluderat kakor o så, men det blev inte sådär fruktansvärd mycket godis. Efter 2 veckor var alla mina bekymmer helt tilbaks för fullt. Men under 2 veckor tilbaks på "5 gram eller mindre" kosten så var alt bra igjen :)

Mollam
0

Jag har en tarmsjukdom som heter collagen collit,hade besvär i många år innan jag fick diagnos,min läkare sa att det tydligen är vanligare hos fibropatienter än andra ingen vet varför.

Mollam

fibbran
0

Tackar för alla bra svar :-)

Virvelvinden
0

Jag har Colon irritabile vilket innebär för mig att jag oftast har "raketmage" (lös och bråttom till toa)men ibland trög.

[Spanaren]
0

Jag är födoämnesallergiker och sedan jag fick veta det, så mår jag så så mycket bättre *ler*.

Dietisten kom fram till att jag var SABA-resistant. SA=  Salicyrsyra (inte samma som Acetylsalisyra) BA= Benesonater.

Ska undvika allt som finns i E-200 serien.

Jag får lida pin om jag känner lusten för att äta något som jag inte ska, men ändå äter det :-)

Efter så många, många, många år fick jag till slut veta vad det var och det var på ett Rehab där jag var inlagd i några veckor.

/kram Spanaren