Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2081 ggr
TjockaBerta
0

Brev från FK

Igår kom det - brevet från FK. Efter 6 år av tystnad ska jag nu få hjälp till arbete eller studier. Den som är lugnast är jag själv. Mina nära blev väldigt upprörda och undrade hur FK hade tänkt. De ser ju hur jag mår dagligen.

Ja ja om nu FK kan göra mig frisk och skaffa mig jobb så är ju det bra. Om inte annat kan jag verkligen behöva pengarna.

Ett litet förslag; varför inte skapa en grupp som heter FK för såna här inlägg?

>>>Malum domesticum<<<

vegasmatte
0

Hej,

Jaaa, man undrar hur de tänker egentligen… Skönt att du känner dig lugn (men det är väl snarare att man ger upp tyvärr). Här kommer en styrkekram från en till i nästan samma sits…

Jag har också varit sjukskriven länge, har en utmattningsdepression i grunden och har nu även fått diagnosen fibro. De gånger som jag har haft kontakt med FK hittills så är det jag som har ringt och jagat dem för att jag har velat komma ut i arbetsträning (det var innan jag fick så förb… ont i kroppen). Jag har verkligen varit en "lydig" sjukskriven och tyvärr har jag också kraschat några gånger på vägen och fått börja på ruta ett.

Nu är jag i samma situation som du och jag ska skrivas in på AF, jag förklarade hur jag mådde och min sambo var med för han ville berätta hur jag mår när jag har kört på för hårt med mig själv… Själva problemet just nu är att min sambo skall gå en kurs 9 veckor via sitt jobb och kursen är förlagd till Ångermanland och vi bor i Stockholm. Jag ska ta allt ansvar över vår son (1 år och 9 månader), hämta och lämna på dagis och se till att orka laga mat på eftermiddagarna och lägga sonen för att själv hamna i säng och sova en sisådär 3-4 timmar (har jätteproblem med sömnen). Min sambo jobbar som brandman och han arbetar dygn varannan helg och efter en sådan helg är jag inte "människa" förrän efter ca två dagar. Nu ska jag alltså köra på från söndag kväll till fredag kväll i 9 veckors tid.

Jag vet inte om jag är synsk men jag fattar i alla fall hur detta kommer att påverka mig. Har dessutom min bästa vän, min hund Vegas, som också vill ha en liten skvätt med tid. Jag och min sambo pratade med FK om man inte kunde skjuta fram arbetsträningen 9 veckor men Nej, det gick inte alls. Handläggaren på FK sa rakt ut till min sambo att FK skiter i min sociala och ekonomiska sits…

När jag pratade med min läkare så rådde han mig att gå vidare med arb.träningen och inte ställa till ett liv nu för då kunde jag bli av med min ersättning redan nu…

Jag ringde till skatan på FK och sa att jag skulle gå och skriva in mig på AF och då sa hon bara att det verkade klokt "för mina dagar tickar ju på"…

Jag känner mig också konstigt nog lugn, men det är väl att man har gett upp :-(

MVH

Jenny

TjockaBerta
0

Stackars du. Det var mycket på en gång. Jag tror som din läkare säger att det är bäst att prova arbetsträna för att bevisa att man inte klarar av att arbeta. Tyvärr sliter man ju nere sig ännu mera den tid man kämpar på. Men det kanske är så de tänker. Blir man ännu sjukare så är det lättare att konstatera att man är sjuk. HmmmObestämd

>>>Malum domesticum<<<

Hopi
0

Men fy.. det är ju så otäckt! Vad är det för samhälle vi lever i egentligen? Man blir rent ut sagt mörkrädd.. urs.. Hoppas det ordnar sig för er båda två!!

running
0

Hej!

själv jobbar man 50% och fått skrivit att med lite mer motivation så borde jag åtminstonde kunna jobba 75%.

För Ni vet väl att när vi har jobbat ska vi inte orka mer vi har inte rätt till ett familje liv enligt min tolkning i allafall.

Plus att denna sjukdom är ju övergående ??

Snart frisk då rå efter vad jag kan förstå är f 69 har haft symtomen sedan tonåren började att knä strullade och höfter låste sig.

Har väl också hakat upp mig på att folk tror att denna sjukdom är psykis klart som fan att man blir lite tokig med denna ständiga värk vem skulle inte bli det.

Är lite uppskruvad just nu då men kropp kör protester och leker med inflamationer i axlar och ni andra på fockuset som har denna sjukdom vet nog vad jag surrar i.

har de senaste dagarna upptäckt att jag börjar med nåt fuffens på höger knä ( de blir spännande)

och apropå FK så har jag så kallad sjukpenning tidsbegränsad o vet ni vad nu går den ut i Mars så då var det tur att jag blev informerad av en läkare att jag själv måste ringa och höra mig för om papper för att få det kanske förlängt.

Läkar utlåtandet var väl inte så kul att läsa men vi får se.

(läkaren har träffat mig i ca 20 min )

TjockaBerta
0

# 4

Ja man undrar ju verkligen ibland hur de gör sina bedömningar och hur de tänker. Själv fick jag gå till en sjukgymnast som frågade om jag kunde stå på tå. Sedan bedömde hon att jag kunder arbeta 50%.

Om du skulle prova säga att du väntar med att börja arbeta mera tills sjukdomen gått över.

>>>Malum domesticum<<<

sunkan
0

Det är jobbigt att ha försäkringskassan eftet sej. Själv har jag varit sjukskriven i tre år har fibro. Mej har dom satt på en kurs för långtidssjukskrivna som heter liv och lust, dom sammarbeta med försäkringskassan och min arbetsgivare, och det är meningen att jag ska ut och arbetsträna. Där sejer dom att man måste vara aktiv och vilja att arbetsträna annars kan fk dra in sjukpenningen. Jag har

värk varje dag så jag vet inte hur det ska gå . Men har man provar så har man det att bevisa sen.

Reglerna för sjukskrivning har bilvit hårdare man ska väl helst vara döende. Det är obehagligt och deprimerande när man inte mår bra, man blir ju inte bättre precis.

running
0

Ja visst samma gäller ju om man söker akut på hälso centralen man måste va närmare döden.

Fick de som svar när jag hade fått en kraftig inflamation i svanken gick ett steg i taget så visst jag var vid liv och jo jag kunde fortfarande röra mig de var väl skit i samma om man hade så jädrans ont så de kändes som att födda barn .

så gick jag i över en vec inte kul och de var efter att prova jobbat heltid (.Så jag vet ju inte om jag klarar det )

Ska snart få svar om jag blir beviljad förlängt sjukpenning eller om då tror benhårt att jag är frisk intressant o se.

TjockaBerta
0

På onsdag är jag kallad till samtal med en handläggare. Det ska bli mycket intressant det här.

>>>Malum domesticum<<<

LunaLovegood
0

Ja , älskar vi inte denna nya lagstiftning där dem så smidigt har raderat ord som livskvalitet och kronisk…eftersom att i princip alla blir friska 1:a januari 2010 (iallafall dem med förlängd sjukpenning) Enligt en tv4 undersökning räknar mertalet av de skånska kommunerna med en ökning (i år ) med c:a 25 %, hur blir det då nästa år ?, Det sorliga i detta är att 50% av dessa är ungdommar som är fullständigt friska som inte får något jobb, är det någon  mer än jag som tycker att det har blivit en total felprioritering när det gäller vilka som behöver komma ut i arbete.

Själv är jag nu med i en coachinggrupp som heter fördjupad samverkan vilket är ett samarbete mellan arb förmedlingen och försäkringskassan, man måste kunna vara aktiv i 10 timmar för att vara med i den och det kan jag vara, men för min del så har jag med fibron fått ganska stora problem att koordinera saker så att när jag går dit blir det annat som blir lidande t.ex har jag gått på behandling och tejpat fötterna vilket jag skulle fortsatt med några veckor till men jag orkar inte göra både och.

Och min son får naturligtvis en oförtjänt dos av mitt trytande humör

Vem vet vad det här får för konsekvenser att köra folk i botten (ännu mer)

Jag tycker ni ska fråga handläggarna om dem tar på sig medicinskt ansvar om ni t.ex blir mer skadade när dem sätter ut er i för hårt arbete.

(Det gör dem inte, varken  handläggarna eller försäkrinskassans läkare har något medicinskt ansvar)

När jag själv stälde frågan fick jag svaret att sjukdom/diagnos är en färskvara !

Nä nu får jag sluta, jag blir bara såååå förbannad varenda gång jag hör ordet försäkringskassa.

Mvh

Erika

TjockaBerta
0

# 9

Ja det blir väl något sånt kan jag tänka. Min tröst är att AF rehab lär vara bra, eller i alla fall bättre än FK.

En rehabilitering som jag blev hänvisad var korgmålning. Det känns ju värdefullt. Jag frågade vad nyttan var med det och fick till svar att då kunde de SE om jag kunde arbeta eller inte. ???? Om inte annat fick de se att jag inte kunde måla korgar.

>>>Malum domesticum<<<

vegasmatte
0

Hej igen TjockaBerta,

Nu har jag varit på AF rehab och skrivit in mig och jag tycker att de verkar ha bättre förståelse för ens sjukdom och situation än FK.

Jaha, då blir det väl korgmålning för mig också Flört Vem i helv… är det som kommer på alla förnedrande "arbeten" för att kolla att vi är "friska" *skratt*

Jag blir bara så förbannad bara jag hör talas om FK just nu, jag orkar inte längre oroa mig inför framtiden.

En lite fråga: Är det någon här inne som vet vad "rehabiliteringsgarantin" innebär i praktiken. Söker man via läkare eller pratar man direkt med FK?

MVH

Jenny

TjockaBerta
0

Igår var jag på FK och talade med en handläggare. Hon verkade vettig och de besked som jag fått tidigare stämde så klart inte längre. Min chans att få sjukersättning tillsvidare försvann i somras i och med min idiotläkares felaktigt skrivna sjukintyg. Ha!

Vad som händer nu är att jag ska träffa AF för att försöka hitta ett lämpligt arbete att träna med. Hon trodde inte själv att jag skulle klara av det men då läkaren skrivit som hon gjort är jag tvungen att prova. Hon var inte alls dum någonstans utan föreslog åtgärder för att underlätta för mig. Hon verkade själv tycka att de nya reglerna slog fel.

Tja, det kanske ska bli kul att få komma ut lite och träffa folk på dagarna men jag har svårt att tänka mig att det finns arbeten som jag faktiskt kan utföra då jag har så många faktorer som spelar in.

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

Det är ju så att handläggaren gör bara sitt jobb. Så jag tror att det är många som sitter som i en rävsax av dom med.

Tror att många anser att det är fel men är ändå tvungna att utföra sitt jobb.

Det  sorgliga är att det är så många som blir drabbade av det-

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LunaLovegood
0

Det finns dem som har det värre än jag ser jag  !

Måla korgar, vilket j-vla trams, på vilket sätt skulle det bekräfta att du klarade av ett arbete.

I övrigt anser jag också att arbetsförmedlingen har en mycket mer förstående possition än försäkringskassan och jag håller med  #13 med att handläggarna "bara" sköter sitt jobb och många som arbetar där själv mår dåligt av att ge avslag till människor som dem ser inte är friska.

En handläggare sa till mig att det ser ut så här nu men hon uppmuntrade samtidigt folk att fortsätta skriva på protestlistor, ju fler som reagerar ju större chans  är det till ändring.

vill , som 11# också gärna veta mer om "rehabiliteringsgarantin

Mvh

Erika

Tatsja
0

Vet att när min olycka hände, så gick jag på en smärtklinik. Denna galan arbetsterapeut ansåg att jag kunde arbeta 50 % bara för att jag klarade av att baka lite scones.

Hur nu scones, rullstol, skador i kroppen och tungt postterminal arbete gick ihop? Det vet jag inte. Tack och lov så sa min läkare på den tiden, ifrån.

Visst kan hon arbeta. Men bara 2 timmar om dagen och då ska hon kunna ligga, sitta, stå och gå. Vem vill då ha en sådan person. Jag kämpade mig ur rullstolen och går med rollator.

Ändå var det en på försäkringskassan som ansåg att jag kunde prova på det huvudsakliga arbetet jag hade innan olyckan och fibron slog till.

VÄKTARE ronderande natt.Förvånad Vilken syn. galen tant på rollator, går massa ronder. Kan inte annat än skratta idag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

TjockaBerta
0

# 14

Jag överdrev lite. Det var inte bara korgmålning. Vi skulle trycka T-shirts med "sega råttor"-tryck på också. Flört Skämt å sido. Kränkande är vad det är.

Det ska blir intressant att träffa AF. Sedan många år tillbaka, när jag var "frisk" blev jag inskriven med arbetshandikapp som förbehåll. Jag tror som du säger att de är mera realistiska. De har ju kontakt med arbetslivet i alla fall.

# 15

Jo det vore en syn. Jaga inbrottstjuvar med rollator! Ha ha ha

>>>Malum domesticum<<<

Tatsja
0

#16 Fast då får pojkarna göra det de lovat i flera år. Ståplatta, kraftig motor, blinkers och tuta. Varning för tokig pensionär i 120 knyck på E-18. Vilken syn.Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?