Ont av cykling?
Cyklade igår för första gången på över 6-7 år. Lite vingligt var det allt i början. 
Något som jag kände ganska omgående var att jag fick ont i sittknölarna i arslet. Då var sadeln ändå ganska bred och mjuk (citycykel för dam).
Idag när jag vaknade så har jag fortfarande ont i sittknölarna men också i armbågarna.
Är detta typiskt för fibros som cyklar?
Sara
Jag tyckte jag fick det varje vår jag, även som unge, förens jag blev sjuk. Men där finns ju gelpad att sätta på cyckelsätet som gjör det mjukare :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Cykeln igår var lånad, har ingen egen än. Men när jag skaffar en så ska jag skaffa allt mjukt jag kan. 
Sara
För mej har det alltid varit en bra smärtlindring att cykla ,men det måste vara en cykel som jag sitter bekvämt på. Det bästa är den gammaldags runda modellen av damcykel med dom största hjulen,har skaffat en nyare variant av den typen,sadeln är mjuk och bred så det gör inte ont att sitta på den.

~ mayolica ~
Just en sådan cykel vill jag ha, dock kostar de bra med pengar oxå. Ska försöka få tag i en begagnad.
Sara
Jag har en Sjösala som jag köpte ny för 2500.kr Sökte pengar till en cykel från en fond som komunen hade för nåt år sen och fick 3700kr
Men ibland kan man ju oxå ha tur och hitta bra begagnade cyklar billigt.
~ mayolica ~
Jag tror att oavsett du har fibro eller är otränad så får du träningsvärk..inget konstigt alls*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Konstigt nog fick jag inte träningsvärk. Mycket konstigt för jag tog i som bara den i uppförsbackarna.
Sara

Jag höll på med spinning för ett tag sedan och fick också riktigt ont i rumpan, och då hade jag ändå en extra dyna på sadeln. Men jag vet ju inte om jag har fibro så jag kan ju inte säga om det ligger i det. Men jag har inte heller så mycket mer än skinn och ben på rumpan så det kan också ha med det att göra. Fick också väldigt ont mellan benen av sadeln.
Jag köpte en cykel igår. När jag var och köpte lås så såg jag de där gel sadelskydden. Ska köpa ett sådant framöver oxå.
Sadeln på min cykel var stor och mjuk men jag tror ändå jag behöver nått mer.
Sara

Grattis till din nya cykel!
Inget ovanligt alls att få ont i baken innan man blibvit van att sitta på cykeln, spelar ingen roll om man är benig eller är väl vaderad av sig själv på skinkorna.
Armbågarna du kände av kan ju vara att du lagt för mycket belastning på armarna när du cyklade, i princip så ska man inte ha belastning alls på armarna utan det är mage och rygg som ska hålla en uppe.
Hoppas du får många sköna turer på din cykel 
//Åsa
Tack! Jag ska tänka på det där med armbågarna.
Sara
Jag hade gelesadelskydd på min gamla cykel det var jätteskönt och mjukt ,men den passade inte till den nya cykeln som hade större sadel än den gamla fast det gör inget för sadeln är så mjuk ändå.
~ mayolica ~
Hej på er, första inlägget för mig.
Cykla fungerar alldeles utmärkt för mig, dock är jag precis diagnostiserad, men som sagt cykling med mjuk sadel samt simmning funkar bra för mig.
Fibbran
Klarar inte av att cykla alls :( Får så himla lätt ryggskott… och det blir det garanterat när jag cyklar. Smärtläkaren föreslog en sån där gammal cykel med riktigt högt styre o stor sadel… testade men icke…
Synd för det är ju så härligt att känna vinden i ansiktet o håret!
Hade jag bara fått lite ont av cyklandet, hade det nog varit ok… men ett ryggskott på mig sitter tyvärr i väldigt länge… 7-8 månader efter kände jag fortfarande av det väldigt mkt.
/Jezzz
Tror nog att det var mer ovanan som gjorde att du fick ont denna gången. Jag själv får ont i handlederna och ibland i knäna,oavsett om det är motionscykel eller vanlig cykel. Lycka till med cyklandet och hoppas att det går bra för dej. Viktigt är att du slutar om du känner att du får ont
Mvh Jessica