Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 2500 ggr
Linn
0

Kan jag ha fibro?

Hej på er alla.

Jag är nu för att vara ärlig förbannat trött på att ha ont utan att veta varför så jag sitter och spanar på nätet. Var någon som kläckte ur sig "Men det är inte reumatism du har då?" idag så jag satte igång att börja leta information. Såg att fibro var en form av reumatism så jag tänkte slänga in en tråd här till er och höra om eran åsikt. Det var nämligen ganska många delar som stämde in på mig när jag läste om det.

Jag har sedan jag gick i tredje klass haft ont i knäna. Fick det då framför allt när jag sprang och lekte. Hjälpte även pappa en hel del med kroppsarbete där jag också märkte av det. De skyllde då på växtvärk. Eller sa att det var något jag skyllde på för att slippa vara med på gymnastiken. Mamma och pappa skilde sig också när jag gick i trean vilket jag mådde väldigt dåligt av.

Det är alltså knäna jag har störst problem med. Det gör ont på olika ställen i knäna och det varierar från dag till dag hur ont det gör och det uppkommer vid olika tillfällen på dygnet.

Jag utbildar mig som florist och jobbar i blomserbutik. Man står då ofta med händerna i vatten och blir då kall, vilket gör att mina händer inte fungerar. Jag har absolut ingen styrka i händerna på morgonen, jag kan knappt öppna ett mjölkpaket (oöppnat alltså). När jag är kall om händerna kan jag inte skriva med en penna.

Jag har även problem med min rygg. Har värk i ryggslutet vilket också varierar i styrka och beroende på hur mycket jag rör på mig.

Jag kan inte sitta stilla på en stol utan byter ställning hela tiden för jag får ont om jag sitter på samma sätt för länge. Får väldig värk i knäna när jag sitter med dem böjda.

Jag har också noterat att om jag har byxor som sitter över höftbenen (har oftast byxor med häng eller lågt skurna) så får jag väldigt ont där.

Värken varierar alltså med hur ont det gör, vid olika tillfällen. Jag får ofta ont även om jag bara ligger ner och inte gör någonting. Så det beror inte alltid på påfrestning, men det gör inte saken bättre. Delvis förbättras det när jag rör lite på mig, men inte för mycket.

Jag sover väldigt sällan hela nätter. Har en tendens att vakna ganska precis en gång i timmen för att vända mig om och somna igen. Jag har nu slutat titta på klockan när jag vaknar så jag vet inte riktigt hur ofta jag vaknar just nu.

Jag funderar på vart dessa tender points sitter för att se om jag "uppfyller" kraven för fibro.

Vad tror ni? Kan detta vara fibro? Är detta saker som ni känner igen er i? Vad skiljer det sig ifrån vad ni känner?

Ursäkta att det blev lite långt men vill få med så mycket som möjligt för att få höra eran åsikt.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
0

Att tillägga.

Jag fick en remiss skickad till en ortoped som klämde och böjde lite på mina knän och konstaterade att han inte hittade något fel. Jag kan böja benen ordentligt. Om jag ligger på rygg får jag lätt foten in till rumpan. Och han sa att jag hade bra muskulatur runt knät. Han tyckte att det var konstigt att smärtan flyttar sig runt i knät och att det gör ont även fast jag inte gör någonting.

Därför sa han att det inte var något fel och han trodde att det hade att göra med hur jag mår. Och visst, jag mår inte särskilt bra. Har varit deprimerad, vill nog inte kalla mig det nu, men bra mår jag då inte. Och det var tydligen också någonting som var vanligt med fibro.

I alla fall. Efter att jag varit hos ortopden fick jag ett brev från min husläkare där hon hade skrivit ut ett recept på pronaxen, 4 gånger om dagen i tio dagar. Får se om det hjälper.

Jag hade sagt hos ortopden att jag inte tar värktabletter när jag har ont. Och då tolkades det tydligen som att "Då kan hon ju inte ha så ont." Men jag vill inte ta värktabletter dagligen. De förlorar ju effekten efter ett tag och då får man ju ta fler för att få samma verkan. Vill inte knapra piller varje dag när jag inte vet var det är som gör ont och det inte är utskrivet av läkare.

Linn

Rita-S
0

Visst kan det va fibro, det kan även va du har artros i knäna med.
Men nu är det ju så att Fibro inte direkt är en form av reumatism, det är mer så att vi är stoppat i samma låda i brist på en egen låda om du hänger med.
Länge het fibromyalgi "muskelreumatism" på folkets munn för att vi reagerar ofta mycket lika med reumatikers, med att må sämre vid väderomslag och särskilg kallt och vått väder.

Du har vad jag förstår en del problem med rygg och knän och kraftlösa händer. Det finns likhetsdrag med fibromyalgi, men det är en del som delar likhetsdrag med fibro på samma tid.
Att du skulle eventuellt ha artros utesluter inte fibro på toppen heller dessutom.

Jag tycker du borde gå till en läkare och begjära en ordentlig utredning på detta. Om du skulle ha artros i knär och kanske även händer, så finns det mediciner för detta. Skulle det va fibro, ja då borde du ändå veta så du kan börja prosessen att hitta vad som hjälper för dig.
Skulle det inte va fibro heller, ja, du måste ju ändå veta varför din kropp värker tycker jag!

Om du kollar under våra artikler här kan du se artikler om fibromyalgi där, varav jag har postat bild på dom vanligaste tender points, men jämt över kan du räkna med att där det finns ett led har du två potensiella tenderpoints: på utsidan och innsidan. Nedöver kravbenet, i nacken, osv osv.

Kom i håg att man kan faktisk ha tenderpoints utan att ha fibromyalgi med har jag nyligen fått veta av reumatologen jag talar med i bland. Vissa med vanlig reumatisme kan ha tenderpoints dom med, utan att dom har ett ända snev av fibromyalgi. Det är kanske inte lika vanligt, men det händer.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Linn
0

Tack så mycket för ditt svar.

Läste om artros också men tyckte inte att det stämde in lika mycket som fibro. Men ska läsa igen.

Får ta och tjata ordentligt. Ska äta den här tio dagars kuren nu och se om det ger något resultat. Finns ontet kvar efter det ska jag vara på vårdecentralen ordentligt så att jag får detta utrett någon gång.

Linn

Linn
0

Ändrar mig. Artrosen stämde nog ganska bra ändå.

Har läst en hel del artiklar här nu också. Och det var hemskt mycket som stämde in på mig.

Började med den där pronaxen kuren idag. Tog en tablett vid 6 då hade jag verkligen jätte ont i knäna och ryggen. Men nu efter ett par timmar känner jag inte mycket längre. Får se om det kommer tillbaka efter kuren. Misstänker att det gör det tyvärr.. Men jag får väl hoppas på att det är någon inflamation som lägger sig efter dessa tio dagar.

Linn

Linn
0

Jag har nu skrivit ner alla olika sätt jag har ont på och alla besvär jag har som jag ska ta med mig till VC efter den här tio dagars kuren.

Min svärmor är föredetta sjuksköterska och tipsade mig om en del prover de bör göra och andra sjukdomar som passar in på alla olika symptom jag har. Dessa har jag också skrivit ner och ska föreslå för läkaren.

Linn

[Tassy]
0

Är lite för trött för att läsa klart hela tråden, men ville bara inflika att första gången jag fick höra om och läste om fibro var min reaktion "nehejdu det där är iallafall INTE jag!" Tilläggas bör att jag är hypokondriker med verkligan alla möjliga sorters fel och sjukdomar Flört jag tror det lätt blir så, hittar man något som är för mitt i prick så ryggar man undan lite, "nejdå, jag är så frisk så, det är nog inte så farligt" om ni förstår? Skäms

Linn
0

Tror jag förstår vad du menar. Jag istället stämmer in på fruktansvärt mycket på fibro och tror att det kan vara det. Ska bara få läkarna att göra en ordentlig utredning på allting.

Linn

Linn
0

Nu har jag knaprat tabletterna i 10 dagar och har då inte mindre ont efter kuren, snarare lite mer ont, i alla fall på fler ställen.

Ringde VC i dag och fick en tid den 20 april. Den läkaren jag var hos sist som jag tyckte om var givetvis inte kvar så jag ska till en ny kvinnlig läkare.

Har skrivit ner allting i punktform (allt ont och alla besvär) och det blev en A4 sida datorskrivet.. Får se vad som händer när jag langar fram den.

Linn

Linn
0

Idag är en förbannat dålig dag. Ska åka till jobbet om 10 min och stå och slita i en blomsterbutik i 8 timmar. Får se om jag havererar eller inte men just nu vill jag bara gå tillbaka till sängen för såhär ont har jag inte haft på länge!

Linn

Linn
0

I morgon ska jag till VC. Hoppas på en seriös läkare som tar mig på allvar.

Linn

syren59
0

Hej Linn! Jag har fibromyalgi enligt läkare. Dom trycker på olika punkter på kroppen för att kolla om man har fibro, det gjorde dom på mig. Jag gick i flera år med värk innan jag fick en diagnos. Min värk flyttar sig från dag till dag och blir värre när det är dåligt väder. Har fått värktabletter som jag ska äta tre gånger om dagen men jag vill heller inte äta tabletter varje dag, tar bara så jag orkar jobba.

Linn
0

Dom tog en del blodprov på mig och läkaren kände och klämde mer än vad de gjort innan så det är positivt. Ska dit i slutet på maj igen så vi får se vad som händer då.

Linn