Svanskotan
Hej alla.. Jag måste fråga om ni får ont i/vid svanskotan.. jag får ont så in i h…..e . Det är sån smärta att jag går som jag skulle ha skitit på mig och så kan jag inte sitta ner.. Det sitter oftast i en dag..
Det är såååå jobbig värk.. Men jag har mycket värk i ryggen som vandrar. värken brukar hitta in under skulderbladet. och då blir jag totalt handikappad, för det är ett sånt ställe jag inte klarar av att ha värk i ..
Många soliga kramar från Jenny
// Nyfiken Jenny

Ja jag tycker att jag ofta får sån typ av värk som du beskriver. Det sitter som en kniv som vrids om när jag rör mig.
I helgen hade jag en riktig bottendag. Då satt det knivar lite överallt i hela mig kändes det som. Sen dessutom det ryggonda jag dras med som ska utredas för att se om det kan va ett diskbråck.
Just när värken sätter sig i ryggslut eller runt höfterna och i alla smäleder vi har i bäckenet då är det inte gott att göra nåt.
Hoppas du mår bättre nu!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

jag har inte jätte skit ont i dag..nu har jag bara jätte ont.. Ler.. Vad dumt det låter men som jag förklarade för min kille.. det är stor skillnad på att ha jätte ont och jätte skit ont..ler
Men den "kniven" jag har under skulderbladet.. det händer väldigt ofta att den musklen krampar.. ett par gånger jätte hårt.. det har jag inte fått någon förklaring till varför det är så.. händer ofta att jag ramlar ihop i en hög på golvet då för att smärtan är så intensiv och tar medhalva ryggen.. har varit inne hos läkare med den smärtan.. Men dom säger bara jaha.. sen bryr dom sig inte..
// Nyfiken Jenny

Var hos naprapat idag och han vill inte veta av Fibro. Han härleder allt till att musklerna drar ihop sig och allt blir bättre av att stretscha(kanske inte stavas så). Inte vanlig sån man gör efter träning.
Han ger motstånd och jag får spänna emot sen stretschar han lårmuskler, bröstmuskler mm. Min H axel funkade inte (ingen kraft) innan men efter detta hade jag kraft att hålla emot.
Sen kritiserade han mig för att jag inte kör mitt träningsprogram han gett mig.
-ja men jag tränar ju 2ggr/v, svarade jag.
-Ja allmän träning ja men inte specifikt efter dina problem!
-nej just det, tänkte inte på det! ;-S
Så nu är det bara att kämpa på inne på gymet igen. Jag som tyckte det var så kul med gruppträningen!

ja men jag är nog bara lat.. men jag kan inte gå och träna när jag har så ont att jag gråter efter en sväng till affären..
Men jag förstår dig. hade jag tränat så hade jag viljat göra det.. men jag måste klara min vardag först..
// Nyfiken Jenny

Kanske stretchingen skulle vara nåt för dig. Menade inte alls att verka duktig och få dig att känna dig lat. Kolla upp om det finns nån som jobbar så, som du kan gå till.

Det var inte så jag menade.. ler. Hoppas inte att du tog illa vid dig.. SORRY..
Jag bor i en liten håla och här har vi inget sånt.. och det verkar inte finnas på dom närmsta 10 milen heller.. Tyvärr.. och jag har inte pengar att hålla på att åka skit långt.. jag har fått veta att det är en massa massage metoder som funkar.. som rosenmetoden.
Men det finns inte här heller.. hmm.. Jag vill bo på ett stort ställe.. ler
// Nyfiken Jenny

Jag känner igen svanskoteproblemen. Grymt jobbigt. :(
När det gäller träning så får man vara försiktig med sånt när man har fibro, det är klart att man måste bibehålla sin muskelstyrka och göra allt man kan för att förbättra sin situation, men vi kan inte träna som normala människor gör. Min sista sjukgymnast sa tom åt mig att låta bli träningen, förutom promenader, och koncentrera mig på avslappning och att få vardagen att funka. Nu mår jag mkt bättre, när jag inte kämpar på med träning som gamla sjukgymnasten gett mig. Konstigt :P
Jag har också haft det i svanskotan. Usch! Det berodde troligen på att korsbenet var roterat sa sjukgymnasten, och vände det rätt….
Se även mitt svar om FMT under "låsningar i bröstryggen". Men det kan ju vara svårt om du bor på en liten ort.
Kanske Qi gong Biyunmetoden kan vara nåt? Sök på Gröna draken. Det kan man åka på en veckoslutskurs och lära sig och sen träna hemma en halvtimme om dan med ett band. Tränar bla balans och avslappning, varje kroppsdel för sig