Fibromyalgi och LCHF kost
Hej
Är det någon som ätit LCHF kost vad är era erfarenheter? Har det hjälpt mot värken. Vill gärna byta erfarenheter.
Min första dag i dag kanske hjälper det mot fibron och migränen?
jag har ätit lchf 2 år. Om det hjälper på min värk vågar jag inte säga men denna vinter har jag inte haft så många skov och dom har varat kortare.
Oavsett är det för mig värd att fortsätta äta så även om min värk är oändrad. Min fibromage är nämlig borta så länge jag är på ett ungefär strikt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har ätit LCHF sedan februari 08 och jag märker ingen skillnad alls. -5 kg. Alltid något.
>>>Malum domesticum<<<

Jag är också intresserad av att höra om det är någon som fått hjälp. Jag har hört jättemånga säga "många med fibro blir hjälpta av lchf-kost" men jag har hitills inte råkat på någon som sagt att de fått mkt hjälp. Möjligtvis att magen lugnat ner sig.
Jag har ätit lchf-kost i ca 2,5 månad för att testa om magen blir bättre. Om vikten går neråt och värken blir bättre är det bara en bonus!
Hitills kan jag säga att magen är helt otroligt mkt bättre! Det är en stor vinst för mig för det var väldigt handikappande (har en funktionell tarmsjukdom som kallas enteral dysmotilitet). Känner mig också lite piggare och "klarare" i huvudet.
Jag har gått ner typ 3,5 kilo också och runt 4,5 cm i omkrets kring midjan och lite centimetrar här och var i övrigt också. Så jag är rätt nöjd än så länge :)
Jag har träffat 4 stycken som har blivit bättre efter att ha fulgt LCHF kost i Norge. Så jag har first hand information på att några har blivit hjälpta. Men alla berätta det tog 3-4 år innan dom började märka något permanent förbättrande från kostomläggningen. Sen hör det med att dom var mycket svårt sjuka med fibro när dom började med kosten, alla 4.
Själv anser jag att enbart för att magen är så bra så är det värd att fortsatta även om jag inte skulle va så lycklig lottad att bli hjälpt med värken av själva kosten.

Jag har ätit lchf i 3 år, i början tyckte ja att ja blev bättre men sista året har ja blivit sämre men ja vet ju inte hur mycke sämre ja blivit utan lchf heller, när ja gör avsteg och äter särskilt spannmål blir ja riktigt dålig, så nog tror ja lchf hjälper.

Rita, men om det tog så lång tid så kan man ju inte heller vara säker på att det verkligen var kosten som gjorde det. Om de nu inte vet med sig att de blir sämre om de byter kost igen.
Det är nu tre år sen jag fick min diagnos (men har varit sjuk längre egentligen) och jag mår mkt bättre idag också, genom att jag fått det lugnare i livet och sånt. Äter inga mediciner för fibron längre eftersom jag inte tycker att något har hjälpt, snarare har jag blivit sämre av de mediciner jag testat, ibland tar jag värktabletter (citodon och tradolan) men de hjälper bara litegrann så jag tar dem inte så ofta, det är mest för att kapa smärttoppen och få sova. Men jag är förstås väldigt dålig ändå, såpass att jag inte bedöms ha någon arbetsförmåga alls. Men man kan ju hoppas att det är kosten, för då är det bara att hålla ut :)
Ja, bara att magen lugnat ner sig är en enorm vinst, fortsätter den må så här bra kommer jag definitivt fortsätta äta så här, oavsett om värken i övrigt blir bättre eller inte. Jag hoppas på att viktnedgången fortsätter också (även om det går enormt sakta) för jag mådde mkt bättre i min fibro när jag var lättare förut (lyckades gå ner 16 kilo med viktväktarna, en hel del var nog muskler, men stod inte ut och gick upp allt plus ett kilo till sen, mest i fett tror jag :( )
#6 visst, men ända sättet att veta säkert då är ju att sluta med kosten och se om värken återkommer igjen. Gör den det, för att sen försvinna kan man nog gissa det är kosten som gör det.
Själv är jag inte så himla upptagen av det får jag erkänna, jag skulle ta det som bonus om jag blev bättre i kroppen med. Bara magen ensam räcker för mig. Ett besvär mindre!*
En sak jag dock har märkt mig som jag VET jag kan skulda på kosten är att jag märker jag återhämtar mig snabbare. När jag tex gör nåt i trädgården som ger mig värk och utmattar mig så återhämtar jag mig snabbare efter jag lade om till lchf.
Direkt om jag fuskar med kosten i mer enn nån enstaka dag så försvinner detta och jag kan ligga i dagar igjen.
Så fort jag återgår till kosten är detta tilbaks innom några veckor. Så detta vet jag själv med säkerhet är konsekväns med kosten, jag har provat detta under dessa 2 år 10 gonger, och alla 10 gonger har det varit presis samma sak, jag tycker det räcker som "bevis" för mig skälv iaf :)
För mig hjälper LCHF kosten mot min värk. Jag mår mycket bättre när jag följer kosten som sig bör.
Om jag "fuskar" vid ett enstaka tillfälle så märker jag ingen större skillnad, men om det blir en lite längre period (som nån dag och längre) då ökar min värk markant och även mitt totala "mående" blir mycket sämre. Har kollat det här nu under drygt ett års tid, så jag vet precis hur jag blir om jag frångår lchf kosten, och ändå så ramlar man dit lite då och då. Jag har ställt mig frågan många gånger varför det ska vara så himla svårt att följa en kost som man mår så mycket bättre av?!

hejsan! jag har bara "kört" LCHF i en vecka, jag tycker värken är sämre hoppas det bara är en övergång, jag är så väder känslig också att det kan ha med det att göra
hälsar
Milla/östergötland
#8 jo du, det diskuteras flittigt inne på kolhydrater vet jag. Jag tror att kolhydrater är så himla snabb energi för kroppen så det lätt kan bli en sort "beroende" av det, utan att man direkt behöver va sockerberoente eller hätsäta av den anledning.
Jag har själv i bland lite större problem att fölga kosten, men oftast går det rätt bra. När man hittat bra ersätningar och andra alternativer som smakar bättre enn det man längtar efter blir det lite lättare tror jag :)

Rita jag tycker absolut att det räcker med att magen blivit bättre, det är en ENORMT stor vinst :) Jag känner faktiskt också att jag känner mig lite piggare och återhämtar mig lite bättre, så jag hoppas att det fortsätter i den riktningen, har ju inte ätit så här så länge än :)
Jag har inte märkt så mycket förbätting annat än att min mage sköter sig bättre.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#8 härligt att höra någon som har blivit bättre!
#9 Jag blev också sämre första veckorna, men sen började jag ta magneciumtillskott och blev mycket bättre! Jag tror att det kan vara övergångsbesvär, men om det är riktigt besvärligt kan du ju kolla på om du behöver några tillskott av något slag. Magnecium är bra för muskelfunktionen.

Magen blev bättre efter 2 dagar med lchf! Nu har jag inte varit lchf:are mer än 3 månader, men känner mig piggare och har inte lika mycket hjärt "hopp". Om någon förstår vad jag menar. Lugnet i magen är bra, har fått lite mer gurgel i den nu när jag ökat fettmängd, står still i vikten vill nedåt, lagomt snabbt.
Har inte lika mycket väderkänslighet, fick lite i påsk. Prövade sukrin i lite gott som var lchf godkännt. Men fick svullen mage och kände mig illamående.
Får försöka vara lite mer strikt……