Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1992 ggr
crazydreamer
0

OT: Horten

Hej alla..

Jag har  ju Fibro som jag försöker leva med.. Det går rätt så bra i bland.

Nu har min kille något som heter horton.. Och det är inte lätt att leva med det.. För så kallades det för självmordshuvudvärken.

Det jag har sett min kille stå och slå huvud in i en betong vägg för att han fick värken.

Han har medicin som han tar men det tar ca 15 minuter för den att börja hjälpa.. Det är inte lång tid men för honom är det det..

Han får blixtradnde skallvärk på bara ett par sekunder.. Jag pratade med min läkare om det och bad honom förklara om sjukdomen..

Han sa att det är 20 gånger starkare än migräm.. oj tänkte jag då.. för jag har haft migräm. och med migrämen så lägger du till tandvärk i alla tänder samtidigt, sa läkaren.. Oj tänkte jag.. jag har haft tandvärk oxå.. men det är svårt att förstå att han har allt det på en gång.

Jag frågade läkaren om hur han visste detta.. Han tittade på mig och sa att han har det oxå.. Så jag pratade med läkaren om allt..

Visst finns det mediciner för horton.. det finns sprutor när man får det, Funkar inte på min kille. Det finns snabbvärkande nässpray, han spyr som en gris av den och den går inte över.. Men tabletter hjälper men det tar ett tag..

Jag har tyckt synd om mig själv över fibron.. men inte nu längre.. det finns dom som har det värre.. Men man behöver nog tid att fatta att man har en sjukdom (som ingen ser)

Vet ni någon som har horton???

jag letar om vad man kan göra för att förebygga, tex med mat och sånt.

Många kramar Jenny

// Nyfiken Jenny

Rita-S
0

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet, men jag sökte runt lite och har hittat fölgande så långt:

http://vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar-och-besvar/Sjukdomar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=25581&ChapId=25584

http://www.linde.com/international/web/lg/se/like35lglgtse.nsf/docbyalias/treat_horton

Återkommer om jag hittar mer.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

crazydreamer
0

dom har jag oxå hittat.. satt i natt och läste mig grå om horton… Känner nu att jag är stark och kan hjälpa min kille..

// Nyfiken Jenny

crazydreamer
0

det är tydligen inte så många som känner till horton.. Har frågat massa folk.. och dom bara frågar vad är det????

// Nyfiken Jenny

Rita-S
0

Jag läser en del som får lindring av Imigran, samma medicin som jag får för min migren faktisk. Jag får imigran nässprej, men den fins som intramuskulär injektion av samma princip som insulin för diabetikers sa min läkare, och erbjöd mig det när jag fick min medicin utskriven. Spruträdda jag tackade nej.

Dom flesta vårdcentraler pratar om behandling med 100% syre, i gasform. Det går ju då att ha små flaskor syre hemma iaf.

Några säger det fungerar bra med kortison men att läkarna vägrar skriva ut detta som behandlingsalternativ.
Fler visar till att där finns "förebyggande mediciner" av fler varianter man kan ta utan att jag änn har hittat nån som nämner dessa förebyggande medicinerna vid namn.

Zomig Nasal som är receptfri nämner att den hjälper vid Horton forövrig?
Vissa får behandling med Litium, men det kan ge fruktansvärda bivärkningar på nyror och lever står det med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

# 4 Vill bara göra en rättelse angående hur man tar Imigran injektion.

Den tas som en subcutan injektion som är samma teknik som insulin ges. Alltså under huden.

En intramuskulär injektion ges djupare ner i en muskel.

De subcutana klarar man bra själv, det finns fina "injektionspennor" som man ger sig medicinen med.

De intramuskulära injektionerna brukar man behöva hjälp att ta.

Är också större risker så det är svårare att sticka på det sättet.

Vet också hur Hortons huvudvärk är har en svåger som lidit mycket av detta. Men nu så har han väldigt sällan besvär.

Det är en huvudvärk som drabbar flera män än kvinnor.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!