Brev till VC
Jag har fått en tid till VC för att prata om mina "besvär". De sätter dock undan 20-30 min per patient och jag fick tipset att skriva ett brev till läkaren innan jag kommer dit med min långa lista för att göra denne förberedd på allt vad jag kommer ta upp.
Jag vet bara inte hur jag ska skriva. Jag har haft ont sedan jag var 9 år och har inte blivit tagen på allvar än. Nu skriker hela min kropp stopp och jag måste hitta en läkare som tar mig på allvar.
Ska jag skriva ner alla "besvär och symptom" redan i brevet? Ska jag försöka förklara redan där hur allt känns? Ska jag påpeka att det antagligen kommer ta längre tid än 30 min att gå igenom min lista? ska jag redan där kräva provtagning och undersökningar?
Hjälp tack. Behöver väl skicka brevet snart för att det ska hinna fram i god tid.
Jag är inte riktig säker på vad som är bäst att ta med, men jag skulle väl tro att du borde få med iaf hur du mår dagligen, att det kan variera hur mycket som helst iaf. Andra här , som tex monu, kanske har mer info om hur läkarna vill ha sådana brev för att få den information dom behöver? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

# 0 Jag är tyvärr inte helt säker på att alla läkare är så pigga på att få långa brev innan ditt besök. Dom har ju redan en pressad arbetsituation så detta att läsa in sig på en patients problem innan besöket är inte alltid det bästa.
Det jag kan föreslå dig är att du redan när du beställer tiden hos läkaren ber om dubbel tid. Med det menas att du får längre tid på dig vilket kan va bra särskilt om det är första gången du träffar denna läkare.
Det är så att i läkarens arbete och ansvar ingår att ta upp en anamnes av dig öga mot öga. Alltså du ska berätta vad du har för problem och allt som är relevant för besöket. Visst kan man tycka att läkaren ska kunna läsa det i din journal men tänk om det står nåt fel i journalen? Då kan det bli fel en lång tid framöver om det inte är nåt som ni pratar om.
Det bästa är att du i punktform skriver ner det du vill ha sagt. Ha med en "fusklapp" och gå igenom den med din läkare. Ta där även med om du behöver recept på mediciner.
Att hålla listan kort helst inte längre än en A4-sida.
Sen om det behövs provtagningar eller andra undersökningar det är läkarens beslut. Som patient kan du aldrig kräva att få provtagning eller undersökning gjord. Däremot kan du fråga om det och föreslå.
Det är så som jag vet att det är där jag varit och arbetat och där jag är patient. Men är det så det är sjuksköterskan som du fick tiden av som bad att du skulle skicka ett brev så är det ju en annan sak.
Även där tror jag på att du ska skriva bara kort, punkter att det här är så…… och detta är så…… tänk i så fall på att ta med det allra viktigaste ett tätt skrivet brev tror jag inte läkaren uppskattar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det var bra att du skrev det, tack så mycket, hade inte tänkt på saken så. Men ska kolla om jag kan få en dubbel tid till läkaren jag ska till.
Jag hat skrivit upp en lista på allting jag hittat i alla artiklar här som stämmer in på mig, en del är inte direkt allvarliga och kanske inte alls har med det sammanhanget att göra men jag skrev upp dem i alla fall.