Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 5784 ggr
IaMiaMaria
0

Hur känns värken?

Jag har funderingar på om det kan vara så att jag har fibromyalgi. Jag inga kraftiga smärtor dygnet runt, men ofta så har jag en växtvärks liknande smärta, mest i benen men även i rygg och armar. Jag är även jämt trött och har ibs.

jag undrar om ni som har det kunde beskriva hur värken känns, förstår att det är svår fråga.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Rita-S
0

Jag tycker det är riktig svårt att beskriva min värk. Till vardagen är den molnande, det känns som det brinner i musklerna och i bland sticker det till. Det är oftast allra värst medan jag kommer i gong på morgonen, tar några timmar, sen efter det tilltar det gjärna progressivt under dagen och föruten morgonen är det gjärna sämst för mig på kvällen innan jag lägger mig.

Mina riktig bra dagar är det som det brinner i musklerna när jag står upp  men det tilltar inte under dagen utan ligger bara som en vag brinnande kjänsla. Jag har sen jag blev sjuk haft ett antall dagar nästan helt symptomfri. Jag hadde 4 i rad när jag var i ungern en sommar och satt i svavelbadsbaseng på 38 gradar varje dag!

Mina värsta dagar är det som "migrän" i musklerna om ni fattar vad jag menar.. ekstrem kraftig "huvudvärk" i musklerna.. Vet inte om det är beskrivande för er hur min värk är..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Linn
0

Vad är ibs för något?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

IaMiaMaria
0

Iritabel bowl syndrom = ständigt klen i magen.

//Maria

Linn
0

Okej, tack för förklaringen!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rita-S
0

Dom trodde jag hadde det faktisk, i många år, även om alla prover sa helt andra saker. Med tiden kom jag underfund med att det nog "bara" är fibromage. Enligt alla prover, tester och bilder tagen med kamera ena eller andra vägen är min mage nämligen frisk som bara den!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

IaMiaMaria
0

Jo det är ju så med ibs, visar inget alls på olika prover och undersökningar utan det är bara en helt ofarlig orolig mage, och vad jag läst och hört så har många med FM också ibs.

//Maria

mongu
0

Ja så är det att inga prover eller undersökningar visar några fel. Utan diagnos ställs på symtom.

Tror också att det hör ihop med fibron. Som så mycket annat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

IaMiaMaria
0

Finns det andra symptom på fibro än värk?

//Maria

TjockaBerta
0

# 8

Trötthet!

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
0

#8 vart skal man börja :S Värken, tröttheten, utmatningen osv osv, minnesproblem, fokusproblem, konsentrationssvårigheter som fölgd av trötthet och uttmattningen, problem med syn och hörsel antigen som fölgd av fibron eller som fölgd av utmatningen, korrdineringsproblem, problem med magen, problem med frysningar/svätningar, kramper…

Vi har artikler om vanliga symptom, övriga vanliga symptom och vegetativa symptom med. Det är inte vanligt att ha absolut alla. Men det är rätt vanlig att man har en hel rad olika symtpom.
Kom i håg att vissa av dessa symptom skulle även en frisk person som näkas söm en vecka uppvisa, då fler symptom lika gjärna kan va symptom på den kroniska sömnbrist vi får dra på då vi aldrig får vila även när vi sover, inte att det gör det bättre direkt men så är det faktisk. Man kanske skulle tvinga en oförståande make att va vaken en vecka och så prestera bra? *Onda tankar*

mongu
0

Håller med Rita. Var ska man börja?

Börja och läs de artiklar som finns här där får du mycket bra information.

Sen kan du gå in på  www.fibromyalgi.se     där finns mycket att läsa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

julia61
0

Jag har problem med ögonen ibland, blixtar och små blå fläckar ibland.

Har migrän ibland.

Värst är det att tex kratta på våren, det utlöser värk i leder o muskler.

Värk när jag badar hunder och klipper den, det är ju sådant som man inte behöver göra själv kanske men jag känner mig utanför när andra ska ta över allt. Kan själv! Skyll dig själv, säger maken!Glad

Hjärtat hoppar o skuttar vid kallare väder, yrsel, ilska, darrningar, sömnproblem.

Har haft myrkrypningar mycket förr, det har nästan helt försvunnit, tack o lov.

Extrem trötthet ibland, lättare nu, mycket värk har försvunnit. LCHf ätandet har hjälpt med " hjärthoppningen ".

Men fått torrhet i munnen efter att ha börjat med den här kosten, har någon annan det?

ringblomman
0

Jahha jag är såååå törstig!

Fibron lever sitt eget liv men hettorna är bättre med Lchf tycker jag ..men lite mattare ..Trött ständigt!

Men ingen stelhet som alla pratar om?

Jag är mjuk men stelare än yngre år ..Men jag är överrörlig också..

Inga myrkrypningar men kolsyra i nackmusklerna ..

Har ni haft det?

Rita-S
0

#12 jag hadde torrhet i munn dom första veckorna sen gav det med sig :) Jag märker även jag blir torr om jag har magnesiumsbrist, det brukar ge sig innom ett dygn när jag tar kalcium/magnesiumtabletter. Har ingen aning om det faktisk har nån sammanhang, men jag har iaf noterat mig det

IaMiaMaria
0

intressant att höra om olika problem man kan ha vid fibro.

//Maria

anaprincess
0

Min sjukdom började som en känsla av växtvärk/träningsvärk. Sen spred det sig med än väldig fart och slog ut i full kraft och symptomerna raddade upp sig på löpandeband. Upptäcker än idag symptomer som jag inte tänkt på utan lärt mi leva med mitt upp i allt.

Ixatrixa
0

Den konstanta smärtan bara är på något sätt i hela kroppen som typ överjävlig växtvärk. På mig flyttar sig sig värken där det typ skär som knivar o rakblad eller en känsla av att något är väldigt trasig på detta ställe…den senaste tiden har jag haft extra ont i fästet på ena nyckebenet/skulderbladet , det är en känsla av att axeln sitter löst och hoppar och skaver.

Har jag överansträngt mig har jag svårigheter att gå och att sitta då kniper åt av smärta i stussen och i höften…ja ni vet det gör så ont som man garvar konstigt nog…vid sådana tillfällen vill man nästan göra vad som helst för att slippa värken.

Min finmotorik funkar dåligt och jag har svårt att skriva för hand eller utföra andra pilliga småjobb med händerna.

Jag har dimsyn och får migrän.

På toan får man springa ofta och bristen av kontroll är enormt svår att acceptera.

Jag har inget minne om jag inte skriver ner allt jag skall gör….om detta beror på brist på sömn pga smärtan eller om det även är en del av Fibromyalgin det är ju svårt att veta.

På mig har nog Fibromyalgin funnits med väldigt länge men det är de senaste åren den förvärrats och gjort mig mera handikappad.

Det mest påtagliga av det första jag tänkte på gällande de symtom jag hade var väl att det var som någon trollat bort all energi och ork.

Jag kom hela tiden försent och det var praktiskt taget omöjligt att komma i tid till något.