Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4173 ggr
witch
0

Tips på smärtställande

Undrar om någon har en ide om vilka smärtställande mediciner det kunde vara värd för mig att prova.

Jag har tagit Tramadol varje dag i flera år och känner att dom inte fungerar like bra längre (eller så har jag mer ont, svårt att säga). Så funderar på om jag skulle haft nåt annat smärtställande att varva med? Jag tål inte NSAID så det är uteslutet. Tål heller inte Lyrica, Cymbalta eller några former för antidepressiva. Av allt jag testat är Tramadol den enda som funkat för mig. Men vad finns det för mediciner som har en liknande effekt?

Jättetacksam om ni har några ideer om vad jag kan prova. :)

linasvovvar
0

Citadon kanske ?

mongu
0

Vad säger din läkare? Känner att det är jättesvårt att råda dig till nån medicin då vi reagerar så olika.

Därför tycker jag du ska ta  kontakt med din behandlande läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mayolica
0

Det är så väldigt individuellt för olika människor, du kanske kan få en rimiss till smärtklinik, där dom kan ha bättre möjligheter att prova ut något som hjälper.

~ mayolica ~

Zimba
0

Håller helt med om att det e så individuellt, det som funkar på mig kanske inte alls funkar dig. Så även jag tycker att du ska snacka med din läkare.

Lycka till.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Catarinas
0

KyssJag är mycket inne på att få smärtan att hålla en låg nivå med hjälp av shaktilmatta, tensapparat, lugn och ro, avslappnande bad, gympa typ core, yoga m.m. Vi med fibro stoppar i oss mycket mediciner. Jag vill inte ge någon dåligt samvete men hur mycket hjälper det egentligen?Man medicenerar symtomen. Kanske ska man sätta sig ner och ta en funderare. Du kanske kan hitta något annat sätt att få smärtan uthärdlig. 

Catarina

Jezzz
0

Witch:

Hej

Åt Tradolan/Tramadol (samma sak) en längre period. Just det där med att du inte känner samma effekt, eller att smärtan kanske blivit värre… fick mig att vilja skriva lite.

Jag hade ganska bra effekt av Tradolan. Tyvärr är den ju tolerans-höjande, dvs man vänjer sig vid medicinen och det behövs högre dos för samma effekt.

Detta hände mig. Men vad som värre var, var att smärtan blev värre oxå.

Min smärtläkare bad mig genast sluta med Tradolanen. Han nämnde att det paradoxalt nog hos vissa kan ha en motsatt effekt i längden. Att smärtan kan bli värre av smärttabletterna (Tradolanen i mitt fall).

Det var något om att smärtreceptorer och smärtsignaler rubbas och även om medicinen hjälper för stunden, så blir fibron värre i längden. Nån slags felprogrammering som sker i ryggraden med signalsubstansen som far upp till hjärnan och smärtcentra.

Jag slutade med Tradolan helt… fy f*n vad ont jag hade! Men efter bara 2-3 dagar blev det klar förbättring! Smärtan var inte lika intensiv och inte lika svårhanterlig.

Nu blev det tyvärr så att jag (av andra orsaker) sedan efter nån månad blev väldigt mycket sämre i min fibro. Och det verkar tyvärr fortsätta åt det hållet.

Men jag aktar mig för Tradolan, Citodon o dylikt, jag vill inte att  mina redan knäppa smärtsignaler ska bli totalt red-lösa Obestämd

Jag tar Naproxen ganska ofta, men det är mer för huvudvärk. Märker ingen effekt på övrig smärta med den.

Jag har fått min smärtläkare att skriva ut Orudis Gel. Det hjälper inte alls mycket, men de gånger smärtan är för svår kan jag känna att den kapar topparna så att jag inte blir helt knäpp.

Jag har testat mesta anti-depp mot fibron, men ingen effekt. Jag har nu en annan sorts medicin. Det är egentligen en Parkinson-medicin men har i USA visat sig ha effekt mot fibro. Den heter Sifrol. Kanske kan vara värt att kolla om det är något du kan äta? Den har hjälpt mig lite iallafall.

/Jezzz

mongu
0

Det är som sagt väldigt individuellt.

Samma med olika antidepp vi reagerar så olika. Så även om flera inte haft effekt eller om man inte haft effekt av en eller två så är det en bra ide att testa.

Sen de som är godkända i USA men inte här, det finns oftast en anledning till varför det inte har godkänts här än.

Det viktigaste är att man själv hittar det som funkar bäst. Antingen med hjälp av läkemedel eller nåt annat.

Men jag anser att du bör tala med din läkare och få hjälp med vad du kan få testa och klarar att testa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zimba
0

Sen e det ju oftast inte bara att komma med förslag till läkaren ang olika medeciner o att han/hon e villig att skriva ut det, en del håller stenhårt på sina favoriter (om jag får uttrycka mig så) andra är väldigt svåra med att få byta sort.

Jag förstår absolut att det e jättejobbigt när ens medeciner slutar att funka el får mindre effekt, men dom flesta starka e beroende framkallande o kroppen vänjer sig o då behöver man ta fler, vilket naturligtvis inte e bra. Men det gäller att komma till en bra läkare som har förståelse o kan komma med förslag.

Sen ska dom nya tabletterna passa ihop med det man redan äter etc etc.

Usch nu låter jag jätte negativ, men missuppfatta mig rätt.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
0

jo jag fick ju tradolan själv. Jag begjärde att få byta för att jag mådde så hemsk illa av dom. Visst, dom tog rätt mycket av värken, men jag var hemsk snurrig och illamående efter nån timme, och då är jag ju lika långt. Så jag begjärde byte, föreslog citodon, och min läkare sa "ja vi kan ju prova" och skrev ut ett paket för test. Så jag har det nu. Men hur det skulle fungera för andra, om det skulle krocka med nåt annat man får, det vet ju inte jag nånting om, jag vet inte om jag kan rekomendera något medicin till andra. ända jag KAN göra är att prata med läkaren om en eventuell bättre medicin och sen se om du får byta.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

witch
0

Tack så mycket för alla svar! :)

Ja givetvis måste jag ju ta upp det med min läkare, men hon har så dålig koll så om det ska bli nåt bra av det så måste jag ha några förslag själv.

Alternativa metoder är jag tyvärr way past nu…. Har så svår smärta att inget fungerar, provat massa behandlingar, dieter osv genom åren men blir bara sämre.

Citodon har jag hört talas om, visst är det samma "familj" som tramadol? Det kanske vore värt att testa. Har hört vissa som får dexofen också, någon som har erfarenhet av det?

Tänkte att om jag hittar en till smärtmedicin som fungerar så kunde jag varva dom, kanske ett halvår på var tex så att man inte byggar upp så hög tolerans.

Rita-S
0

Det har jag ingen som helst aning om, jag vet bara att min läkare sa det innehåller kodein och att jag inte blir illamående av den om jag tar den i samband med att jag äter iaf :) Och visst, det tar mellan 1 och 2 timmar innan jag känner nåt alls från den, men jag tar hellre det enn att må illa och va kräkfärdig..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mongu
0

Nej det är inte alls samma "familj" som Tramadol. Citodon är som Panocod och Treo Comp.

Den innehåller kodein och paracetamol.

Treo Comp innehåller acetylsalicylsyra, kodein och koffein.

Men om din läkare är så okunnig finns det då ingen annan att byta till? Vad föreslår hon själv?

Jag blir väldigt misstänksam när det sägs att en patient ska ta fram egna förslag för det är faktiskt läkarens sak inte patientens.

För läkarna är mera uppdaterade på vad som är bra och vad som är nytt eller varför inte "gammalt och beprövat"? Inte alltid det är fel heller.

För sånt som använts länge finns ofte en anledning till varför det använts.

Det beror så mycket på vilken typ av smärta du har. Om det är muskulär eller nervsmärta. De behandlas olika.

Har du nån kontakt med sjukgymnast? Dom kan dels ge akupunktur men också lära ut massor om avslappnig. Basal Kroppskännedom är inte heller fel.

Sen Mindfulness att vara här och nu är mycket bra.

I alla fall kan det avleda mycket smärta.

Ha en bra dag! Mongu.

Jezzz
0

Witch:

Dexofen funkar ibland lite grann för  mig, men sen å andra sidan har jag väldigt svår nervsmärta, och det är få saker som biter alls på det.

Det som är viktigt att veta med Dexofen, är att det är ett läkemedel som, när det kommer in i kroppen "förvandlas" till morfin. Det är alltså ett mycket mer vanebildande läkemedel än Tradolan eller Citodon. Äter man det bara ibland kan det dock vara värt att testa.

Dexofen får man dessutom absolut inte blanda med alkohol. Tydliga varningar står om att man ej ska dricka 24 timmar före man tar tabletten samt att man inte ska dricka på 48 timmar efter man tagit medicinen. Samma sak gäller när man tar vissa andra läkemedel såsom Alprazolam (en benzodiazepin, dvs lugnande/ångestdämpande) eller insomningstabletten Stilnoct.

Blandar man alkohol eller något av dessa läkemedel med Dexofen, kan man få andningsförlamning som kan leda till döden.

/Jezzz

Chestnut
0

Angående Citodon, kodein förvandlas i kroppen till morfin. Alltså är även det vanebildande.

Jag har inte fibro men knäproblem och tål inte heller NSAID, så jag käkar alvedon i största möjliga mån och tar citodon när smärtan blir för mycket. Hjälper mig jättebra på det sättet att jag blir smärtfri men har åkt på en hel del biverkningar (bland annat yrsel och illamående). Sen är det här med värkmedicin otroligt individuellt och eftersom jag är skonad från fibro vet inte jag hur din kropp reagerar på olika mediciner. Dessutom räknas jag fortfarande som barn (16 år i år) och barn och vuxna reagerar ofta olika på mediciner.

Hoppas att jag hjälpte dig lite i alla fall!

Med vänliga hälsningar
Chess

Jezzz
0

Mongu:

Sifrol är det svenska namnet på denna medicin, dvs den är godkänd i Sverige. Min smärtläkare sa att de på smärtkliniken ofta skriver ut den till smärtpatienter men dock sällan till fibro-patienter. Den änvänds även till de som besväras av "restless legs" dvs Myrkrypningar i benen.

Jag tog själv upp förslaget på denna medicin efter att ha läst om forsksning. Men jag sa ju såklart inte: Jag vill ha denna. Det var snarare en frågan om det kanske skulle kunna hjälpa då jag testat det som funnits att erbjuda men utan resultat.

Vi diskuterade om den och jag blev satt på en låg dos för att testa. Det tråkiga med denna medicinen är dock biverkningarna. Jag har inte märkt så mkt av dem, men de vanligaste är synhallucinationer och dyskinesi. Jag har märkt lite av dyskinesin genom att jag ibland missar munnen lite om jag ska dricka och jag inte tänker på att koncentrera mig (löst detta med att dricka ur flaska eller sugrör så det stör mig inte) samt att jag ibland missar lite väl många tangenter på datorn. Men andra biverkningar har jag inte haft. (glad för det)

/Jezzz

Jezzz
0

Mongu:

Håller helt med om att läkarna borde vara de som håller sig uppdaterade. Tyvärr är inta alltid så fallet ju… Och kollar man upp mediciner själv, MÅSTE läkaren och en själv ha en nogrann diskussion.

Det är sorgligt att det finns läkare som specialicerar sig på ett område, men som struntar i att hålla sig uppdaterad inom det tycker jag.

Det ÄR inte VI som ska komma med förslagen… det är de som har utbildningen och kunskapen.

Sen finns det såklart de läkare som verkligen håller sig uppdaterade och inte är främmande för att testa nya läkemedel istället för att bara hålla sig till det gamla.

/Jezzz

Jezzz
0

Ett litet inlägg till:

Tyvärr, eftersom det är en sjukdom som man inte vet så himla mycket om… är det inte ovanligt att man blir lite av en försöks-kanin… för att försöka hitta rätt läkermedel eller annan hjälp.

Ojoj vad jag önskar att fibro-forskningen gick snabbare framåt..

/Jezzz

chigak
0

Jag äter dexofen tillsammans med alvedon och det har bra effekt för mig. Men som andra sagt det är ju väldigt olika och beror ju även på vilka andra mediciner man äter.

Tatsja
0

Jag har fått Neurontin som faktist hjälper mig lite, sen ska jag nu byta ut cymbaltan som jag mådde dåligt av och testa Cipralex och sen Miramerck. Se hur de fungerar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rita-S
0

#17 det är ju inte bara därför man blir provklut, det är ju även det att det är så olika vad som hjälper på alla individer, och så är det ju även med tex epilepsi. Min syster har det, och har varit gjennom dom vanliga medisinerna som inte hjälpte trots att det var rätt medicin mot hennes typ av epilepsi. Men dom hitta en som fungerade iaf.

Tatsja
0

Jag har fått prova massa mediciner sedan min diagnos, -97. Sen är det ju så att jag har andra skador i kroppen som förvärrar fibron.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jezzz
0

Jo, det är så sant så sant… att det är klart att olika mediciner funkar på olika människor. Inget illa ment med mitt inlägg.

Men vem önskar inte att de kunde komma på en medicin för fibro? Jag menar… de vet ju inte orsaken, kan inte bota det etc…

Det är en skit-sjukdom och jag hoppas innerligt att forskningen snart kan komma till varför man får fibro… för då är det lättare att hitta lösningar som kan hjälpa.

Rite.S:

Jo, jag har haft epilepsi jag med… (men nu är jag sedan länge utmedicinerad…) och min mamma har det. Både hon och jag fick såklart testa olika mediciner för att hitta den som funkar. En funkade ju för henne, en annan för mig.

/Jezzz

witch
0

Mongu; nej det finns tyvärr ingen annan läkare som är bättre att byta till. Bor i en liten stad och dom läkare som finns att tillgå är dom som är på VC. Ganska säker på att det kvittar vilken läkare jag är hos där, har aldrig träffat på en almänläkare som varit kunnig inom fibro. Min kiropraktor har mer kunskap än henne.. =/ Akupunktur är provad, blev bara sämre av det tyvärr.

Har varit på Gottfrieskliniken men man får ju inte "gå" där, utan det är endast för utredning. Dom rek. Tramadol, Lyrica eller Cymbalta. Och dom senare tål jag ju inte. Och inte Naproxen, Ipren od heller. Paracetamol gör väldigt lite för mig, det märks knapt. Trots att jag eg är superkänslig för mediciner, lite konstigt.

Ser ut som det är Dexofen och Citodon som är kvar dårå. Ska läsa på lite om dom och ta upp det med min läkare nästa gång hon ringer.

Tack så hemskt mkt för alla goda råd och förslag! :)

chigak
0

Dexofen har bättre effekt om den tas ihop med alvdon. Något att tänka på när du talar med din läkare.

mongu
0

# 15 Ja jag vet att Sifrol är det svenska namnet. Det är egentligen en medicin mot Parkinson, de medicinerna är ofta bra för de med restless legs.

Det är så att om en läkare känner att h*n kan ta ansvaret för att behandla en annan sak än det egentligen är godkänt för så är det läkarens ansvar. Det är ju beprövad erfarenhet som dom använder då. Alltså att dom sett att det gett bra effekt.

# 23 Trist att du inte har nån annan du känner du kan byta till på din hemort.  Har du långt till nån annan VC i en annan kommun? För visst är det väl så att man har rätt att lista sig på en annan VC? Det kan ju va idé om man känner att det inte är bra där man går.

Dexofen ger bäst effekt om den kombineras av alvedon. Men kolla med din läkare så får du se.

Ha en bra dag! Mongu.

Isaksmatte
0

Hej stackare!

Jag har provat alvedon 500mg väärdelöst

ipren världelöst utom på mens smärtor

voltaren och pronaxen fungerar vi akuta inlammationer

citodon fungerar när jag tar 2 tabl 3 ggr om dagen inte bra för magen.. använder sällan av den anledningen

Lyrica 100mg morgon 100mg kväll tog ett tag innan jag mådde som folk med dem och innan biverkningarna försvann ca tre veckor nu skulle jag inte klara mig utan dom kapar toppar världens bästa uppfinning

60mg cymbalta för humöret jag var skitlångt nere innan dessa nu är det sällan ja deppar ihop fullständigt.

efexor blev gick jag upp 20 kg av men de hjälpte för humör fick cymalta i stället pga vikten

cipralex tidigare fungerade inte alls men gick även där upp i vikt

tryptizol 20 mg för att få sova fungerar bra händer flera ggr i veckan att jag sover en hel natt nu mera..

zypliklone 5 mg insomningstabletter vid behov tar sällan detta

xanor 5 mg när ångesten som hör till fibron sätter in som värst vilket inte heller händer så ofta längre.

Jobbar på mitt alskade jobb 75% utom när jag får akut ont och inte tar mig ur sängen viktigt att man trivs med sitt jobb och inte stressaar för mycket där.

Går och badar varmvatten bassäng utan att träna där bara slappnar av skönt

Fått ultraljud - laser- träningsprogram som inte gett något vidare resultat… ofta blivit värre

taktil massage är skönt vanlig gör för ont.

Spikmatta och avslappning och mindfulness lindrar och även att umgås med mina djur lindrar.

kram/Eva

KAN NÅGON TA BORT MINA TOMMA INLÄGG NEDAN DET BLEV 3 LIKADANA NÄR JAG SKULLE PUBLICERA HUR JAG NU FIADE TILL DET!

Isaksmatte
0
Isaksmatte
0
Jezzz
0

BLÄ!!!

Ett inte sååå himla muntert inlägg av Jezzz är på G…

ONT! Väääääldigt ont!!!

Naproxen? Gå o släng dig i väggen..

Dexofen? Har tagit Xanor Depot idag.. ingen bra kombination…

Orudis Gel? Tror knappast det va! Som att det skulle hjälpa en dag som denna.. HA!

Xanor? Kanske… Det e iallafall kraftigt muskelavslappnande.. synd bara man inte har så himla många kvar… ska tänka på saken.

Sifrol? Jaaaa… jag ska ta den, men det e meningen jag ska ta den tidigast lunch-tid.. för värken e värst på e.m…

Tradolan har jag inga.. inte Citodon heller… Har ju slutat med dem för de förvärrade smärtan…

GAAAHHH! jAG BLIR JU GALEN!

…Fler som har en sån här dag just idag????

/Jezzz

Anikan
0

Hej!

Catarina skrev här för några dagar sen om nåt som hette shaktilmatta.

Någon som vet vad det är?

Jag har fibromyalgi men kan inte ta några smärtstillande mediciner,  har använt mej av andra metoder för att livet ska bli någotsånär uthärdligt, men jag har aldrig hört talas om detta med shaktilmatta..

Virvelvinden
0

Hej

Jag tycker du ska gå till hälsokostaffären och köpa Gurkmeja. Ja just det, kryddan som gör Curry gul. Gurkmeja är antiinflammatoriskt och hjälper bra.

Jag tar en halv tesked pulver i munnen och dricker att glas vatten för att skölja ner det och visst det smakar inte smultron men effekter gör att man står ut.

Utan denna dos morgon och kväll skulle jag ha en molande ständig värk men detta tar bort det värsta och jag har bara dåliga dagar vid väderomslag, fullmåne, pms och efter extra ansträngning. Ja det låter ju som jämt men jag lovar, jag hade ondare innan Gurkmejan.

Rita-S
0

Men det borde ju gå att ta en tesked i te eller nånting med?

mayolica
0

Det finns ett mycket enkelt recept med gurkmeja och ingefära på Alternativ-behandlingar iFokus. Det är flera som har provat det med bra resultat.

Det finns en hel del andra tipps därinne oxå som kan vara bra komplement till annan medicin.

Jag tror inte att man enbart kan förlita sej på smärtstillande medicin,även om man kan behöva ta det ibland.Men det är offta så att dom slutar hjälpa till slut,därför är det bra att hitta andra sätt att lindra smärtan. Jag har tex god hjälp av reikihealing för min fibromyalgi.

~ mayolica ~

witch
0

Jag är insatt i örtmedicin, men gurkmeja är ju främst inflammationsdämpande, och jag har inga inflammationer. Min smärta kommer från CNS. Däremot tar jag vändelrot och rosenrot! :) Vändelrot har bättre effekt på min sömn än sömntabletter. Btw så rekommenderar jag älgört framför gurkmeia eftersom den är inhemsk. Funkar dessutom bra mot huvudvärk. Smakar sött och man kan göra the på den. :)

Nu har jag pratat med min läkare och hon säger att det kvittar om jag tar tramadol eller citodon, för det verkar på samma sätt i kroppen (omdannas till morfin).  Så hon ansåg att det var lika bra att fortsätta med tramadolen, så då gör jag väl det antar jag… Tyckte det lät lite konstigt att det skulle vara exakt samma påverkan men hon borde väl veta.