Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4761 ggr
Campona
0

Lite funderingar, täppt i näsan?

Hej!

Jag är alldeles ny här, men jag har fått diagnosen för 3 år sedan, efter 20 års springade hos olika läkare. I senare tid började jag fundare över om det är bara jag som är täppt i näsan hela tiden eller är det flera med fibro som har samma symptom, jag känner flera som har fibro och alla som jag har pratat med var täppta i näsan, på apoteket hittade jag silikonringar som man använder mot snarkning, jag började sova med dom och nu vaknar jag mycket piggare och inte alls lika stel på morgonen som jag brukar vara, det kan vara en teori att man inte får tillräckligt med luft under natten, därmed spänner man sig för att lättare kunna få in luft i lungnorna, då blir extra påfrestning på axlar och nacke sedan sprider sig värken i hela kroppen, kanske ringarna  hjälper bara tillfälligt, inte vet jag, men just nu känns så, i morgon kanske jag vaknar med värk och stelhet igen. Jag undrar om det är någon annan som är ständigt täpp i näsan här?

Trolla
0

Men….oj, det här visste jag inte alls men ack så det stämde. Jag är konstant täppt i näsan och även rinnande näsa när jag tex äter.

Silikonringar….har du något namn på dem, det låter ju fantaskiskt bra. Själv har jag gått och blivit beroende av nässpray pga detta. Kan inte sova om inte näsan är i bruk så att säga, så nässpray har hittills varit min räddning, men det är ju inte så lyckat i längden tyvärr.

//Eva

TjockaBerta
0

För många år sedan opererade jag mig så jag skulle få lättare att andas så jag skulle kunna sova bättre. Nu märker jag ju inget av det för man har ju vant sig.

>>>Malum domesticum<<<

Campona
0

Skönt att höra att mina misstankar stämmer, jag använder nässpray, plus mina silikonringar för natten, dom heter NäsVid och konstar 47 kr på apoteket, finns i Large och medium, vi kvinnor ska ha medium, visserligen har jag fortfarande dåliga dagar, men jag sover mycket bättre nu och vaknar mer utvilad, så prova få ni se att det blir bättre. Det känns som en befrielse när jag får luft ordetligt, men använd nässpay och sedan stoppa upp ringarna i näsan. Tänk om hela den här fibro grejen beror på just andningen under natten, det vore för enkelt eller hur? men man vet aldrig, läkarna har väl aldrig tänk på eller frågat om det. Lycka till nu, hoppas att det hjälper er också.

Cora 51

Zimba
0

Här e en till som alltid e tät i näsan, samt snarkar. Fast jag har dock aldrig tänkt på att det har med fibron att göra.

Välkommen hit måste jag ju säga oxå.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Virvelvinden
0

Hej.

Är inte täppt i näsan direkt men kan vakna av att jag är torr i munnen så tungan känns som nåt främmande föremål som jag inte känner igen. Tar en bra stund att blöta upp den.

Ibland har troligen tungan åkt bak så jag inte får luft alls utan vaknar i typ panik.

Min pappa lider av sömnapné som det heter och sover med mask nu. Han hade 19 andningsuppehåll/timme. Inte bra alls. Har läst att detta kan förekomma hos fribropatienter och ska till doktorn om nån v å då ska jag be att få det kollat.