Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1927 ggr
chigak
0

Ska till läkaren...

på torsdag. Jag har varit så fruktansvärt trött de sista veckorna. Jag lyckades få en tid till den läkare jag haft mest på vårdcentralen och som jag trivs med.

Jag har aldrig känt en sån trötthet som jag gör nu. Den likar ingenting jag känt tidigare. Jag är helt slut både psykiskt och fysiskt. Det är en utmaning bara att orka gå upp ur sängen på morgonen.

Jag vet att fibron kan ge trötthet men jag är lite orolig att det är något annat så jag hoppas min läkare går med på att ta prover för att ta reda på vad det är eller iaf utesluta att det är något.

Jag har inte ens orkat gå till jobbet sen i måndags. Min chef ringde mig strax efter att jag ringt och sjukanmält mig. Hon ifrågasatte varför jag inte kom till jobbet och tyckte det var jätte länge tills jag ska till läkaren så hon ska kolla om jag kan få komma till företagshälsovården. Men hon har inte hört av sig igen så det blir nog inget med det. Skönt för det är så jobbigt att berätta allt från början igen.

Det får mig att må ännu sämre när jag blir ifrågasatt. Men jag känner att jag kan inte gå till jobbet för någon annans skull. Det har jag gjort förut och det slutade bara med att jag blev jätte jättedålig. Så nu känner jag att jag måste göra det som är bäst för mig. Men det kanske är själviskt av mig att tänka så?

Simson
0

Det är inte själviskt att tänka så. Du har bara en kropp och ingen annan än du kan ta hand om den. Du måste tänka på dig själv det är inte själviskt. Inte förräns du mår bra kan du ge åt något annat håll.

Förstår din önskan att slippa företagshälsovården och att berätta allt igen. Är inte roligt! Fruktansvärt jobbigt att bli ifrågasatt hela tiden!

Kram på dig!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Zimba
0

Nääää det e inte självsikt det minsta, det e din kropp o det e den du måste tänka på först, det e ingen som tackar dig för att du sliter halvt ihjäl dig för nån annan.

Jag hoppas att du kommer till en läkare som du träffat förr, detta med att babbla om allt tar både tiden hos läkaren o orken från en själv.

Lycka till.

Kram

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

chigak
0

Tack Zimba och Simson.

Jag ska till min ordinarie läkare imorgon som planerat och det känns så skönt för henne trivs jag med och hon tar mig på allvar.

Det ringde en sköterska från företagshälsovården idag men hon tyckte det var bra att jag ska träffa min ordinarie läkare och undra om hon fick ringa igen nästa vecka och höra hur det går. Hon sa också att de på företagshälsovården kan hjälpa mig att komma igång med jobbet igen när det blir aktuellt med det.

Hon verkade bra att ha att göra med så det kan nog bli br framöver.

Börjar bli lite nervös inför imorgon. Jag hoppas på sätt och vis att hon ska hitta något som förklarar min trötthet men samtidigt är jag rädd att hon ska hitta något och vad det isf är.

chigak
0

Idag har jag varit hos läkaren igen och fått veta mina provsvar. Jag har troligen ämnesomsättningsrubbning, den är för låg. Fick ta mer prover idag för att bekräfta det. Det förklarar ju både min extrema trötthet och att jag har så himla svårt att gå ner i vikt.

Känns så bra att äntligen få veta varför jag ingenting orkar, att det faktiskt finns en orsak. Och nu kommer jag ju kunna få hjälp.

Zimba
0

Åh va bra för dig med att du fått veta varför samt att det finns nåt att göra åt det.

Hoppas det ordnar sig till det bästa för dig.

Styrkekramar i massor.

//Baloo forever

chigak
0

Tack Zimba!

Jag är så glad för att jag kommer kunna få hjälp. För det är så jobbigt att må som jag gör nu. Fibrotröttheten är ingenting jämfört med den trötthet jag känner nu. Jag sover och sover och ändå kan jag knappt hålla mig vaken när jag är uppe.

Zimba
0

Varsegod chigak.

Ja det måste va helt kanon, förstår att du e glad. Du ska se att det blir bra.

Kram kram

//Baloo forever

aliina
0

Det är inte själviskt, du får lära dig att ta hand om din hälsa på det sättet som du tycker är bäst för dig o strunta totalt alla andra för stunden.

Det är ingen annan än du som vet bäst om dina saker.

Det bara du som kan göra någonting åt sakerna som handlar om ditt liv.

Du skall bli frisk el bättre allafall via läkarbesöket o den uteslutningmetoden är ju den enda som läkarna också använder o efter beskedet mår du tusen gånger bättre.

Till slut - du har betalat skatt o du har rätt till får den vården som just du anser att du behöver.

Krya på dig!

Aliina

chigak
0

Jag är fortfarande sjukskriven för jag mår lika dåligt än. Har idag fått veta att jag har antikroppar mot min egen sköldkörtel och en kraftigt nedsatt produktion av sköldkörtelhormon. Det är tydlloigen ovanligt att ha dessa antikroppar så imorgon ska jag gå och ta ytterligare prover så att läkaren ska veta hur hon ska behandla.

Känns väldigt skönt att veta vad det är som är fel men det är jobbigt att det tar sån tid innan jag kan börja må bättre.

Rita-S
0

Du skal då så absolut inte gå på jobbet för någon annans skuld. Många som tänker så när dom är sjuka blir överarbetade och utbrända och kommer inte tilbaks i arbetet på många ÅR. Den risken är stor nog som den är med Fibromyalgi som ett potensielt spöke i bakgrunden, du måste se efter dig själv! Din arbetsgivare kommer inte tacka dig med åralång lojalitet om du går i väggen för deras skuld!
Nej du gör helt rätt.
Men det är inte överraskande detta med din sköldkörtel, det ger en ekstrem trötthet. Antikropparna därimot känner jag ingen som har då, men det påvärkar garanterat det med.
Men det finns iaf mediciner mot sådan. Och om du har fibro på toppen av det hela så är det faktisk hopp för behandlingar som kan hjälpa även där. Det fins naturpreparater som hjälper en hel del (gurkemeje tex), det fins kombinationer av mediciner, många mår bra av olika typer behandling.
Lycka till!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida