Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1485 ggr
Jezzz
0

Rotar runt, desperat efter Painkillers...

Sån där dag när alt bara e riktigt riktigt hemskt! Ont o sängliggande… muskler som krampar ihop sig i smärtsamma ryckningar pga smärta… Kniv-hugg i armar och händer, pajad rygg mm mm..

En sån här dag är det verkligen Painillers som man vill ha! Ge mig ketogan någon! Låt mig få en paus!

Såklart funkar det inte så… och jag rotar rundor i lägenheten efter smärtstillande jag kan kombinera med mina andra mediciner… Ser dystert ut och jag vet i katten hur jag ska palla denna dagen…

Rastlöshet, kryp i kroppen, ångest, deppighet och smärta.. det e ingen kul kombination… Hade det varit allt UTOM smärtan… ja då hade man ju kunnat distrahera sig med nån fysisk aktivitet… men MED smärta? Nä, då får man vackert ligga i sängen och överfallas av tankar, deppighet ångest och ett sju-attans rastlöshet…

VAAAAAR e mina painkillers??? Tror inte jag har nårra…

Suck

/Jezzz

Jezzz
0

Nu tänker jag inte plåga mig mer! Nu har smärtan gjort mig gråtfärdig och det e bara att krypa ner i sängen.

Kanske (har svårt att gråta) gråter jag en skvätt innan jag somnar… brukar kännas lättare efteråt när man får "lätta på trycket"…

Gråter

/Jezzz

Rita-S
0

Åå va tråkigt att ha så himla ont och sen har tabletterna gått och gömt sig >.< Fruktansvärt faktisk. Har själv varit på vill jakt över hela huset, med gubben efter lika frenetisk jagande på dom taskiga små skitstövlarna! Vet hur det är  :( Kram!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jezzz
0

Hej.

Jo tabletterna har definitivt gått o gömt sig! För de existerar typ inte…

Äter ju inte annat smärtstillande än Naproxen… och det gör knappt skillnad på huvuidvärk ens… Orudis Gel har jag oxå, men den funkar inte det minsta lilla heller idag.

Åt ju Tradolan/tiparol/tramadol (samma sak olika namn…), även en period med citodon. Men efter några månaders användning fick jag (detta är skit-roligt…NOT!) nåt man tydligen i vissa fall kan få av dessa tabletter… Förvärrad smärta!  Slutade med dem o det blev lite stabilare men nu har det lixom kommit tillbax… och har varit hos mig ett bra tag nu… suck.

Mot fibron äter jag således bara Cymbalta och Sifrol. Och blockader var 3-4e vecka…

Kram Jezzz

Birdbone
0

Jezz, jag är nyfiken på vad du får för blockader mot fibron.

Hur mycket hjälper det och vad finns det för biverkningar.

Ps. Hoppas du mår bättre idag.

Kram Birdbone

Jezzz
0

Birdbone:

Jag får blockader med Narop. Tidigare fick jag med xylocain, men det hade så kort effekt. Narop har längre o kraftigare effekt. Nån gång har det varit cortison blandat med Narop.

Biverkningen e av Narop att man kan få blodtrycksfall o illamående direkt efter, men det brukar gå över snabbt. Sen blir jag lite trött under dagen. Han brukar sätta i armar armbågar och handleder på mig, då blir jag förlamad ca 10-12 timmar. Med Xylocain är det bara kanske nån timme.

När förlamningen gått ur, kan man ha riktigt ont en  dag eller 2, men sen håller det sig 3 veckor för mig (olika för alla… jag ligger nog på minimum med tre veckor.. brukar va 2 månader sägs det)

Tycker dock (kanske låter knäppt) att de där 10-12 timmarna av förlamning är UNDERBARA! Det är ju enda gången jag inte har någon smärta alls! (ingen känsel eller motorik heller… men det gööööör inget)

Jag tycker det hjälper riktigt bra. Det bästa jag har faktiskt. Bättre än alla piller jag provat, bättre än qi Gong, bättre än akupunktur, massage, aktiv avskappning, ultraljudsmassage… u name it.

/Jezzz

Birdbone
0

Tack för snabbt svar!

Det där med illamående och blodtryckfall,gör att jag måste fundera lite till på om det är nåt´ för mej. Jag har nämligen det ofta ändå.

Förlamning under så lång tid låter inte heller som en höjdare i mina öron,men förstår ändå att man kan uppskatta det.

Roligt för dej dock,att du tycker det hjälper.

Jezzz
0

illamåendet och blodtrycksfallet händer bara när han sätter blockaden, går över helt efter ett par minuter, sen ingenting

/Jezzz

Linn
0

Vad är en blockad?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Jezzz
0

Linn:

Det finns olika sorters blockader men de jag menar är när man injicerar ett bedövningsmedel eller/och kortison i en nerv. Nerven blir då bedövad och smärtan minskar avsevärt. Man "blockerar" smärtan med olika sorters läkemedel.

Jag har för mig att man kan få blockader i musklerna oxå, men det är inget jag erfarit.

/Jezzz

Linn
0

Tack för förklaringen!

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus