Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 3242 ggr
Ixatrixa
0

Hur stela är ni;)

Idag är det en sådan där dag då mina fingrar gör så infernaliskt ont(men skriva på forum går så bra såGenerad)

Jag kände mig så oerhört handikappad när jag var o fikade förut och var i myntfacket och trevade efter kronor o femmor som liksom bara ville falla ur händerna….djupa suckar bakom mig i kassan gjorde ju inte saken bättre. Jag är handikappad o i vägen men det syns ju inte…folk tror ju att man är klantig eller klumpig…..nu få jag läsa resten av kvällen då jag hamrat så hårt på tangentbordet av frustration.

Är nyfiken på hur vanligt det är med de här stela ömmande fingrarna bland er?

För övrigt så har jag skaffat mig en sådan där tantväska på hjul…världens bästa uppfinning….nu kan jag åka o handla en 10 kilos kattmatsäck utan problem.

solfager
0

ohhh  känner igen det där så bra så, speciellt höger handen spökar på mig. Hade riktig stora problem för nån vecka sedan med fingrarna och handen var alldelles iskall, slutade med att jag virade in handen i fetvadd.

En liten historia om fumlighet:

Var på Formex mässan i stockholm i sällskap med en kompis, han sprang runt och kollade in leksaker och godis. Skulle ta upp min lilla flask med vatten och den for runt i händerna på mig som värsta akrobaten för att till slut landa på golvet rulla iväg i riktning mot min kompis. Hann precis ta ett djupare andetag för att ropa till honom att plocka upp min flaska då jag hör bakom mig hur en äldre herre hojtar; vänta vänta jag ser att du är handikappad låt mig ta upp flaskan åt dig och i samma veva rusade han förbi. Min kompis ja han hann aldrig reagera på vad som hade hänt.

Hur han såg att jag var handikappad var för att jag hade kryckan med mig.

Anco
0

I och med väderomslaget som har varit nu så mår jag rätt så pyrt faktiskt. :( Jag är stel och det värker överallt, har jag kkommit igång på förmiddagen och sedan sätter mi ner en stund för att pusta s börjar det om när jag ska upp igen. Händerna ska vi inte tala om, dom värker och är stela och kalla.

Nej… fram för våren och värmen…

Kram på er alla

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Faxlin
0

Jag känner så väl igen mig. Man blir klumpig och tappar saker. Och oftast ser det enbart ut som om man är klumpigast i komunen. Har blivit av med en hel del porslin på det sättet kan jag erkänna.

Ibland önskar man att man hade en lapp i pannan som förklarade varför saker tar längre tid för en annan vissa dagar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pisan
0

Här har ni en superklumpig tillGlad Har tappat och fipplat sönder många saker… Jag är mest stel i ben och rygg när jag vaknar, vissa dagar är fingrarna stela hela tiden. Värst är det vid väderomslag och främst vid lågtryck. Jag brukar då säga att jag är "lågtryckssjuk", kan bli helt klubbad av lågtryck. I måndags när all snö kom (iaf här i Göteborgstrakten) låg jag hela dagen, mådde så dåligt och hade så ont och var jätteyr i bollen. Blä!

Hoppas ni får en bra onsdag! Glad

Zimba
0

Stel på morgonen som ett gamalt sönder rostat gångjärn, har jag svårt att räta upp kroppen. Fingrarna mår mest dåligt när det e på väg att bli regn. Sen känner jag alltid i fingrarna innan det ska bli åska, så ensam e du inte.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Pisan
0

Hur är det vid fullmåne? Är det fler än jag som känner av det? Dum fråga egentligen, det borde det ju varaGlad Jag har jättesvårt att sova då, någon natt innan eller efter - fast jag tar sömntabletter.

Zimba
0

Har aldrig märkt av det, vad jag vet. Ibland sover jag kanonbra i långa perioder, ibland skitdåligt, men har aldrig tänkt på månen. Men vet att det finns dom som inte alls kan sova då. Tror det finns en tråd här nånstans om just detta men vad den heter minns jag inte.

//Baloo forever

Pisan
0

Hittade tråden! Glad

Helsdotter
0

Skönt att inte vara ensam om fumligheter. Känner mig rätt uttittad i butiken ibland. Allt bara rasar åt fel håll när jag ska ha ner varorna i påsen.

Ska till dr i dag o sitter med en lapp för o skriva nerallt som jag annars har glömt när jag är där. Och trots en iskall högerhand hade jag glömt skriva ner det..

Har kommit på att jag är ju så van vid is i skelett och kuddar under fötterna o händer som inte vill så jag glömmer ta upp det när dr frågar vad som är fel Generad brukar bara säga att jag vaknar på nätterna av ditt o datt, resten glömmer jag. Antagligen bara för att jag sover så hackigt..

Imasy
0

ska vi trycka upp en forum t-shirt eller nåt, med texten " jag är INTE klumpig, bara lite handikappad" ;)

Faxlin
0

#10: Jaaaa det skulle vara något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

solfager
0

he he jaa  undrar om nån vågar låta mig hålla i mina katter då på en utställning om jag skulle ha den på mig.

Zimba
0

Imasy: Det var en kanon bra idé. Lova att du sätter in en bild när du tryckt upp den. Det kanske blir en storsäljare, glöm inte att ta patent på din idé.Glad

//Baloo forever

Kavitha
0

Känner igen mig så väl och sista tiden har varit riktigt jobbig, tappar allt jag håller i, blir tokig.

Det där med t-shirt har jag tänkt på många gånger. Har inte nämnt något om det, men berättade det för en vän efter jag skrivit av mig till henne om en idiot på Ica Maxi som uppenbarligen tyckte att jag tog för lång tid på mig att lassa upp varorna på bandet för han hjälpte mig med de sista varorna och jag sa artigt tack, men inte sjutton fick man något "var så god, det var så lite så" tillbaka, nä han stod bara tyst och glodde på mig som om jag varit dum i huvudet som sa tack eftersom det inte var av vänlighet han hjälpt mig, utan för att han tyckte att jag inte var tillräckligt snabb.

Då hade jag velat haft en t-shirt med en text på ryggen där det står: Jag vet vad du tänker, vill du veta svaret? Det är INTE för att jag är lat eller allmänt slö som det tar tid, det är för att jag är sjuk…..och JA, man kan vara så pass sjuk oavsett ålder!

Det kanske hade fått honom att hålla fingrarna borta från min kundvagn istället eftersom han uppenbarligen inte hjälpte mig av medlidande eller vänlighet.

miffo
0

vid väderomslag blir mina fingra klumpiga och ömma, men ingen synlig svullnad

Anikan
0

Värken i mina händer och framförallt fingrar har jag haft dagligen i många år. Tycker också att det är jobbigt när man är i kassan å fumlar å tappar när man ska plocka upp ur kundvagnen å sedan ner i kassen, å däremellan ska man klara av att betala med dessa besvärliga, ömmande händer å fingrar som inte gör som man vill..

running
0

Morgonstel har tennisbolls stora varma kuddar under fötterna mm synliga.

har känn mig lite pisst de senaste veckorna på grund av musklel inflamation i höger axel som tydligen enligt läkaren snarare var senifästerna som var inflamerade.

Om man kunnde ha nått synligt fel skulle dom inte stå och fundera på om varför man är klumpig och tar tid.

De syns lite när jag rör mig att jag är stel så man är nog lite likt en 80 årig käring i gången

(hoppas dom på FK har rätt de är en sjukdom som går över)

Borde väl vara ganska snart ävergående då jag har haft sjukdomen sedan tonåren ca 17 år var jag då problemen startade igentligen lite tidigare med knastrande knän och öm svank ont i bröst korgen 

Nu fyller käringen snart 40 så ol rait är de som FK tror borde väl jag vara frisk nu.

Anikan
0

Javisst, man BORDE ju ha varit frisk för länge sen.. Vad är det man inte förstår??? när man trots alla kontakter med FK ännu inte har fattat att det här inte är nån livslång sjukdom, ja en del påstår tom. att detta inte är någon sjukdom alls..

Att även om man knappt klarar av att gå upp ur sängen på morron,  inte klarar av ens dom enkla sysslorna i hemmet, inte kan öppna burkar, plocka upp nåt från golvet utan hjälpmedel,ta av sej kängorna för att man blivit ännu stelare när man varit ute, sitta nån längre stund, alltid är stel, får gå med kryckor när det är riktit illa,  blir ännu stelare när man gör nåt, tappar saker hela tiden för att fingrarna värker, är stela och inte vill. mm, mm, mm. Och så denna värk precis överallt, hela jäkla tiden, dygnet runt…

Så.. VA ä dä man inte förstår, varför fattar man inte när FK försöker förklara för en att man INTE ÄR sjuk, tänk va många av oss som skulle kunna ha ett helt annorlunda liv än det vi har nu, om vi bara lyssnade och förstod va det är dom (FK) vill att vi ska veta: Att detta bara är lite problem som snart går över med lite träning och motion.

Tänk att man efter så många år fortfarande inte förstår detta!!! för jag fick mitt när jag var 22 och nu är jag 54, och är alltså en av dom som inte har förstått att jag inte är sjuk…..

witch
0

Jag är eg inte så stel, faktum är att jag är överrörlig! Men jag Känner mig stel, som en ödla som krupit fram mitt i vintern. Allt går sakta och det är svårt att röra sig.

Som du har jag också mkt problem med mina händer, gör väldig ont och jag tappar saker hela tiden. :(

Det som hjälper mig är värme (tex att sitta med händerna i varmvatten) och att bli masserad på händerna. Funkar visserligen bara under tiden det görs, men ändå skönt att lindra smärtan ett litet tag!

Anikan
0

Ja man försöker hela tiden komma på sätt som kan lindra, värme funkar bra för mej också när det gäller stelheten, men då svullnar fingrarna istället.

När jag var hos min sjukgymnast första gången, bad hon mej beskriva olika smärtkänslor, bla. sköntont, som hon kallade det.. Å då sa jag att det måste vara när min man masserar mina fingrar, för det gör lite ont  samtidigt som det är skönt och lindrande.

Med sin tumme och pekfinger masserar han en finger i taget från handen och utåt, först på ovan och under sidan, sedan på sidorna av dom. Värken man har just då avgör hur hårt han kan massera.

Om du inte prövat det redan så tycker jag att du ska göra det, för det är väldigt lindrande om man kan anpassa det till hur fingrarna känns just då!

Virvelvinden
0

God morgon.

Jag har inte direkt stela fingrar.

Min högerhand är däremot konstant svullen och känns som det är sockerdricka i ådrorna. Detta gör en ju också klumpig och fumlig.

Har fått remiss till lymfterapi (efter att ha förklarat för doktorn varför detta skulle va bra). Där masserar hon lätt på lymforna för att öppna upp och sen masserar hon  utifrån och in för att föra ut slaggprodukterna som blockerar och ger svullnaden. Detta är viktigt, tänkte på dej som får fingermassage av maken. Be honom vända på prosseduren.

Det hjälper jättebra och jag känner mig mycket lättare på nåt sätt.

Hör med din doktor om du kan få det.

Anikan
0

Hej och tack så mycke för tipset! Ska prova å göra tvärsom, kanske lindrar min svullnad också..