Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1415 ggr
h00jff
0

Misstanke om fibromyalgi

Känner mig sjuk typ hela tiden… frustration, vill vara frisk, pigg och glad och kunna orka allt det där som jag orkar i vanliga fall.

Misstanken om fibromyalgi har gnagt ett tag, mamma har det… men ändå har jag inte velat inse. Stoppa huvudet i sanden som en struts, bättre att inte veta. Idag tog jag modet till mig för att läsa om symptomen, visst vet jag om en del eftersom min mamma har det, men inte alla visade det sig. I ett par månaders tid har jag kännt mig febrig trots att termometern visar på normaltemp. Jag är trött och känner mig outvilad trots tillräckligt med sömn. Kroppen känns tung. Har under en längre tid haft svårt när katterna kliver på mig eller barnen klättrar och busar. Det gör så fruktansvärt ont vid "punktmarkeringar".

Vet knappt om jag orkar gå till läkare för att slåss med dem, vet hur min mamma hade det. Ingen trodde henne till en början, inbilningssjuk… Vi får se…

Hur ska jag göra när jag är trött… trotsa tröttheten och gå en långpromenad med hunden och köra en sväng med hästen, eller lägga mig ner och sova? Kroppen säger sitt, men mitt huvud tror att det kanske är bättre att röra på sig, få lite frisk luft. Vad har ni andra för erfarenheter?

Virvelvinden
0

Hej. Nog tycker jag det låter som Fibro. Tråkigt för dig men för mig var det faktiskt en lättnad att få diagnosen. Just för detta med att inte bli tagen på allvar. Att klaga och alltid ha ont nån stans, dessutom gärna på olika ställen varje gång. Hur sannolikt verkar det? Hypokondrikervarning!!!

Känner väldigt väl igen mig i detta med "punktmarkeringarna" Har innan ofta undrat varför jag tyckt sånt va så obehagligt medan andra inte verkar bry sig.

Min erfarenhet om detta med trötthet är att livet blir lättare efter en tupplur och den där promenaden blir trevligare efter att ha vilat först. Alltså, sov om du är trött å gör det andra sen, piggare!

h00jff
0

Tack för ditt tips! Idag blev det långpromenad först… Ska försöka få lite vila nu innan barn och man kommer hem!