Fibromyalgi
Undrar hur samhället fungerar egentligen?
Jag har varit långtidssjukskriven sedan -01 pga av smärta i kroppen.
Fick diagnosen fibromyalgi -07.Min arbetsförmåga har varit nedsatt 100 %, men nu har F-kassan fått för sig att den inte ens är nedsatt med en fjärdedel trots att jag blivit sämre!!!!
Avstängd från F-kassan och får nu gå till sociala varje månad, vad är det som händer?????
Min läkare är lika förtvivlad som jag, vad tusan kan man göra?
Skall söka själv om sjukersättning och se vad F-kassan säger, blir ju spännande….
Nån som vet vart man kan vända sig?
det är taskigt… dock kanske man kan gå dem till mötes och få till några procent arbetsförmåga… något kan man väl göra? även om jinte jag eller du anser det, så anser regeringen det - att alla människor har arbetsförmåga…
jag är 25% sjukskriven och känner att jag eg inte har 75% arbetsförmåga, men jag blir inte heller friskare av att sitta hemma och leva på bidrag. Att jobba, träffa folk och göra någon nytta är bra för min självkänsla (för det mesta i a f) och smärta har man ju ändå… jag är också av den åsikten att sitta still ökar smärtan…
Jag förstår hur du menar, tyvärr har min fibromyalgi blivit värre de senaste åren, kan knappt använda händerna då de är stela och kalla, olidlig värk i ryggen mm.
Frågan är ju hur en läkare på F-kassan kan bedöma min arbetsförmåga bara genom att titta på mina papper?
Av mina papper att döma (En hel hög ) tycker jag det är konstigt att min arbetsförmåga helt plötsligt är 100 % när den var helt nedsatt i flera år!!!
Känns som dom inte tror på en, vet inte vad jag skall ta mig till snart…
Grodan har du Fibromyalgi?
guess not….
grodan #1
Det är uppenbart på ditt uttalande att du inte har Fibromyalgi och då tycker jag inte heller att du ska yttra dig om saker du inte förstå dig på….som alla vi med Fibro tydligt kan läsa. Ifall du inte visste det så är ALLA sjukdomar olika och behandlas också därför olika, kanske är detta ett uppvaknande för dig men så är det. Och eftersom du inte har en ANiNG om vad Fibro gör med oss människor tycker jag kort och gott att du ska vara TYST! Prata om sånt du kan och sånt du förstår..
Ha en uuuuunderbar helg Grodan!
Vi med fibro kan ha olika värk. En del orkar faktiskt arbeta lite, andra kan nästan inte gå och ja, jag har fibro, Plus andra skador i kroppen. Är arbetsoför och har pension.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#5 ALLA här har en rätt att uttala sin mening, även Grodan! Och det även om du tycker hon har fel så är det inte på din plats att näka henne att få säga sin mening i ett öppet forum.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Nä håller med, alla får skriva vad de känner, om man sen inte håller med och blir lite hetsig #5, så kanske man bara ska sluta läsa inlägget och kolla vidare,,,
Grodan ville ju bara ha en annan åsikt eller lite förståelse och tröst!!

"5 Hur vet du att inte Grodan har nån aning om hur det är att ha fibro? Alla har rätt att säga sin mening.
En diagnos betyder inte att alla som har den mår på samma sätt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
ärligt så VILL jag inte ha fibro, så om jag har det så skiter jag i det!
för jag vägrar. vägrar ligga hemma o åma mig i smärta o vara sur o bitter… nä, jag struntar i det o gör det bästa utav livet… lite smärta får jag leva med och jag har mina knep för att lindra dem… har försökt dela med mig av dem här på sajten, men jag tycker det ger dålig respons
Tyvärr så råkar jag veta hur samhället funkar o har du två ögon, två armar och två ben så är du arbetsför… 

# 10 Men vem vill ha fibro tror du? Det är inget som nån av oss bett om att få.
Tyvärr så hjälper det inte att vägra ha det, det kommer ändå.
Sen tror jag att de allra flesta av oss försöker på alla sätt och vis att göra det bästa av livet. Inte ligger vi hemma och åmar oss av smärta och är sura och bittra.
Tror också att vi alla har våra knep för att lindra smärtan och kunna va aktiva så gott det går.
Man ska och kan aldrig skuldbelägga människor för att de inte klarar av att arbeta. Det finns många, otroligt många olika anledningar som gör att vi kanske inte är arbetsföra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Ja ALLA, och så även jag. Vilket innebär att jag har rätt att yttra mig gällande det som jag tycker är fel. Jag kan ju inte neka någon någonting här, och inte du heller
. Men allas mening måste ju ha rätt att komma fram, det var det jag trodde ett öppet forum betydde?
Jag tycker Grodans uttalande nr 2 bevisar bara att jag hade rätt i mitt uttalande. Men det är MIN observation och jag anser att jag har lika stor rätt att försvara, uttrycka eller bara tycka till som alla andra här. Det står klart och tydligt i mitt inlägg att det är JAG som tycker detta och det står jag för, jag är inte anonym på nått sätt, och om Grodan vill försvara eller förklara så är det öppet för henne att göra det. Det är väl det som är hela meningen med ett forum?
Kramar
oj, det var inte meningen att det skulle handla om mig i tråden, ber om ursäkt för att fokuset hamnade på mig
lillgrodan undrade hur samhället fungerar egentligen och jag svarade på det…

Hoppas det ordnar sig för dig lillgrodan!

Kan säga att jag har diagnostiserad fibro och mår stundom kass och stundom bättre. Det är framförallt stressrelaterade situationer som får mig att braka ihop och att bli sjukskriven för att ibland må dåligt och i bland må bättre är en stressfaktor i sig. Jag menar att slåss med F-kassa osv.
Därför har jag tagit ett jobb på halvtid och "betalar" så att säga det ur egen ficka. Inget tjafs från någon den enda som är dum är ju jag själv som inte kräver sjukpenning.
Detta får mig trots allt att kunna jobba utan större problem och när skoven kommer och vissa symptom blir jobbiga att leva med kan jag köra lite lugnare tempo för att ta igen när kroppen orkar.
Det är mitt sätt - det viktigaste tror jag är att man inte låter sig styras av vad andra tycker. Fibro är en sjukdom med många ansikten och vad som är rätt för en person är kanske inte rätt för någon annan.
Hoppas på att du får den hjälp du behöver lillgrodan!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
men man blir lite ledsen att läsa "åmar sig och vara sur o bitter" jag har haft fibro sedan ajg var 16 år det har bara hetat en massa annat men 1996 fick jag helt diagnosen fibromyalgi..
Jag har bitit ihop o jobbat för att just slippa höra detta att vad hon åmar sig o vad sur du är varför blir du så arg???
ja varför??? Jo för att man har så ont ibland så man vet ej vart man ska ta vägen, så jag förstår att männsikan blir lite ledsen o läsa sådant.
men sedan är det ju upp till var o en hur mycket man klarar av att arbeta jag är helt oförmögen o det har visats sig i många utredningar men nu är jag med orolig vad som händer med mig…..som min smärtläkare sa i ett intyg nu straffas hon för att hon har försökt allt hon kunnat och inte gick i pension långt tidigare, men fibron vänner något måste hända för soc kan ju inte bet social bidrag till alla skriv på alla listor ni kan emot detta hemska förföljels terror mot oss sjuka.
ha en fin fredag

ja, det är ju verkligen olika hur vi ser på detta!! jag tycker då inte att jag bara ligger o "slöar" heller. även om jag är hemma. trycker det finns hur mycket som helst i ett hus! och man orkar ju ändå inte göra ens hälften av detta!! nu menar jag inga renoveringsjobb eller andtra "grovjobb", som finns kring ett hus. utan mera normal, varje dag-syssla. göra mat, städa, har 2 tyska jaktterrire som ska ut o få motion, varje dag! o livar ! bara det är olika ansträngande, dag för dag! har ju lite blommor, som ska pysslas om…. ja, som sagt, inte sitter då jag o hänger!
tar det jag gör olika varje dag! en dag går det o göra mer, nästa kanske nästan ingenting!! min sambo är jägare. så har även följt med honom! då går jag inte runt med han i skogen hur som helst!! utan vi planerar innan, var han tänkt vara! så jag vet att jag orkar vara med. sen brukar vi ha vårat "grillställe" så vi brukar sitta där o njuta av korv o kaffe… jag trivs med det jag har! och mår inte dåligt av det! tycker att jag har ett liv som jag kan glädjas åt, även om det är tungt ofta! joo, ibland åker jag bara ut o fikar någonstans själ. då han jobbar! till någon mysigt kafe! det är oxå roligt! det är mitt liv.
och är glad för att jag har det trots allt!!

Nu har jag mest bara läst första inlägget, orkar inte med alla.
Jag har varit helt borta sedan hösten 02. Fick min diagnos våren 03. Tror det måste varit rekord att få diagnosen…
Men för att komma till sak.
Jag har from 1 juli tidsbegrånsad sjukersättning. Så nu innan juli går ut så måste jag söka nu. Jag kan få max 18 månader förlängt. Men det var tydligen väldigt tveksamt om jag kan få detta. Jag var nyss inskriven i samverkan och då hade det inte varit några problem att få förlängt.
Jag sitter bara och bävar för avsalg och sen leva på soc. Det är ju knappast lätt nu heller. Blir bara så himla less att regeringen skall trampa på oss som är dåliga. Vi vill ju knappast vara sjuk. Jag har ju många gånger provat arbetsträna och så, men jag har ju inte klarat det.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

ja, men visst är det så!! jag har ungefär samma. det ska bli en ny förlägning i vår!?? men det är ju inte alls säkert dom kommer att godta det. så visst!! det är kusligt hur man behandlar sjuka idag! helt klart. jag har inte heller klart arbetträningen den prövade man på mig för ca 1 år sedan nu. men när det inte gick då gav dom med sig och jag fick sjukbidraget…men som sagt, det ska snart göras en ny bedömning. själv vet jag att det inte blivit bättre! men det är ju bara att väna och se tyvärr!