Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3461 ggr
Jennifersthlm
2009-03-16 10:36
0

kortison sprutor?

Nn som fått dessa mot värk??

Fick idag i knät och får se om 2-3 dagar om det blivit bättre…

kajsa-kavat
2009-03-16 11:29
0

Ja, jag har fått cortisonsprutor flera gånger, dels i tummarna (artros) och armbågar och i ryggen. Det har fungerat jättebra. Man kan ha extraont ett par dagar, men sedan brukar det ge sig och kännas mycket bättre.

TjockaBerta
2009-03-16 13:14
0

En gång har jag fått en spruta i en muskel i skuldran. Det hjälpte jättebra. Andra gånger har jag tackat nej då jag tyckt att jag haft ont av andra skäl.

>>>Malum domesticum<<<

Jezzz
2009-03-16 13:16
0

Hej

Jag får blockader var 3e vecka ungefär. Ibland är det kortison blandat med Narop, men oftast är det bara Narop.

Effekten har väl varit lite bättre med kortison iblandat, men eftersom jag får blockader så ofta, är det viktgt att inte få för mycket kortison.

Nu har jag inte fått kortison på ett tag, men det beror på att jag håller på med en annan behandling (för något helt annat) som kräver att kroppen får läka så bra som möjligt. I den behandlingen ingår även kortison och för mycket skulle sänka läkningsförmågan.

Jag har fått kortison/Narop i rygg, armbågar, knän, handleder och axlar.

När jag fick i knäna kunde jag dock knappt ta mig fram på kryckor under nästan en veckas tid, men det blev bättre sen. Läkaren förklarade det som att han varit tvungen att sätta sprutorna på sådana ställen att det kunde liknas med en mindre operation.

Men det behöver ju inte betyda att du fick dem på samma ställe, eller att du får lika ont efter. Min erfarenhet är iallafall att om jag får blandat Narop och kortison, har det en något bättre verkan än med bara Narop.

Men vi e alla olika!

(Narop är ett långtidsverkande bedövningsmedel som injiceras i nerverna för ett längre bestående resultat. Vanligen sätter man blockader med Xylocain, men på mig har det väldigt dålig verkan och effekten försvinner på bara några dagar. Narop håller 2-3 veckor på mig. Dock är det ett betydligt dyrare läkemedel och vissa läkare drar sig för att använda det.)

/Jezzz