Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 2872 ggr
sara1987
0

en fråga om eran medicinering.?

jag har lite frågor om eran medicinering. vad jag har förstått genom läsning i olika trådar osv så äter många av er både antidepp och smärtstillande.. o kanske mer där till.

Och för många av er fungerar inte en viss medecin. Så jag har en fråga.. läser ni bipacksedeln innan ni börjar äta läkemedlet eller litar ni på läkaren?

jag kan ta mig själv och min mamma som exempel: jag skulle få citalopram utskrivet, men bad samtidigt om en mer smärtstillande tablett för värken när det verkligen är som värst.
Min läkare vill inte ge mig något starkt som tradolan eller liknande då risken för beroende ökar. så vi kom fram till ibumetion 600.
När jag kom hem satte jag mig ner för att läsa bipacksedeln.(läser den alltid noga). och fick se att jag inte fick äta ibumetin tillsammans med citalopram. inget läkemdel som tillhörde gruppen NSAID fick ätas tillsammans med ett som tillhörde SSRI.

det var likadant med min mamma hon åt orudis och ibumetion 600. med dom fick man heller inte äta tillsammans.. vilket hon tog reda på efter jag sagt detta till henne.

alltså läkemedlem påverkas av varandra. Alla reagerar vi olika på olika läkemedel men det kan även va ett så lätt fel att du tatt en annan värktablett dagen innan som inte går ihop med den nya och kroppen påverkas.

Slusatsen blir då helt enkelt att jag ber er att inte lita på era läkare dom kan inte ha koll på alla mediciner ni äter och vilka som går ihop. därför ber jag er kolla över detta. för egan egen skull och hälsa..

detta gäller även hälsokostpreparat.

Glad

/sara

Jezzz
0

Hej!

Bra tråd!!!

Då jag har ett kanske lite väl extremt intresse för farmakologi (läkemedels-lära) har jag alltid stenkoll på mina mediciner. Det mesta sitter in-tutat i hjärnan, men det kommer alltid nya saker…

Tyvärr var det idiotiska saker som kunde satt mitt liv på spel…

Jag äter en medicin som heter Xanor Depot. Det är en benzodiazepim och asså ångestdämpande/lugnande.

För 6 månader sedan gjorde jag en bröstreduceringt (inom landstinget) och fick morfin på sjukhuset. Efter det, fick jag recept på Dexofen. En liten klocka ringde nånstans och jag kollade upp det i FASS (inte patient-FASS för där står sällan så mycket…)

Mycket riktigt: I bipacksedeln står att det absolut inte får kombineras med alkohol… det kan orsaka andningsförlamning som kan leda till döden.

MEN… vad som INTE stod… var att samma varning gällde för alprazolam (Xanor) och zolpidem (Stilnoct). Det stod däremot i läkar-FASS.

Jag gick till vårdcentralen för att få andra värktabletter för smärtan efter operationen… Jag framlade tydligt att jag åt Xanor Depot och att jag visste att man inte skulle kombinera det med Dexofen.

Vad gör läkaren? Skriver ut 100st Dexofen till mig!

Hade det INTE varit Depot-tabletter med xanor som jag äter, så hade det inte varit lika stor fara då jag hade kunnat skippa de isåfall… men depot-tabletterna jag nu äter, sitter i länge för at få en jämn effekt hela dygnet.

Iallafall.. jag blev paff… men gick till apoteket. Jag hade fått 1 g Alvedon Forte på recept oxå nämligen. Jag frågade i kassan hur det egentligen låg till… och då fick jag prata med en av apotekets rådgivare. Han slog upp kombinationen på datorn och en varningstext kom genast upp… Grad 3-varning. Läkemedlen bör ej kombineras då det har samma kontraindikation som med alkohol. Dvs andningsförlamning.

Apotekaren kunde inte fatta att läkaren skrivit ut det… särkillt inte när jag berättade att hon visste att jag använder Xanor Depot…

Så… håll koll! Tvekan? GÅ TILL APOTEKETS RÅDGIVNING!

/Jezzz

sara1987
0

#1. Bra skrivet. Jag är oxå väldigt intresserad utav läkemedel osv. jag kan sitta hela dagar o läsa FASS! det är viktiga saker. det handlar om våra liv..

Tror det är fler än man tror som äter farliga och kanske lite mindre farliga kombinationer, därför tog jag upp detta..

Jezzz
0

Hehe.. Jo det där med att läsa FASS känner man ju lixom igen… Tyvärr är Patient-FASS rätt trist, där står enbart samma som på bipack-sedlarna… men läkar-FASS e ju riktigt roligt Skrattande Hehe.. man har sina intressen…

Dock slutade jag plöja den från A till Ö… min terapeut ansåg väl att jag var lite extremt fixerad vid mediciner Obestämd Haha. Men intresset ligger kvar! Dock på en mer normal nivå än ren besatthet haha

Kram Jezzz

Rita-S
0

Nu är det läkarens skyldighet att kolla upp medikamenterna innan han skriver ut dom, att dom INTE crashar med nåt man har från förut. Men som vi alla har sett i upptill fler trådar här inne är det ju i bland så som så med kvaliteten på vården på olika håll, så visst borde man dubbelkolla själv med.

Jag läser alltid packningsvedlägget på allt jag får. Nogrant och ordentlig.
Som tur är får jag inte bivärkningar bara för att dom står att "1 av 10 000 får dessa" eller nånting, jag brukar inte gå och känna efter OM jag har nån. Jag tar dom OM dom kommer i stället. Jag har så långt inte fått nånting som klampar i hop av min läkare iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

sussi-luss
0

fina tråd detta, jag har börjat kolla med apoteket jag ber om en kvart rådgivning o pratar mediciner o hur de är och reagerar med varandra, det är faktiskt rätt bra sedan har ajg även börjat fråga läkarna hur de funkar tillsammans…..det är deras skyldighet att kolla upp. dra er ej för att fråga vi som äter mycket tabletter ska inte behandlas fel, vilket jag gjordes med förra sommaren.

sen dess frågar jag alltid

ha det så gott

mongu
0

Läkarna har skyldighet att kolla detta o det görs via datasystemet där det kommer upp varning när det är nåt.

Men glöm aldrig bort att vi patienter har en skyldighet att berätta för våra läkare vad vi äter dels för medicin men även om vi äter nåt naturmedel. För många ggr kan dom ge felaktigheter i medicinbehandlingar.

Sen måste vi va noga med att tala om när det är medicin som andra läkare skrivit ut åt oss.

Har vi kontakt med t.ex. primärvården o länssjukvården så ta inte för givet att din ordinarie läkare vet vad som hänt sen du var där senast.

Det är på många håll skilda datasystem, Tror att det väl är på väg mot ändring men sånt tar ju tid.

Att lusläsa FASS är inte alltid så bra. Det gäller att veta vad man läser o till vilken nytta. Ibland kan man få felaktig information som leder till att man inte vågar ta en medicin som man verkligen skulle behöva-

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

sussi-luss
0

ja självklart måste man ju berätta för läkaren man är hos vad man äter för mediciner…förlåt det tog jag som en självklarhet…..jag har jobbat med hälsokost jag fårgade till och med kunderna vad de åt för medic iner…det är jätte viktig

Jezzz
0

Att läkarna slår upp medicinerna på datan för att se om de krockar.. har jag aldrig varit med om… De tar fram FASS och kikar lite… men inte mer. Kanske har jag otur med vad mina ställen har för system…

Jag har ALLTID en komplett aktuell medicinlista med mig, det kvittar vilken läkare jag går till… Det är så lätt att glömma en av  många mediciner när man ska träffa en läkare kanske 10 minuter…

/Jezzz

mongu
0

Skriver dom inte sina recept på datan där du har din läkare? Då är programmen kopplade att det kommer varning om det inte passar ihop.

Sen ibland så är det nåt som läkaren vet att det kan funka bra ihop ändå. Men det är en annan sak.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jezzz
0

De säger att de ska skriva ut recept… sen under dagen… de gör det sällan på en gång… Bara ett av mina 3 olika ställen jag går till som skriver ut på en gång och han har redan stenkoll på mina mediciner.

Men vårdcentralen o psyk har typ noll koll… Smärtkliniken har koll. Fast jag hoppas det blir lite bättre nu med psyk… det har blivit privatiserat och redan efter första intrycket fick jag en uppfattning om att de e bättre än det förra psyk…

/Jezzz

mongu
0

Den erfarenheten jag gjort är att de allra flesta använder sig av FASS på nätet. Då får dom ju med det allra senaste också. Där om inte annat så finns ju all information om vad som går ihop eller inte.

Ha en bra dag! Mongu.

sussi-luss
0

be dem kolla nästa gång om de går ihp det är hur lätt som helst för läkarna att göra

lycka till

fredagskram

sara1987
0

tydligen uppfyller inte alla läkare detta då. eftersom det fortf skrivs ut medeiciner som inte passar ihop. detta var inte menat som nått påhopp till er.. jag är bara rädd om er o ber er kolla en extra titt och inte alltid lite på läkaren.

jag läser FASS i annat syfte än mig själv. jag äter ju endast 1 medicin så eftersom jag arbetar me äldre både i hemtjänsten och på boende så är det förbannat bra o veta vad man ger dom och hur dom kan må.

ta hand om er.

Rita-S
0

#13 jag tror inte nån kände det som et påhopp :) Det är faktisk en viktig fråga att ta fram specielt för en som kanske är ung och inte är van med vården och som litar på läkarna . Många vet inte att det kan va slarv innom vården presis så som det kan va innom alla andra arbetesområden, och det är viktig att veta att man faktisk kan och har all rätt att fråga "hur går denna med denna medicinen jag redan går på?".

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

sussi-luss
0

ja absolut jag tog det inte alls som ett påhopp inte alls

tycker denna tråd är super bra

sara1987
0

nä ok va bra! som sagt man är ju bara rädd om sina medmänniskor.
Ja jag kände oxå att det var viktigt att ta upp..

sussi-luss
0

ja absolut det är jätte bra

Glad

Jezzz
0

Tycker denna tråden är såpass viktig att det borde finnas på flera ställen…

iFokus om medicinering… det är verkligen nåt att ha fokus på!

En tråd som verkligen betyder så mycket för ALLAS hälsa!

Toppen!

/Jezzz