Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1781 ggr
Jezzz
0

Bombarderas av trötthets-attacker...

Jag har INTE fått diagnosen kroniskt trötthetssyndrom. Jag har allvarliga sömnsvårigheter och har inte sovit mer än 2 nätter utan sömntabletter på nästan 9 år. Men… vareviga dag kommer det som en blixt från klar himmel… kaboom! Pang vad trött jag blir och skulle kunna somna på studs!

Jag äter en medicin som har denna biverkningen, men jag tror inte det berör på det, då jag haft det såhär lääääänge. Och jo, jag försöker verkligen att INTE sova på dagen för att sova bättre på kvällen… men det hjälper inte. Snarare tvärtom, jag blir så övertrött att jag inte kan somna på kvällen.

Har mina funderingar på vad det kan vara… givetvis är det väldigt påfrestande med ständig smärta, men sen har jag ju mina ADHD-beteenden oxå… och att vara uppe i varv i skallen totalt, samtidigt med smärta, kan nog förklara en del…

Men… det hjälper ju lixom inte att veta anledningen… Jag ska dra till jobbet om en timme och är påklädd, sminkad och hår-fixad. Skulle jag slumra en stund nu, skulle jag inte se klok ut på jobbet … om jag ens skulle vakna i tid…

Många blir hjälpta av sk. power-nap… jag har aldrig klarat av det… får jag dessa smällar av trötthet är det inte 20 minuters powe-nap som gäller… snarare 2 timmar minst… om jag ska funka resten av dagen…

Nu vet jag att jag kommer somna de 18 minuterna jag sitter på bussen, jag kommer va groggy på tunnelbanan, och väl på jobbet kommer jag va speedad som fan, för att slutligen när jag kommer hem rasa i säng alldeles för tidigt.

Fan, tänk om man bara kunde få sova riktigt på nätterna!!! OCH vara pigg på dagarna…

Nä, här e det sömnighet o speedat och sömnlöshet som gäller!

Ingen kul kombination…

/Jezzz

Birdbone
0

Sådan trötthet är välkänt "fibrosymtom",tyvärr.

Du skriver att du medicinerar. Är det pga ADHD´n?

Concerta,eller liknande?

Prova isf att ta den tidigt på morgonen,

så du inte blir för uppe i varv när kvällen kommer.

Kram och Sov Gott! =)

anaprincess
0

Känner igen mig så mkt i det du skriver. Har exakt samma problem. Kan inte sova på kvällarna för att jag är övertrött och jag grubblar på sånt jag hade behövt göra som jag inte orkar på dagarna. Det är en ond cirkel.

Jezzz
0

hej.

Nej jag har inte ADHD, men jag har skarpa symtom/beteenden. Men trligtvis är det en bi-effekt av alla de enorma mängder och doser psyk-mediciner jag ätit under åren säger utredaren… och då kan de inte sätta in medicin på mig.  Jag uppfyller alla kriterier utom det att jag inte hade symtom som barn…

så jag lever såhär… och lär väl få göra det tyvärr…

Kram till er båda!

/Jezzz

Birdbone
0

Ok,tolkade det som att du har ADHD..vet tyvärr inget om

psykiska sjukdomar och mediciner.

Har du fått fibromyalgidiagnos?

Isf får du inte diagnosen "kronisk trötthetsyndrom" också,

då kronisk trötthet är en av flera kriterier man brukar uppfylla

inom ramen för "fibro".

Jezzz
0