Does and dont`s
Hej på er, suttit och läst och ibland kommenterat i detta forum en lång tid. Flera äter medicin och stöter på läkare av varierad kvalitet och det har slagit mig att vi sitter med mycket kunskap då vi har det i vår vardag.
Mitt förslag är att vi kan sammanställa mycket information i en och samma tråd. Detta för att hjälpa oss.
Slippa gå igenom en medicinering som doktorn säger är bra men stor del av forumets medlemmar säger inte fungerar, få ett tips om en bra läkare… Men att känna mer kontroll när det är dags att ta beslut är väl bra.
Så i denna tråd kan vi fylla i följande.
1. Medicin: namn och vad den är till för, exempelvis antideppressiv. Hur stor dos…
2. Varför äter jag den: sömnsvårigheter ex…
3. Kommentarer: hur fungerar den för mig. Sover du bra på natten men värken är det samma…
4. Bivärkningar: Går du runt i konstant trötthet, illamående…
5. Doktor/klinik rekomendation: har du varit på en klinik eller hos en doktor som var bra. Tänk här på att inte hänga ut en person för mycket utan fokusera mer på om det finns guldkorn i branschen. Annars kan man uttrycka sig om kliniken.
6. Behandlingar: har du behandlats med annat än medicin och det fungerade eller inte. Exempelvis homeopat, akupunktur, lerinpackning, bad…
7. Övrigt:
I detta inlägg är det viktigt att inte fortsätta med kommentarer kring varandras inlägg. Håll det informativt och ta vidareutvecklandet av inläggen till ett nytt inlägg.
Ja vad tror ni?

putt, ok inget bra? suttit och skrivit upp medicinerna ni nämnt och upptäckt att många av er säger likande saker om dem. Sedan sitter jag med doktorn som föreslår medinen och säger något helt annat, hmm. vad ni har för erfarenheter väger tungt i det läget tänker jag… som hittills vägrat äta mediciner men efter denna hösten så har det varit stunder då jag kunnat hoppa utför ett stup pga värk funderar på det. men men…
Jag tycker ideen lyder bra, men jag har inte tid att sammanställa för mig själv just nu :)
Ge det lite tid så kommer det nog svar från dom som inte är inne varje dag med! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det jag invänder mot är att vi alla är olika och får mediciner av olika skäl. Även om det är samma medicin.
Så det som passar mig bäst passar inte nästa bäst osv. Därför är det så svårt att göra såhär.
Nånstans måste vi ändå våga lita på de råd våra läkare ger oss. Annars ser inte jag nån större idé att gå till läkare. Ansvaret för behandlingar ligger på läkarna. Går nåt fel så är det dom som får ta konsekvenserna av det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!