långvarig smärta värk som inte går över... :(
Hej på er
Jag är ny medlem och hoppas att detta inlägg hamnar någonstans ;)
Jag har sedan tidiga tonåren haft värk i fötterna, i skelettet,lederna Främst då i stortåns sena/led) och hälsenorna. Fick sedan värk/smärta i benen och skinkorna sedan ung 7år tillbaka. Värken känns som inflammation,svullnad som skapade ytliga blodkärl av olika slag. Det svider, sticker i huden?, känns som blåmärken, gör ont vid beröring bara på huden. Är som att musklerna alltid ligger i ett visst spänningsläge. Benen blir som tunga ömmande värkande klumpar. Denna värk blir sämre i kyla, värme lindrar för stunden likväl som alvedon, men inte lång stund. Jag har alltid en viss värk även dagar då det är bättre.Kan inte röra mig som jag vill. Promenera lite är max det som går och träna är inte att tänka på förutom vanliga stretchövningar, yogaövningar. Benvärken har nu senaste åren flyttat sig till armarna och jag får även krampkänsla i ena vaden likväl som i armarna. Känns som jag ska tappa saker ibland, som armarna händerna domnar bort. Får tom kramp då jag skriver för hand el som nu på datorn. Mina knän har börjat knaka, knäppa senaste året och har till vis del värk inne i dem. Är stel i hela kroppen ryggen, axlar fingrar, tår och har rätt ofta huvudvärk, nackvärk Yrsel som kommit senare åren, ofta kissnödig, torr imunnen, ögon är som jag ser sämre som i dimma ibland och även känslan av lite grus i ögonen. Har utvecklat allergi som jag tidigare inte haft. Hjärtklappningar, konstig andning, TRÖTT, frusen, kalla händer och fötter. Får anpassa min vardag (är sjukskriven sedan några år) efter vad jag mest måste bara göra i vanliga hushållsarbetet.. känner mig handikappad, fången i min egen kropp. Jag som alltid har älskat att röra på mig..fick tom sälja min hund då jag inte kan röra på mig som jag vill.
Har svårt att sova och kan vakna då det ömmar och det gör ännu ondare på olika ställen på kroppen. Kan knappt sitta på en stol vissa dagar, vad jag än gör så gör det ont. Kan inte stå el gå för länge får så ont i fötterna känns som de svullnar, bränner i dem är bara att lägga mig som hjälper. Känner mig ofta sjuk, som jag har feber, inflammationskänsla. Har även en mage som inte är stabil, och även ibland värki tarmarna tror jag.
Jag har själv trott att värken överlag har varit pga av att jag har mkt med mig i bagaget, Men har gått i bla kbt terapi i 5år och kurator innan det i några år. Har även lärt mig reiki healing meditation mm slutat röka (men tyvärr börjat lite igen) Mår Mkt bättre psykiskt men inte fysiskt..är värken som stressar mig, får ångest depression av..
Har ätit zoloft 100mg i ett år, men värken var kvar ivarjefall. Och har nu precis börjat med fleuxtion orifarm 20mg för ångest, deppression.
Jag står nu inför att ta itu med smärtan, att få veta vad det är.. *lite rädd*
Önskar att få lite tips på vad ni kan tro att det är jag lider av el om ni har liknande besvär.
Alla svar är varmt välkomna.
Kram
/forrest
Först vill jag börja med att rekomendera Calsium och Magnesium tabletter. Fås köpt på mataffären båda i samma piller, 2 varje dag.
Jag har haft mycket besvär med benen, bortdomningar, muskelvärk, myrkrypningar, rastlösa ben o så, och detta är borta så länge jag tar calcium/magnesium tabletter.
Vidare tror jag att om jag vore du skulle jag begjärt en ordentlig utredning för denna värken! Det är mycket som lyder gemensamt med fibro, men det är många sjukdommar som kan ha dom såkallade tenderpoints, muskelvärken och allt annat som kännetäknar fibro därav svårigheten att ställa en säker diagnos. Begjär en remis till reumatolog så du kan få tala med dom om detta och sen få en diagnos så kan du börja behandla!
Det är inte bra att gå med sådan värk hela tiden.
Ett förslag är att du skriver dagbok nu framöver där du beskriver värken, hur du mår, en värkdagbok helt änkelt. Skriv även en egen lista över saker du vill ta upp med läkare/reumatolog, så du inte glömmer vad du skal fråga om när du väl sitter där.
Och sist, jag önsker dig välkommen till oss!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack :)
En period åt jag Calsium och magnesium som jag köpte från affären. Då jag hade läst om just det du skriver. Men vet inte direkt om jag märkte någon större skillnad.. kan ha gjort det men har svårt att säga. Jag äter idag extra vitamintabletter med bla dagsdosen av alla vitaminer, järn,omega osv.
Jag längtar efter att få en riktig utredning av denna värk, skrev av mig lite härinne då jag inte fick någon teltid idag på vårdcentralen. De verkar ha stängt när dom ville under dagen.
Är det reumatologen som bedömmer all smärta? Jag menar gör även utredningar även för fibro och andra smärt sjukdomar oxå?
Tack för tipset ang värkdagbok! Jag får helt enkelt skriva ner min värkresa lite kortfattat, så får läkaren läsa istället för att jag ska försöka minnas allt..och glömma hälften ;)
Är otäckt att befinna sig i ingemans land.. vill hellre inget än veta vad som är i min kropp.. har redan haft djupare deppression över värken och lärt mig till viss del redan att leva efter hur allt är. Det som stör mig från att helt försöka gör livet så bra som det ändå går, är just att få en diagnos el vad nu som kan göras.. något ivarjefall.
Nej det är inte nödvändigvis reumatolog som bedömmer all smärta men dom kan hjälpa med diagnosen på fibromyalgi iaf om det skulle va det du har. Säkerligen kan dom nog bedömma om vissa andra sjukdommer skulle jag gissa, mongu här kanske har mer koll på vart reumatologernas begränsningar går.
Det är klart man vill veta vad som pågår i ens kropp, visst vill man veta vad det är, kan man göra nåt med det och i så fall vad, det är bara naturligt att man vill det. Jag med ville det även om jag nog inte var så glad för diagnosen när den väl kom.
Jag förstår. Tack för informationen om reumatolog, ska komma ihåg det när jag träffar allmän läkaren.
Ja, en diagnos kan nog både vara lättande och väldigt tungt..det kan man nog inte helt veta förrän man får en. Om hur det verkligen känns då..
Hur länge har du haft dina besvär och vad för diagnos har du fått?
Om du vill berätta givetvis
Jag har diagnosen fibromyalgi, den fick jag för 7 år sen ungefär. Men värken har jag haft sen högstadiet, i varierande grad dock stadig tilltagande.

Be din VC-läkare om remiss om det inte är så h*n kan eller vill utreda din värk mera.
Det bör kollas upp varför du får alla symtom osv.
Vad har du fått för utredning tidigare? På vilka grunder har dina sjukintyg skrivits?
Att jag undrar det nu är ju att det är värre att bli sjukskriven eller i alla fall att få igenom det.
Så jag hoppas du inte haft besvär där.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har varit hos en sk idrottsläkare för själva värken. Jag är sjukskriven för jag börjat i emdrl terapi bla.
Emdr (ögonrörelseterapi) heter det.