Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 7865 ggr
AnneN
0

Hur går utredningen till?

Jag har misstankar om att jag kan ha fibromyalgi dels för att mamma har det och jag har jo fått alla andra krämpor som finns i släkten hittills och dels efter att ha läst artiklarna här inne om de vanliga symtomen.

Nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att få göra en utredning om det är fibro jag har eller om min värk beror på något annat?

Och hur går själva utredningen till?

Om jag skulle få diagnosen fibromyalgi, vad händer då? Finns det någon behandling man kan få som lindrar eller ja vad händer?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Puttar upp lite

_**/Mvh Anne

Rita-S
0

Jag kan tyvärr inte svara på hur utredningen går till i sverige, men hemma i norge pågår det vid att vanliga allmänpraktiserande läkare utreder för reumatism vid blodprov, ger remis till röntgen och utreder det han eller hon kan utreda själv. Efter några blodprov och röntgen hit och dit, fick jag slutligen remis till reumatolog efter han hadde tryckt på ett antall tenderpoints på mig enligt ett fastsatt skema där jag skulle säga till när det gjorde ont.
Reumatologen kikade i min journal, ställde fråger vid hur jag mådde och konkluderade i slutändan att jag hadde fibromyalgi.

Det är hur det går för sig i Norge, och det kan ju va det är så här i Sverige med för allt jag vet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

kajsa-kavat
0

"2 Det går till ungefär på samma vis i Sverige. Men det är inte alltid man får sin diagnos i allafall, trots denna utredning menar jag. I mitt fall tog det flera år, och flera utredningar och två remisser till reumatologen. Sista gången jag var på reumatologen fick jag min diagnos, trots att jag inte svarade på alla tenderpoints (dock dom flesta).

Så utredningen kan ta tid, det måste man vara medveten om.

"0 Någon direkt behandling för fibromyalgi finns inte, det är väldigt individuellt hur man svarar på dom olika medicinerna. Man får helt enkelt prova sig fram i medicindjungeln. Och med andra behandlingar såsom bassängträning, sjukgymnastik, aukupunktur osv.

kram

mayolica
0

Jag fick min utredning på Spenshults reumatikersjukhus. Jag var inlagd där i fyra veckor och fick en grundlig utredning med olika prover undersökningar och behandlingar.

Behandling är ett problem,man brukar få prova olika saker och försöka hitta något som kan lindra. Det är väldigt individuell vad som fungerar för olika personer.

~ mayolica ~

anaprincess
0

#0 jag är under utredning men pga dom långa vård köerna så står det still. Ha tagit massor av blodprover och röntgenplåtar utan resultat så nu står jag på kö till reumatalogen, kön är 6 mpnader lång :/

Det som kan lindra är antideppresivt, fick det utskrivet för sömn och nattvärken av min skoläkare.

AnneN
0

Tack för era svar, då vet jag iallafall lite mer om vad jag kan vänta mig vid eventuell utredning.

Hoppas bara att jag inte behöver tjata lika länge på läkare för att få denna utredning som jag fick för att få utredning om min låga ämnesomsättning, det tog ju "bara" 8 år innan de tog lite fler prover och upptäckte vad jag själv vetat hela tiden.

_**/Mvh Anne

mayolica
0

Jag hade gått med värk i många år,på vårdcentralenhade hände det ingenting mer än att jag fick värktabletter. Det var först när jag gick till en privatläkare som jag fick remiss till Spenshult.

Läkarna på vårdcentralen hade inte talat om att det fanns något sådant ställe,eller på annat sätt varit intresserade av att göra nån utredning.

~ mayolica ~

Rita-S
0

Läkarna är heller inte duktiga på att upplysa om våran rätt att skriva egenremis.
Det kan vi nämligen göra.
Vi kan dock inte räkna med att få nån kallelse riktig snabbt, jag har för mig dom prioriterar remis från en läkare före egenremis, men det går oavsett om man har en läkare som tvärrnäker oss att få remis nånstans.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anna-Klara
0

Som patient kan man vara en liten igel också :) 

Ringa till vårdenheten och försöka påskynda det hela.