Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1877 ggr
katttokig
0

jobbet

Är så trött på mitt jobb nej inte jobbet i sig utan chefen och dom över henne..Alltid ändringar,jobbar med äldre som vård.bitr.Jobbat i många år ,men sen jag fick fibromyalgi har jag gått ner på arbtid,nu 25% .Vill så gärna orka jobba några år till …Nu ska det bli ändringar igen på jobbet vi ska rotera på tre avd. istället för att bara vara på en..Har sagt till chefen att jag inte orkar det är så svårt att komma ihåg alla namn på både boende o personal,när jag jobbar endast ca 2 5timmarspass i veckan,jag blir yr och blandar ihop allt.Svaret jag fick va att gilla läget eller byt jobb…blir så förbannad vem  tusan vill anställa mig med utsliten rygg och fibro.ska på medarbetssamtal i morgon,men gruvar mig redan för det…Ska ta med mig lite utklipp om fibro be att hon läser ,men men det hjälper väl inte ..oj det va gott att klaga lite kram på er

Catarinas
0

Oj så får man inte säga arbetsgivaren har faktiskt ett ansvar att ta hand om dig som blivit sjuk och anpassa arbetsuppgifterna så att du känner att du klarar av det, är du med i facket? kontakta dom i så fall så att dom kan hjälpa dig..

katttokig
0

Hej ! ja jag är med i facket , men tror inte det hjälper. Ska avvakta lite och se vad som händer, blir det för jobbigt så vänder jag mig till facket och previa…Tycker det bara är så jobbigt att dra igång något tar så mycket energi och är rädd att jag ska bli förflyttad på nått helt nytt ställe.Har jobbat 15 år på samma ställe och känner mig trygg där .Behöver inte förklara mig när jag tappar orden eller är extra stel osv.Det är ju det som gör att jag orkar jobba..Är så trött att höra från folk som inte känner mig Du som ser så pigg ut kan väl jobba mer eller va  gott du har det som bara jobbar 25%

Tack för din omtanke ….kram

Rita-S
0

just detta är ju en fråga om arbetsmiljö, och det är arbetsgivarens skyldighet att utse skyddsombud och arbetsmiljögrupp. Facket har egentligen inget huvudansvar om arbetsmiljö men dom vill ju ta tag i det ut i fall att arbetsgivaren inte fölger sin uppgift om att utse skyddsombud och arbetsmiljögrupp självklart.

Visst skal arbetsgivaren till en stor grad tilpassa så långt det går dina arbetsuppgifter till din diagnos, men det är klart att vissa saker kan inte tilrätteläggast lika mycket som andra. Men ändå är det ju ett tilltak.

Vad jag föreslår är att du frågar facket om att få ett samtal med dom där du bara lägger fram dina tankar och bekymmer och bara pratar med nån om det. Även om dom inte kommer föra ditt ärende utan att du spesifikt ber om det så kan det ju va nånting dom kan notera.

Jag sitter själv i styrelsen till facekt på min arbetsplats, och även om kanske spesifika medlemmar med bekymmer inte vill att vi skal ta nån fight, så kan vi ändå uppmärksamma problemet "generellt" utan att nämna namn på evt medlemmar som har klagat. Vi har faktisk fixat lite småproblem här och där på det sätt, utan att nån medlem har startat nån fight och därmed heller inte har behövd ha nån ork att föra nån kamp mot företaket :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

katttokig
0

nu har jag varit på med.arb.samtal…. jag hade skrivit upp allt jag ville prata om och hade i bakhuvudet va du skrev om facket som jag kunde göra .kände mig styrkt av det ..Tack tack..Men först och främst ska jag prata med previa och se om dom kan hjälpa mig att kunna vara kvar på ett och samma ställe..Jag brukar säga det att man skulle behöva vara frisk för att orka vara sjuk när det blir sånt här på jobbet…..i vilket fall som helst är det skönt att skriva av sig och jag vet att jag inte är ensam om detta ..kram

Rita-S
0

Om jag kan hjälpa även med min erfarenhet från facket så blir jag bara glad :) Visst är det så att en chef säkert kan tycka du får gilla läget eller säga upp dig, men fakta är att du har rehabiliteringslagen i ryggen. Om det skulle motvärka dina forsök på att bli frisk vid att du _måste_ rotera, så kan inte arbetsgivare tvinga dig om jag inte minns arbetsmiljö och rehabiliteringslagen fel(OBS jag kan minnast fel).

Om du skal rehabiliterast tillbaks till så hög arbetsprocent som möiligt måste faktisk även arbetsgivaren bidraga lite. Du skulle bli förvånad om du visste hur hög skyldighet en arbetsgivare faktisk har enligt lagen! och jag blir mörkrädd när jag hör hur många arbetsgivare som är helt ovetande om sina egna skuldigheter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida