Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 2853 ggr
Catarinas
0

Migränmedicin och fibro

Av en slump har jag märkt att migränmedicinen fungerar på fibrovärken. Tar en halv tablett för stelhet och värk i nacken och det håller i sig 4-5 timmar.

Ska testa vidare och se om det är tillfälligt.

Någon annan som märkt det här?

kajsa-kavat
0

Nej aldrig hört talas om. Vad är det för tabletter du tar ?

Catarinas
0

Först var det Imigran sen bytte de när det kom kopior som var billigare som heter Sumatriptan ratiopharm. Jag är känslig för tabletter så därför tar jag bara en halv det räcker för mig. Ska testa i morgon igen när värken sätter in.

kajsa-kavat
0

"2 Jag har själv använt Imigran i många år, men i sprutform då det passade mig bäst. Men med åren har migränen gett sig mer och mer. Får fortfarande anfall ibland, men har nu ingen medicin för det alls. Kanske jag skulle testa Sumatriptan ? Jag menar nu för fibron i första hand och se om det kan hjälpa på den. Men jag kommer inte ihåg om Imigranen hjälpte speciellt mot fibron, men värt att testa den billigare varianten i alla fall.

Zimba
0

Nix har aldrig testat o heller aldrig hört talas om att det skulle kunna lindra, sen e väl kruxet att få en läkare att skriva ut det om man inte lider av migrän. Eller finns det receptfritt??????

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
0

ja det finns et antall migrenmediciner receptfritt, så som Eeze och en annan jag inte minns namnet på.

Själv får jag imigran nässprej och kan inte säga jag märkt att värken blir mindre när jag tar den. Men det kan ju va dessa kopior innehåller nåt lätt muskelavslapnande kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Tatsja
0

Kanske man skulle få forskningen att kolla detta?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sach
0

Frågan är ur bra kroppen mår för övrigt. Jag har dessa migrän mediciner mot min migrän och läkaren har varit väldigt tydlig med att jag inte får ta dessa ofta då de kan ge problem med hjärtat i för mycket mängd. o äta den varje dag om än lite bör man nog inte göra utan att ha pratat med en läkare först.

Catarinas
0

Ska diskutera med min läkare hade jag tänkt.

I dag vaknade jag med bomull i huvudet och svullnad i hela kroppen dööödstrött mm mm mm ja ni vet hur det känns. Kom iväg till jobbet i alla fall och tog en halv sumatriptan och det mesta släppte efter en timme till och med värken i händerna. Har testat med näspray med men det ger inte samma effekt. Det sägs att placebo effekt har en stor betydelse kanske är det det? Jag tror det är lite muskelavslappnande som Rita säger. Testar vidare.

MrsSunshine
0

Jag har fibromyalgi och kronisk migrän, d v s migrän dagligen. Jag har provat alla sk triptaner tex imigran, zomiq nasal och maxalt. Den bästa är maxalt för mig. Min fibro blir dock mkt värre av alla triptaner då de ger mig muskelsmärtor och nacksmärta, även skelettsmärta. Tar maxalt/imigran 2 ggr i veckan och kroppen blir alltid mkt värre efteråt, så det funkar inte på alla, snarare tvärtom. Har även läst i migränforumet att ganska många får problem med muskelsmärtor av triptaner. Men som sagt det är säkert individuellt. Bra att det funkat för dig.

Sach
0

Jag är av den åsikten att man alltid ska fråga läkare hur en medicin kan påverka än. Att exprimentera själv tycker inte jag är bra.

Tatsja
0

#10 Där håller jag med dig. Finns mediciner som slår ut varandra, så det är jätteviktigt att prata med läkaren. Vilket många glömmer och bara tar emot nya mediciner. Prata alltid om risker och biverkningar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Sara
0

Jag kan tänka mig att migränmedicinen vidgar blodkärlen och därmed lättar smärtan.

Sara

Catarinas
0

Gick med dov smärta hela dagen tills jag på eftermiddagen tog en halv tablett sumitriptan. Smärtan i nacken släppte inom en halv timme. Ska in och läsa lite på migränforumet. Naturligtvis har jag den här medicinen för min migrän och har en bra och nogrann läkare. Skulle aldrig "testa" för skoj skull men när jag upptäcker ett samband vill jag byta erfarenheter med andra och prova mig fram.

Även om den skulle fungera på mig så kan jag inte tänka mig att äta den dagligen, biverkningar är alldeles för många…