Mina fötter domnar
Hej.
Är 45 år och har varit hemma pga fibro sedan 1988. Mina problem började i högstadiet med smärta i kväv och rygg, dom sa förståss att det skulle växa bort.
Sedan ca 2 år har jag väldiga problem med mina fötter. Har alltid gillat att gå långa, raska promenader, men nu är det stopp ! Fötterna domnar på undersidan. Det börjar i tårna och sprider sej sedan under hela foten. Har varit hos 2 olika och gjort inlägg som inte har funkat. Har ingen deirekt felställning på fötterna. Har köpt en mängt olika joggingskor. Walkingskor funkar inte för det känns som om det är en "bulle" under trampdynan. Nu har jag heldämpade, väldigt mjuka skor men inte heller det hjälper. La in specialsulor så att det skulle bli ännu mjukare men då blev det värre.
Känner mej desperat nu. Promenaderna har varit den enda motionsformen som funkat under alla år och nu funkar inte ens det. Ska säga att det blir värre när jag går fort än om jag bara går som vanligt, vilket säkert beror på att man sätter ner fötterna hårdare då.
Någon läkarhjälp finns inte att få. Distriktsläkaren säger att varken ortopeden eller reumatologen tar emot fibropatienter längre ! Vart ska man då vända sej ??? Inte klokt ju !
SOS ! Kan någon ge tips eller råd så vore jag enormt tacksam.
Mvh Nettan
Det lyder nästan som du har problem med blodsirkulationen?
Har du provat akupunktur?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

okey att reumatolog och ortoped inte tar emot fibropat, men även om man har fibro kan man drabbas av problem som inte har med fibro att göra. Jag träffade en läkare för ett år sen som jag diskuterade med om jag hade fibro eller inte, han ville inte sätta den diagnosen, han menade att när jag väl fått den diagnosen skulle ingen läkare bry sig ett skit om mig oavsett vilka problem jag hade. Tyvärr tror jag att han har rätt. Väldig många läkare bryr sig inte efter man fått diagnosen.
Jag vet inte om domningar i fötter är väldigt vanligt hos fibrotanter, jag har i ena foten men det beror på diskbråck. Har du inte haft det tidigare trots långvarig fibro, borde det nog kollas upp.
Tack för era svar
Akupunktur rekomenderar dom inte fibropatienter att göra pga att det kan trigga igång smärta, vilket jag oxå blev varse.
Har varit hos ett par och den ena sa att hon kunde prova men var väldigt tveksam, den andra sa tvärt nej.
Blodcirkulation? Låter ju rimligt faktiskt, har väldigt ofta kramp i både fötter och vader.
Ska försöka komma fram till min läkare i morgon och kräva att få komma till någon som kan det här med cirkulation. Kan vara väldigt envis 
#3 jag har faktisk aldrig hört att man som fibropasient inte borde, tvärt om är det främsta rekomendationen iaf hos fibroföreningen jag var medlem hos i Norge o.O
Men visst kan akupunktur triggra värken, det kan hända även hos folk utan fibro det, och man måste ju då gå till en som kan fibro och vet hur en fibropastient är, så dom inte stoppar nålar på en tenderpoint menar jag *ryser vid tanken på den typ värk det skulle ge*
Apropos domningar i benen, morsan pratade nåt på det nån gong, det blev borta när hon tar 2 magnesium/kalcium tabletter om kvällen faktisk.. nu minns jag inte om det var domningar när hon vilade eller när hon gick då.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Kanske du skulle testa ditt B12 om du inte redan gjort det, mina domningar minskade när jag fått B12 i sprutor och nu i tabletter.

vissa blir bättre av akupunktur andra inte, testa, allt är värt ett försök!!
Vet inte om du äter nån medicin,men endel sorter som offta brukar skrivas ut vid fibro kan ge såna biverkningar. Jag fick tex olika antibepressiva för flera år sen,då hade jag en massa domningar och konstigheter.
~ mayolica ~

Har du provat att äta Calcium/magnesium tabletter? mina dommningar och vadkramper har försvunnit helt sedan jag började för 2 mån sedan.
såg just att Rita -S skrev om det också.Testa!!
Hej igen.
Jag åt B 12 ett tag men slutade, kommer inte ihåg varför
Ska prova magnesium, snarast !
Ska köpa nya skor idag igen. Dom senaste jag köpte var nog för dämpade/mjuka. Har märkt att ju mjukare skor jag använder desto snabbare domnar fötterna.Blir utfattig på alla skoinköp
Det räcker ju inte att bara gå med skorna inne, måste gå ute ett tag innan jag märker något och då kan jag ju inte lämna tillbaka skorna.
Hårdare skor och magnesium får det bli
Håll tummarna för att det hjälper.
Kram