Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 7862 ggr
Natali
0

Läkemedel mot tröttheten?

Tänkte höra om det är någon som har fått något slags medicin mot tröttheten? Jag läste någonstans att en låg dos av kortison skulle ha haft effekt på just den trötthet som man får vid fibro. Det skulle ju vara en dröm att slippa vara så himla trött hela tiden.

Någon som har hört något liknande eller testat?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Rita-S
0

Nej det har jag nog inte provat, men jag brukar ta rosenrot varje dag och känner mig aningen mindre trött.
Sen tar jag även rysk rot, 2 tabletter, och det piggar upp mig en aning det med

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Nej jag har inte hört eller läst nåt om det. Men samtidigt så klart att kortison har ju den effekten.

Fast samtidigt så har kortison väldigt många biverkningar som kan va skönt o slippa.

Sen är det vad som är pest o vad som är kolera

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Natali
0

#1 Rosenrot har jag också provat. Men då jag läste på biverklningarna att det kan ge sömnstörning eller nåt sånt, så slutade jag.

#2 Ja, biverklningar är ju aldrig bra. Men detta var tydligen en så pass låg dos, och ju lägre dos dest mindre biverklningar finns det ju risk för, och tvärtom.

Rita-S
0

#3 ja det vet jag, men jag fick inget av det iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mayolica
0

#0 Jag har oxå läst om att dom brukade ge en låg dos kortison,men jag tror inte att det är så vanligt längre då det är väldigt skadligt för kroppen.Dom brukar inte skriva ut annat uppiggande heller.

man kan prova med någon alternativ energibehandling.

~ mayolica ~

mongu
0

# 3 Visst är det så att låg dos ger lägre biverkningar. Men just kortison ger såna biverkningar som verkligen är skadliga för kroppen.

Det gör att jag misstänker att man är väldigt restriktiv att ge det.

Sen finns det ju sjukdomar då man verkligen måste ha kortison. Då ska man självklart ta det. För det räddar också liv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Natali
0

Jo, jag har ju aldrig kommit i kontakt med kortison på det sättet, så jag har faktiskt ingen aning om vilka biverkningar det ger. Har bara fått kortisonsprutor. Det gjorde ont….

TjockaBerta
0

Det har jag funderat på också. Jag får så mycket smärtstillande, sömntabletter och antidepressiva medel så jag skulle kunna slå ut en boskapsbesättning utan problem. Jag tar inget av det jag får utskrivet då jag blir ännu tröttare och helt oförmögen att företa mig någonting över huvudtaget. Endast smärtstillande ibland till natten. Men när det kommer till något uppiggande istället är det tvärstopp.

Man skulle ibland behöva något för att komma igång och vara lite aktiv på dagarna. Kanske sover man bättre då. Och jag betonar; under en period för att bryta ett tidigare mönster.

Tar jag sömntabletter, vilket man gärna tvingar på mig, går jag i en dimma nästa dag och sover bort större delen. Vad hjälper det då att man sovit på natten?

En läkare sa att han inte ville göra folk till narkomaner!!! Hmmm, se vad du vill skriva ut till mig då, svarade jag. Är det någon som haft förutsättningar att bli tablettmissbrukare är det väl jag. Min räddning är att jag inte tar någonting som sänker mig ännu mer. Det behöver jag inte. Inte heller tar jag tabletter som kan ge mig andningsuppehåll och leda till döden. Det var vad jag fick utskrivet senast. Tack för hjälpen!

>>>Malum domesticum<<<

Catarinas
0

Jag tror ibland att vi fibrosar bara är försökskaniner. Läkarna vet inte vad för tabletter som hjälper de bara gissar. Jag försöker på mekanisk väg att i stället finna smärtlindring men det är inte alltid så lätt…Jag tar en halv tryptizol en timme innan jag ska sova det hjälper inte alltid men då går jag upp gör korsord och dricker kvällsrote en halvtimme sen sover jag oftast sött.

Rita-S
0

#9 men hur skal läkarna veta vad som faktisk kommer hjälpa när det är så himla olika vad som faktisk hjälper för olika folk? Det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig, och vad annat kan läkarna då göra enn att prova den ena efter den andra tills dom hittar det som fungerar för individen dom har framföre sig?

Hopi
0

Ja jösses om det ändå fanns nåt som gjorde en lite piggare ändå! Är så trött så det är hemskt.. Kortison ger ju bla benskörhet o har en massa andra biverkningar, så det är nog inte så bra..

Vitaminer av alla det slag äter jag själv, men det verkar inte hjälpa ändå.. Men lite mera sol skulle nog kunna pigga upp lite, bara att vänta och hoppas att den dyker upp snart! Tungan ute

mayolica
0

#11 Vad tar du för kosttillskott?

~ mayolica ~

Hopi
0

#12 Tar C-vitamin lite starkare sort, Selen, Kalcium, B12, Multivitamin, Zink.. är nog allt tror jag..:)

B12 o Kalcium tar jag pga att jag är vegan. Måste nog äta mera kalcium nu antar jag, för jag har troligtvis benskörhet.. Ska till läkaren imorgon o få svar från skiktröntgen.

Sägs ju att fibro "äter" vitaminer, så det är nog iaf viktigt att äta extra med vitaminer!

TjockaBerta
0

Men det är ju då man önskar att de verkligen lyssnade på vad man säger istället för att prova sig fram.

Jag är den som bäst känner min kropp och vet hur den reagerar.

>>>Malum domesticum<<<

mayolica
0

Det är viktigt att man tar ett fullvärdigt kosttillskot so kroppen tar upp på ett bra sätt,apotekets syntetiska vitaminer är inte så stor ide att ta. Gå hellre till en naturläkare eller hälsokostaffär.

Jag fick tipps på ett bra kosttillskott som var heltäckande med vitaminer,mineraler,spårämnen,aminosyror som oxå är lite uppiggande av naturläkare.Det finns samma på hälsokostaffär fast man får då komplettera med järn(den heter mivitotal flex.)

naturläkaren rekomenderade maxdosen vid fibromyalgi,eftersom man i regel har sämre upptag av näringsämnen.

~ mayolica ~

Zuzzi
0

Vet inte hur det gick med försöket med uppiggande som liknar amfetamin på firbosar. Däremot så fungerar det inte om man har ME också, för då går hjärnan bara på högvarv och det blir ännu värre. Läkaren pratade om detta när jag var där sist.

mayolica
0

Än så länge är cetralstimulerande medel tex concerta och ritalin inte tillåtet att skriva ut vid fibromyalgi,men jag har oxå läst att man har gjort något nåt sånt försök. På vissa hade det effekt på  både trötthet och endel av smärtan. Det borde vara mindre skadligt föe kroppen än kortison,men det bästa vore ju om man kunde få bukt med grundorsaken.

~ mayolica ~