Ärver man fibromyalgi?
Funderar ibland på om mina barn kan ärva min fibro.
Det vill jag abolut inte.

Ja tyvärr går det ju i arv.. men är ju inte alls säkert dina barn får det ändå! Det beror ju på mer än bara arv om det ska utvecklas tror jag iaf.
det är inte än bevisad att det går i arv, men jag säger bara som så.. min mamma, mormor och mormors mor hadde/har fibro..
Jag vet fler vars mamma och längre bakåt har eller har haft fibro med.
Det tycker jag knappast kan va nån sammanträff…
Samtidig finns det många som inte får trots en föräøder haft. Som Hopi säger är det nog mer som spelar inn. Jag tror allt avhänger av varför man blir sjuk med fibro, även det nånting som än inte bevisats..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag tror att man kan ärva vissa anlag till fybromyalgi,men att det behövs nån utlösande faktor för att sjukdommen ska bryta ut.
Det kan offta vara flera saker i kombination som utlöser fibron,för mej var det virus. Jag drabbades av flera olika sjukdommar under under en ganska kort tid, fick en svår influensa sen ihålsinflammation och vattkoppor när jag var nästan 30 år som slog på väldigt kraftig desutom flera förkylningar.
Efter det har det känts som jag går med en kronisk virus som ligger vilande i kroppen,som influensakänsla.
Enligt läkare så var inte fibro ärftligt,men det är några år sen jag frågade.
~ mayolica ~
#3 läkarna måste nog svara ut från vad som är vetenskapligt bevisat tror jag nog..
Men jag vet dom forskar på äve-frågan just nu iaf
Jag tror inte man ärver fibromyalgi, men kanske vissa anlag. Ingen i vår släkt har haft det före mig. Värkproblem har funnits men inte som mina. Artos har flera haft, och det har jag fått också, men det är en annan historia.
Vår dotter börjar få ont lite här och där, hon brukar säga att hon nog får ärva fibron av mig. Ja, vi får se.
kajsa-kavat

Min mormor hade något som då kallades för "mjukdelsreumatism". Mamma berättar att hon "gnällde" över att det gjorde ont i benen osv. Själv fick mamma svår ledgångsreumatism med svårt förvärkta leder. Jag fick en fibromyalgidiagnos av läkaren på FK. Hoppas innerligt att jag slipper artrosen iaf. Fy för den lede, säger jag.
>>>Malum domesticum<<<

Man behöver inte ärva fibromyalgin om man har en mor som har fibro. Jag själv hade mamma som hade fibro och min mormor före det.
Tror det skall till att man har anlag som ligger latent och det oftast bryter ut vid något trauma eller utmattning.
Men visst jag sägs vara den 4 i generationen nu som fått det har haft det i över 15 år. Min mor var bara 35 när hon fick och hade det tills hon avled vid 93 års ålder. Därtill hade hon även ledgångsreumatism.
Jag fick dock bara ärva hennes artros i alla leder. Vet snart inte vilket som är värst men att alltid gå med värk och vara så evinnerligt trött är dock inte något roligt.
En av mina egna döttrar har fått diagnosen 12 punkter. Men hon arbetar ändå 100%. Har sagt till henne att ta det lugnare med jobbet för hon kommer att sluta som mig "pang bom" så kan man inte göra något mer i arbetsväg.
#4 Självklart ger läkarna information efter vad som är vetenskapligt bevisat, men det är inte samma sak som att det är helt riktigt. Det finns ju ganska många pusselbitar som vetenskapen saknar om fibromyalgi,så det kan ju inte bli något korekt svar.
.Nu är det ganska många år sen jag frågade nån läkare om fibromyalgi,så något mer kanske dom har lärt sej under åren.
~ mayolica ~
jo nån läkare kanske tänker lite utanför boxen skulle jag tro. Nån gör alltid det som tur är
Men jag tror nog inte utvecklingen på just den fronten har varit mäst rivande.. :/ Tyvärr..