Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 6606 ggr
lightseeker
8

lågt D-vitamin värde, någon?

Sonen min, kom med en lapp till mig idag, som han fick av läkaren på gottfries-mottagningen i veckan.
Det visade sig att jag vid provtagning där i Oktober, hade ett D-vitamin värde, som låg lägre än det rekommenderade.

Inte har dom ringt mig, som dom hade sagt att dom skulle göra, om inte alla värden var okej.

Nu stod det på lappen bara att jag borde börja äta D-vitamin, borde dom inte skriva ut det på recept i sådana fall? efter som det var lägre än det rekommenderade, som i mitt fall.

Vilka är symtomen, vid för lågt D-vitamin?

Har ni fått upp era värden?

Skrev läkaren ut något recept på det?

Usch, det här var inget kul.

[Tassy]
0

Jag har d-vitaminbrist, jag försöker vistas ute i solen mycket och det har hjälpt mig massor. Mår mycket bättre nu.

Mvh Tassy

mongu
0

Solen är viktig för att vi ska kunna tillgodogöra oss D-vitamin. Att du inte fick nåt recept kan ju bero på att du inte ligger långt under utan mer ska ta vara på chanser att få D-vitamin naturligt.

Är du tveksam så ring till läkaren o fråga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lightseeker
0

#1, så du äter alltså inget tillskott, trots din d-vitaminbrist, utan solar bara och det räcker?

#2, läkaren skriver att jag måste börja äta D-vitamin och så tog han likadana prover på min son, som har lidit väldigt av sin ME, de senaste 6 åren, kanske är det liknande brist hos honom?

Tror inte att jag skall ringa dit, eftersom dom sa att jag inte behövde komma tillbaka, det var min husläkare som skulle sköta mina problem, men det blir ju litet komplicerat för honom också, när dom inte meddelar prov-svaren, till oss.

Det står också på lappen att jag pga. D-vitaminbristen nu har "hypovitaminos", efter googling på det så skall det vara ett allvarligt tillstånd som drabbar kroppen pga. att bisköldkörteln krånglar, då uppstår det nämligen sådana här besvär.

Jag kom att fundera på att min mormor var extremt kortväxt pga. engelska sjukan, då man också har för litet av just D-vitamin.

Min son i sin tur, var allergisk för AD-dropparna (tydligen extremt ovanligt) samt att jag ammade alla mina barn, i minst ett år OCH dom är mulatter.
Allt detta sammantaget gör att dom riskerar att få i sig för litet D-vitamin och få brister därav.

Jag har fått ångest nu, av allt som det stod, men jag insåg att det här förklarar också mina kramper, mina misstänkta njurstens-anfall, samt svårigheterna med att få ner maten och behålla den, sedan 3 år tillbaka. Kanske finns alltså svaret här. Suck!

Jag skulle vilja träffa MIN läkare (husläkaren) NU, för att få tröst, men jag måste koncentrera mig på att orka med min yngstas operation, på Onsdag, först den 26/1, skall jag till husläkaren, så ja, så ja, ta det nu lugnt, andas fint, tänk positivt, det är "bara"6 dagar dit!

Hopi
0

Jag äter multivitamin-tabletter som innehåller D-vitamin pga att jag tycker jag varit så extremt trött många vintrar i rad! Jag är ju trots allt ute massor med mina hundar.(Förutom nu sen jag bröt armen då.., kunde inte vara ute mycket när jag hade gipset, för det svullnade så mycket..Nu går det bättre när jag har skena iaf!)Tycker jag blev lite piggare sen jag började med multivitminerna iaf! Eftersom jag är vegan så är det just inga andra källor till D förutom solen. Annars ska det väl finnas i fet fisk och äggula.

Lightseeker: Tycker du ska tala med din läkare på vårdcentralen iaf. Höra vad han/hon säger! Du måste ju få några konkreta råd!

[Tassy]
0

#3 ja, för mig räcker det, och hade ganska kraftig d-vitaminbrist.

lightseeker
0

#5, det kanske beror på hur lågt värde man har då!? mitt låg på 20 och referans-värdena skulle ligga mellan 30-50, ditt kanske inte var lika lågt, eller?

#4, jag är mjölkprotein-intolerant, tål bara havre-/soja-/ris-mjölk.

Utöver det så kompletterar jag min kost med fisk och fågel, (ibland).

Men eftersom min mage har krånglat i 3 års tid, så fick jag inte ens i mig tillräckligt med vätska per dag, inte underligt då om man drabbas av brister, till slut.

Usch, ibland känns det som om det är så mycket udda symtom mm. med mig, så det finns inte en människa till på denna jord, som är så konstigt funtad, märker det också på läkarnas frustration och folks dömande blickar.

Det har gjort mig näst intill folkskygg, är det någon här som är lika knepig.
Det är ju inte "bara skit" med mig, jag har så mycket positivt att komma med också….men nu är det dagarna före röda veckan, och då MÅSTE man bara få deppa litet extra, typ, tyck synd om mig.

Jag såg precis en mamma på tv:n, som hade förlorat sin svårt sjuke lille son, och hon berättade om hur hon gick omkring och tittade efter någonting att bära på, för det var så tomt i hennes armar, nu när hennes son hade dött.
Det drabbade mig långt in i själen och jag grät…..för jag kan precis föreställa mig hur det kan vara och jag vill bara sträcka mig lååångt in i tv:n och ge henne sin lille son åter igen…

evacarina
0

Jag äter holistics d-vitamin som innehåller D-3 som visst ska vara lättare för kroppen att ta upp. Tar en kapsel varannan dag under vinterhalvåret. De är rätt starka. Beställt dem från naturligt.se

På sidan kolhydrater i focus har det diskuterats om d-vitaminer i flera långa trådar. Titta där om du hittar nåt intressant.

lightseeker
0

tack, evacarina, jag skall göra så.

Hopi
0

lightseeker: Det låter inte som du har det lätt! Men du är inte ensam! Jag har ju tex allergi mot en massa mat och annat, whiplash och fibro + att jag bröt handleden och var tvungen att operera i december. Så vissa tror ju knappt på att det kan vara sant, men jag vet ju själv hur det är! Att läkare ska misstänka att man "hittar på" det känns värre än när "vanliga människor" inte tror! Jag hoppas det ordnar sig för dig! Men det verkar som vissa människor, som vi, ska få det värre på nåt vis! Men på samma gång, det är mååånga som har det hemskt! Är det inte hälsoproblem, då är det  problem med kärlek, familj, pengar, arbete, bostad osv osv. Men nog verkar det som livet ska vara en ständig kamp på nåt vis! Hoppas att det ordnar sig för dig på nåt vis iaf! Kram!

lightseeker
0

Hej, hopi och tack för din kommentar.

Whiplash låter väldigt tufft, jag misstänker att du har kronisk huvudvärk då? usch och fy.

För något år sedan så läste jag några inslag om en (norsk eller svensk?) läkare i USA, som opererade människor med just sådana skador i nacken, så att dom blev friska igen. Har du hört talas om det? kanske att du skulle kunna få ditt försäkringsbolag att skjuta till pengar.

Fibro är ju tyvärr ofta en följdsjukdom av att man har haft en svår infektion/inflammation i kroppen, eller annan skada.  (likt vi bägge verkar ha), så jag misstänker att om man kan åtgärda primär-sjukdomen, så kan man ha chans att slippa fibron också, någon gång i framtiden, jag vet inte om fler här har samma uppfattning, men så tror jag.

Därför var det så skönt när dom nu upptäckte min stora D-vitamin brist, för då finns det ju också hopp om hjälp, till viss del i varje fall.

Jag har förmodligen varit mjölkprotein-intolerant, sedan barnsben, det var nog förklaringen till att jag vägrade att dricka allt utom: vispgrädde/filmjölk, vid sällsynta fall. Jag gick ju kroniskt, ända in i vuxen ålder, omkring med den här känslan av att bära en tung sten inne i magsäcken, men reflekerade aldrig över det, jag trodde ju att det var likadant för alla, hade inget annat att jämföra med, s.a.s.

Idag är livet lättare, men när man blir skickad till psykolog, pga. smärta, då har det gått för långt.
Det drabbade mig och lilltösen förra vinter, i 5 månader gick vi där, tills psykologen förklarade att det enda som var fel på tösen, var att hon hade förlorat glädjen i livet.

Ja, tacka tusan för det, med så dumma läkare som inte tror på en 11-åring med skelett-förändringar.

Veckan efter fick vi träffa en ortoped, som undrade varför inte reumatologen såg vari felet låg, det växte ju för mycket skelett inne i foten, som höll på att perforera huden.

Nu har det gått 10 månader till och imorgon är det äntligen operations-dag, för hennes ena fot. Yippie, för den svenska sjukvården, som misstror tom. våra yngsta medborgare, den MÅSTE vara UNIK!?

Hopi
0

Ojoj det är ju helt otroligt! Ja vår svenska sjukvård är ju inte alltid nåt att skryta om precis.. Skönt att din dotter nu äntligen ska bli opererad iaf!! :)

Visst har jag huvudvärk ofta pga whiplashen, som jag fick -96. Men inte varje dag vilket jag är tacksam för! Däremot har jag ont i axlar o nacke mer eller mindre jämt. Ja, jag har hört talas om den där läkaren i USA men det känns helt overkligt för mig att ÅKA ända till USA! Blir helt slut bara av några mil.. Så nej det är inget alternativ för min del..

Jag tror säkert att du blir mycket piggare när du får ordning på din D-vitamin-brist!!! Jättebra när det är NÅT som går åt rätt håll, eller hur? Glad