Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1523 ggr
PimTheGreat
0

alltid sjuk.........

Ändå sen början av dec har jag i stort sätt varit sjuk hela tiden. förkyld, ont i nacken (å då menar jag RIKTIGT ont i nacken. har whiplash sen -06. få då ta starka värktabletter för att stå ut) mår ibland illa av värken…. hosta, ont i halsen som känns som den emellanåt svullna upp och jag har svårt att svälja.fryser och svettas om vartannat, men har inte haft feber… snuvig, ont i öronen… kommer låta roligt men varje gång jag blir förkyld med utbryter typ nåt herpersaktigt på min näsa som blir gulaktigt och äckligt + att hela vänstra näsborren FYLLS av sårskorpor som gör så jag inte kan andas…… jag är MEGATRÖTT på att alltid må så här. Jag sover dåligt pga av detta och är med det allmänt trött jämt. Har nästan varje dag huvudvärk i mindre och större grad. Äter hälsokost för blodet, magen och dricker nåt för att rena kroppen och bli piggare( går ju sådär med att bli piggare..:-). Går hos en massör 1ggr i månaden. När jag kommer dit känner hon alltid stress och "stängda vägar" i min kropp. Hon "renar" mig typ..(låter konstigt…men hon rör mig knappt och jag har jag jättevärk och är jättetrött efter varje pass, vilket går över till dagen efter) Lite jobbigt att må så här när jag har My att ta hand om med och orka med….
JAg börjar jobba nu 1 feb efter mammaledigheten och känner ganska pinsamt o komma dit och må som jag gör…. går jag till en läkare kommer de ju bara säga att det är förkylningstider nu…

Rita-S
0

Inget roligt alls med din sits!

Först, jag skulle uppsöka läkare med detta. Du har redan whiplash och tyvärr är det inte ovanligt att man då med tiden även får fibromyalgi. Fibromyalgi kan triggrast av kronisk värk av annan anledning.

Efter jag blev sjuk med fibromyalgi upplevde jag riktig länge att alla förkylningar kunne sitta i typ 2-3 månader innan dom gav sig. Mina slemhinnor är dessutom överkännsliga och torkar lätt, varpå ¨dom överkompenserar med slem.

Detta mer herpesliknande saker lyder dock rikgit plågsamt? Kan va en läkare kan ge dig nån salva som lindrar just detta, och särskilt jobbigt att det dessutom är i näsan?

Att du fryser och svettar om varann känner jag igjen, jag upplever det så när jag har som mäst värk, och många av oss har riktig svårt med detta med blodsirkulationen.

Dårlig sömn är nåt som präglar vardagen, man kan sova men känner sig inte utvilad, eller man får sömnproblem.. riktig jobbigt..

Och jag med får riktig ont efter massage!

Men jag tycker, kolla med en läkare och få en utredning på vad detta kan va. Be honom/henne kolla upp detta med fibromyalgi.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

Tack så jättemkt. Ska ringa vårdcentralen imorgon och boka en tid….

Rita-S
0

Gör så. På ridsport svarade jag ju snabbast på hur man fastställer fibromyalgi, men har du fler frågor måste du bara fråga. Även om du inte har diagnos fibro så vet du ju hur det är att leva med värk i och med att du har whiplash skadan, du är oavsett välkommen hit :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

PimTheGreat
0

#3 tack så mkt!!!