Ekonomi som sjuk
Ni som har sjuk/akitivitetsersättning eller låg sjukpening, får ni någon annan form av bidrag också??
Jag jobbade bara deltid (pga jag inte klarade av mer…) när jag blev sjukskriven och får därför bara ut 6500 i månaden. Det är väldigt lite, jag får bo gratis hos mina föräldrar annars skulle jag ju svälta ihjäl!
Har förstått att aktivitetsersättningen är ungefär det samma, om inte mindre. Men hur fasen tänker dom att man ska överleva på det??? Bara hyran på en liten lägenhet går ju på 4000! då är det 2000 kvar att betala ström, telefon alla andra räkningar och mat. Det går ju bara inte????
Ska man behöva leva under fattigdomsgränsen när man är sjuk??:(

bostadsbidrag samt bostadstillägg (som bara vi pensionärer med låg inkomst har rätt till att söka), samt afa-pengen, annars hade jag inte heller kunnat ha en lägenhet.
Ja man skall behöva leva under fattigdomsgränsen, när man är sjuk, det vet du väl att vi bara är lata och inbillnings-sjuka och skall straffas för det (ironi), sedan så blir jag hemskt irriterad över när typ sjukgymnaster, läkare och medmänniskor tycker att man kan prova yoga, massage o.dyl. för att dom tycker att man kan "kosta på" sig litet grand själv, men som ensamstående 3-barns-mor, så blir inte "den" lilla slanten heller över, tvärtom…..nej, jag säger inget mer, men trolla med tårna, det får jag också göra, varje månad.
ja det där med att kosta på sig lite blir en ren ekonomisk fråga. "Skal vi leva på ris och pasta för att jag skal få massage, eller skal vi äta lite kött och fisk med?"
Visst, man kan nog få pängarna att sträcka långt i matvägen med att åka runt till olika lokala butiker och handla på rea, men om det då är lång mellan affärerna kanske man spenderar alla dom pängar man skulle sparat på bränsle i stället?
Kolla med din kommun om där finns några stipendier att ansöka. Kolla även med reumatikerförbundet och/eller den lokala fibromyalgi föreningen, kolla våra länkar så hittar du till landsföreningar . Dom brukar ha bra översikt på vad som finns av sådana stipendier och extrastöd att ansöka. Du kanske kan få ekonomisk stöd till mediciner och hjälpmedel så du släpper ta av din pensjon eller sjukpenning för detta och kanske kan spara några hundringar på det i stället ?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det är svårt o få det att räcka till detta "livets goda" som massage o liknande kan va för oss.
Vet att i alla fall den fibroföreningen jag är med i har rabatt på bl.a. floating.
Så det kan va värt att kolla upp om det finns nåt sånt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Har man betydande merkostnader så kan man få handikappsersättning från Försäkringskassan.
Jag har haft detta ett par år men nu har de helt plötsligt blivit jättehårda så jag fick avslag. 1230:- mindre i månaden blir det.
Sara