Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2791 ggr
Janecitarica
2009-01-16 08:44
0

fibro,upp och ner?

hej på er alla,har nu upptäckt att fibron går i skov,i bland har jag ont och värk men sen förflytar den sig eller försvinner och kommer tillbaka om en timme igen.det värsta är att jag inte kan träna som jag gjorde innan,som en fånge i sin kropp i bland.uchs jobbigt,någon som känner likadant? janecitarica Gråter……

Rita-S
2009-01-16 09:15
0

ja jag känner så.. jag jobbade i lantbruket och red 2 hästar varje dag i veckan, och nu är jag glad för att klara rida dom flesta dagar i veckan på bara en häst!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

crazydreamer
2009-01-16 10:33
0

min värk kommer bara pang på.. sen har jag skit ont på just det stället som tex min vrist.. i ett par dagar upp till ett par veckor.. sen bara poff… borta.. det är såå lustigt.. och jag håller med dig att man känner sig som en fånge i sin egen kropp..

// Nyfiken Jenny

pluttig
2009-01-16 13:17
0

Hej så har jag det oxå, vissa dagar är bättre och vissa har jag jätteont i skelettet och mjukdelar, idag har jag en ok dag men har dimsyn och värk i vänstar ögat är det vanligt vid fibro eller ska man ringa VC? jag brukar ha så ibland. jag mår oftast bättre sent på kvällarna när man ska gå o lägga sig, då brukar jag komma igång och göra en massa som jag inte orkar på dagen, är ni fler som upplever detta? sen har jag skov i varierande längd, allt från 2-3 månader, några dagar, eller veckor, timmar, det ser olika ut hela tiden, men jag tror att fibron är sån, svårt att planera något bara, men man kämpar på, jobbigaste är tröttheten dom dåliga dagarna. när jag är som sämst känner jag mig svag i benen och luddig i skallen och det värker. När man mår bra är det lite bakrundsvärk och man kan inte fatta att man kan må så skrutt annars!! konstigt.

sara1987
2009-01-16 14:22
0

jag är ju bara inte på mitt andra år med firbo (inte diagnoserad än, men de måste va detta annars vet jag inte vad jags ka göra). och vad jag förstått så blir de värre me åren.? mina skov kommer smygande.. oftast i axlarna sen stationerar de ut sig i kroppen. oftast hendelder, knän, fötter, händer.. ah osv. o sitter i ett par dagar..kanske till o me veckor. men sen försvinner de.. sen har jag hela tiden som pluttig säger.. en bakomliggande värk ghela tiden. men den märker man knappt när man vet saker som känns värre. men skulle man känna efter så..

#3. jag blir oftast sämre på kv'ällarna. när jag slappnar av. och då kommer ju alla dessa muskelryckningar oxå. så morgonen är alltid bäst för mig..när jag har ett skov.

Rita-S
2009-01-16 14:33
0

#4 inte nödvändigvis så att det blir värre med åren, för vissa blir det värre, för vissa bättre, för vissa är det oändrat. Men visst är man ju orolig när man läser om alla dom som bara blir sämre och sämre..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

pluttig
2009-01-16 14:41
0

#4 tänk så olika vi är, de flesta med fibro mår bra av värme, jag mår oxå bra av det men då när man behandlar lokalt med värmekudde eller dyna, tigerbalsam mm annars mår jag mycket bättre när det är kallt som nu på vinter när vi har runt -10, på sommaren lider jag hela tiden o njuter när det regnar, ang muskelryckningar har jag det i perioder tror det beror på hur spända musklerna är, nu har jag en jobbig o ryckig period, igår hade jag ont i högra låret och vaden men idag är det borta så nog vandrar värken, jag kan leva med fibron fast den plågar mej, det jag ororar mig för och aldrig får något svar på är varför min sänka aldrig går ner till det normala värden 24 nu liger jag o pendlar mellan 58 denna vecka var det 42, helkonstigt, ska till reumatologen nu i vår. min läkare på VC går bet och då har han jobbat i över 30 och sett allt men med mig vet han inte, då blir man ju lite skraj… men helt klart tror jag det har med värken i kroppen att göra, det känns som jag är den ända med hög sänka :( det knager i mej att inte veta varför då alla andra prover är toppenbra!

är det någon av er som får en sk matthetskänsla som kommer över er på 1 sek, så läskigt… kan jämföras med lågt blodsocker fast det inte är det för det har jag kollat. sen bruakr jag bli som varm i magen o ibland lite yrsel gungig. läskigt.

#4 hur går det för dig med läkarna? ge dig aldrig! jag har tjatat på alla instanser inom vården, Vc akuten mfl man vill ju veta vad det är för fel på en så man kan slappna av trots all värk och leva efter det! en diagnos gör en trots allt lugnare.

Rita-S
2009-01-16 14:45
0

#6 ja jag gjenkänne denna matthet, fast ibland håller den sig i timmar på mig >.< jag kan bli galen av mindre..

sara1987
2009-01-16 14:48
1

#5. ah ok. då äre bara jag som missuppfattat allt då. hoppas att jag stannar i värkutvecklingen jag är nu då.. :)

#6. som jag skrev i en annan tråd. äntligen kallelse. så ska jag till gottrfieskliniken den 3 feb. o förhoppningsvis får jag en diagnos. Får man en diagnos vet man ju vad som är fel.. o som du säger leva efter de.! så jag håller tummarna.

mabia
2009-01-16 23:34
0

# 6   Hej pluttig!

Jag känner som du i allt….har exakt samma symtom…..låter som det är jag själv som skrivit!!

Jag fick min fibrodiagnos 1988, jobbar idag 50% och har sjukbidrag på 50%. Skulle inte orka jobba en enda dag till…..måste lägga mig och vila direkt jag kommer hem. Värktabletter hjälper inte alls….bara vila….eller en stund på spikmattan.

Smärtan vandrar verkligen….man vet inte från dag till dag, timme från timme eller ibland oxå från minut till minut hur det blir.

Dimsyn har jag också, matthetskänslan du beskriver poppar upp med jämna mellanrum…..men värst är denna förlamande trötthet!!

Alla blodprover är ju helt normala vid denna sjukdom….även sänkan, så man ställer ju diagnosen av symtomen och positiva triggerpunkter.

Jag mår som du bäst av kyla…..absolut ingen värmedyna….men det är ju olika hos var och en förståss.

Nu ska jag inte var negativ……jag lever ett bra liv, är glad och positiv och försöker bestämma själv över min dag och liv….då mår jag bäst.

Lycka till!! En styrkekram från en i samma situation. Mabia