Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3386 ggr
[Norum]
0

Carpaltunnel och fötterna

Hej på er alla! :-)

Smiter in en stund här för att kanske få en svar på en fråga som jag har undrat över i dag..

Jag har varit på en undersökning för att kolla hur carpaltunneln ser ut och tydligen var det nåt som inte var bra, för nu har läkaren beställt en likadan undersökning, fast på fötterna! Så jag ska in till Jönköping i morgon och göra den undersökningen.

Kan nån vara snäll och tala om vad mina fötter har med handleden att göra?! Jag fattar absolut ingenting..

[Norum]
0

Ingen som har varit med om nåt liknande eller vet vad det kan vara?

Rita-S
0

Nu vet jag inte direkt vad carpaltunell är för nånting.. men jag mistänker det är vad dom kallar Spinalkanalen i norge. Altså det hålrummet i ryggraden som alla närver går ned gjennom. Ligger dom i kläm gjennom hela den lär man nog få värk i kroppen skulle jag gissa.
Så det är ju bra att kolla upp!

Min kanal var dock bra vet jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Norum]
0

carpaltunnel får nästan alla med fibro.. det är en nerv som sitter i kläm i handleden, det gör att fingrarna och en del av handen domnar bort.

Det var på en sån undersökning som jag jag var på. De sätter elektroder på fingertopparna och sen mäter dom med ström hur mycket nerverna släpper igenom.

Det jag inte fatta är hur dom på en sån undersökning kan se att det är nåt fel på fötterna. Jag förstår ju att det har med nerverna att göra men..

Rita-S
0

jaha då trodde jag fel då.. men nån carpaltunnel problem för fibrisar har jag aldrig hört om förut faktisk, men om det är så att man får dessa problem i händerna så är det kanske likadan med fötterna i dom flesta fall med kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mayolica
0

jag har heller inte hört att det finns något som heter så förut.

~ mayolica ~

monet
0

Jag tycker oxå det låter konstig att det ska ha ngt samband med fötterna, nerverna som går ut från ryggraden till armar sitter väl högt upp i ryggen och dom som går ner till fötterna i andra änden. Har du problem med fötterna? och han vill kolla för den skull.

[Norum]
0

Jag har opererat vänster hand och armbåge tidigare och nu är det dags för den högra sidan. Carpaltunnel är väldigt, väldigt vanligt bland fibrosar.

Ofta vaknar man på natten och skakar liv i handen för att den har domnat bort. Vid operation lättar dom på nerven så att den inte ligger ikläm i leden. Det blir så av inflammationerna.

Visst har jag ont i fötterna. Kan knappt gå vissa dagar men så har jag haft det i nästan 15 år, så det är ju inget nytt. Läkaren jag har nu vet inget om den värken alls…

När jag fick samtalet i dag sa dom bara att det tidigare provet gjorde att han ville undersöka mer. Alltså är det ju nåt som inte är bra.

Jag blir förvånad att han kan misstänka nåt alls i mina fötter när han undersöker handleden… Fotnerverna kan jag ju inte ha i handen?

mongu
0

Carpaltunnelsyndrom är vanligt att man får. Vid flera olika tillstånd. T.ex. vid graviditet, fibro, om man har ett jobb som ger belastning på handlederna osv.

Det är ju att det svullnar där nerven går, enkelt uttryckt, o då får man domningar precis som Skruttis säger.

Man kan avlasta med ortos, men många behöver opereras.

Kopplingen till fötterna vet jag inte men en tanke är att din läkare vill kolla pga att du har så stora problem.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

Ja jag vet fler här på jobbet som får det (tydligen samma iaf?) som inte alls har fibro, detta pga vi sitter framföre datorn och knäpper på tangenter och rör på möss, och dom flesta tänker inte på att anskaffa ergonomisk utformat utrustning!
bara senaste halvåret har 10 av mina kollegor opererat i handleden, så det måste ju va nånting så, Mongu?

mongu
0

Det låter som det Rita. För det är jätteviktigt med rätt avlastning vid jobb osv.

Bra o tänka till innan man får besvär. Det gör du eller hur?

Kram

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#10 jag använder ergonomisk mus med trackball på toppen både hemma och på jobb(vill inte ha den till tumme, för den får jag värk av, jag har till pekefinger, långfiner, ringfinger) och håller på vänja mig vid ergonomisk tangentbord med. Jag har silikonkudde att stödja handleden på både till mus och tangentbord samt silikonplatta att vila armarna på här på jobbet. Hemma har jag "bara" silikonkudde till handleden, inte platta.. :) Men hemma kan jag vila exact när jag vill med, här på jobb sitter jag ju 8 timmar antigen jag vill eller inte. Fast, jag kan ju ta raster.
Och sen har jag tjatat mig till plattskärm och höj/sänkbart bord, och den dyraste stolen på hela företaget i principen ;)

Jennifersthlm
0

carpaltunneln är ju som ni sagt hålrummet i handleden, där nerverna går ut till fingrarna.

Det finns faktiskt en liknande tunnel vid fotlederna, som inte alls lika ofta berörs, men i vissa fal så kan den också "svullna igen", när jag opererade min högra hand så läkaren att den väldigt trång och skrapade mycket… så den "växer" igen vad jag förstod, och kan behövas opereras igen efter ngr år.

Lycka till och berätta gärna hur det gick!!

Jennifersthlm
0

föresten,, vad var det för undersökning??

Den jag gjorde var med el!

[Norum]
0

Nu är jag hemma igen och ytterst lite klokare.. :-)

Det är en avdelning som heter fysiologiska-nånting som gör denna undersökning. Jag gjorde den för handleden innan jul och läkaren på den avdelningen hade visst sett någon nervskada som hon ville att min läkare på ortopeden skulle titta närmare på. Och då beställde han den och nu har jag alltså varit iväg idag.

Vad det är för slags nervskada och varför den skulle sitta just i benen och fötterna har jag ingen som helst aning om. Man träffar ju bara en sjuksyster en sån här gång och dom får väl inte prata så mycket om vad det egentligen handlar om. Men jag ska ringa ortopeden på måndag och höra. Jag vill ju veta..

*13 Denna undersökning var också med el. Hon skickade elstötar mellan en plutt på tån, en plutt på foten och en plutt via benet… 20 stötar åt gången. Sen bytte hon benplutten till vaden och sen till låret..

Och sen var jag på Ikea… Skulle ha behövt alla de elstötarna när jag stannade till vid alla hyllorna där.. haha

Då kanske jag hade kommit därifrån med en mibdre kasse? Skäms

Rita-S
0

#14 det vilar en förbannelse över Ikea, att just när man kommer inn där fungerar varken elchockar eller nånting annat. Och tar man inte med nån vagn så har man bara plats att ta det man kan bära i händerna.. DÅ minsann finns et stativ kasser brevid den ena prylen man kunne tänkt sig extra men inte har plats med i händerna… och sen står en överbliven vagn nära när man har fått så mycket i kassen att man inte orkar bära mer och det samtidig brevid änn en pryl man kunne tänka sig…

[Norum]
0

*15 Visst är det konstigt?! Skulle inte alls ha mycket, bara titta lite. Har en bit att åka så det är inte ofta jag är där. Och Ryhov (sjukhuset) ligger nästan i samma kvarter som Ikea… Suck!

Tror du att det finns nån lömsk plan i det?? Förvånad

Rita-S
0

#16 Tyst Det måste va Ikeas förbannelse!!! Ikea har nu makt över sjukhuset och vart det ligger! JAG VISSTE DET!

(Skrattande)