Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 9873 ggr
pluttig
1

Muskelryckningar mm

Någon här brukar ha muskelryckningar små små in tinningarna och ögonen? läskigt har inte så ofta men vissa dagar är det flera gånger, har mycket nackhuvudvärk och ont i axlarna , bröstrygg, hela ryggraden ned i rumpan, svettas oxå vissa nätter vaknar helt blöt, någon som upplevt detta?? nåon med hög sänka här som kan ge mig lite information om hur och varför? min ligger nu på 42 alla andra prover de tog är bra. Tacksam för alla svar!

anki1
0

Japp, det har jag. Som "tics" ungefär.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

pluttig
1

Ja det är så himla obehagligt, jag är oxå öm i skalpen speciellt runt vänstra örat och över örat mot pannan där ömmar det rejält i skallen, jag har tyvärr ingen aning om det hör till fibron, någon som vet??

anki1 har du haft fibro länge? hur ter sig dina symtomer? jag har haft diagnosen i 1 år men varit sjuk sen 2006

mongu
0

Hög sänka tyder på att du har en inflammation nånstans. Så det är bra att du ska till en reumatolog.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

hadde det flera veckor i mit ena öga för någon månad sen, måttligt retande..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zimba
0

Ang muskelryckningar så får jag det när jag slarvat med glasögonen, då ögonen blir överansträngda.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

sme4
0

Pluttig,,,, Jag har precis som dig, väldigt jobbigt.

ang hög sänka, så sa min smärtläkare att det var vanligt för Fibro pat, utan inflamation

Rita-S
0

#6 Har jag faktisk aldrig hört om förut.. jag har inte det, och jag vet ingen från dom två fibroklubbarna i norge där jag var medlem i som hadde det föruten två som hadde kronisk inflamation i musklerna

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

pluttig
0

Hej men hur kan man ha hög sänka utan inflammation?? men det är klart fibro är ju en underlig sjukdom,  Rita-s de där två som du skriver om med kronisk inflammation, har de hög sänka oxå? jag har sprängande svidande värk i mina båda handleder, sen är de stela som ´pinnar, dock ej svullna, varma eller, röda, så det är så konstigt.

Sme4 har du hög sänka? måste fråga då detta oroar mig mest, man kan ju ha cancer och allt möjlgt otäckt, men min läkare på vårdcentralen säger att det har jag inte efter som alla andra prover är bra, läs mina andra inlägg. är man reumatiker så är Ra provet postitivt samt snabbsänkan crp hög, jag har inget av det, ana prov neg, ccp neg, lite järnbrist, standardproverna bra! nu känner jag mig tjatig *ler* men jag oroar mig så och i den här stan är läkarna inte dom bästa…. de kan inte mycket om muskelsjukdomar…

jag känner mig som ett hopplöst fall :(

Rita-S
0

#8 ja dom hadde hög sänka, för dom skuldades det inflamationen i musklerna! :)

Om jag var du skulle jag kollat nogrant upp om du har inflamationer i nån muskel, händer o armar/axlar är mycket utsatta och vad min reumatolog berätta för mig när jag fick min diagnos i norge är vi fibrisar mycket mottagliga för just inflamationer i sener och muskler. Anledningen var som jag försto det att våra muskler redan är rätt stressade av värken vi redan har.

Men känn dig för all del inte tjatig :) Du vill ha svar, och det kan man ju värkligne inte tycka är konstigt heller. Vi vill ju alla veta vad som händer med våran kropp, vi har ju bara en eller hur?

mongu
0

# 6 Hög sänka hör inte ihop med fibromyalgi. Har man hög sänka så har man troligen nån annan inflammation. Som kan sitta i t.ex. lederna.

I en utredning om fibro så tas ju sänka för att kunna utesluta andra sjukdomar. 

Har också fått höra att när man har fibro så är man mera mottaglig. O med ständig värk så stressas ju kroppen.

# 8 när man har hög sänka pga cancer så är den oftast mycket högre.

Men det blir bra att du får komma till reumatolog. Vet inte hur länge du haft problem men ibland tar det ett tag innan proverna visar på RA.

Hoppas du inte får vänta alltför länge på läkarbesöket. Tror inte läkaren på VC skulle sagt nåt som inte stämmer.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pluttig
0

Tack för era svar *ler* idag var jag på VC och då tog crp snabbsänkan som var 9 vilket är helt okej, sen tog dom ett annat prov blodprov som man fick svar på efter några minuter som var 130 vilket oxå var bra sa sköterskan, såå konstig och såhär ont har jag aldrig haft i lederna som jag har nu!

Min värk började 2006 och då var inte sänkan hög utan normal, det är de senaste 3 månader som den åkt jojjo men har man Ra eller annan reumatisk sjukdom så ska ju crp snabbsänkan oxå vara hög vilket den inte är, jag tog ur min kopparspiral i förrgår som krånglat haft mycket småblödnigar senaste veckorna, kan sänkan ha med det att göra? på gyn visste dom inte om det var så för tidigt att säga men jag ska höra av mig om 3 veckor om blödningarna som jag hoppas sluta nu, har har inte fått järnbrist eftersom det provet var bra.

Vad för prov ska man ta för att se att man har inflammation i lederna? jag har ju snart tagit alla, rönkat händer och fötter, lungor, allt utan anmärkning.

mongu
1

# 11 Vet inte om jag missuppfattat dig. Men har du fått remiss till reumatolog eller har jag drömt det?Obestämd

I alla fall CRP, även kallad för snabbsänka, ger snabbare utslag på om det är nåt på gång i kroppen. Alltså nån inflammation. Den stiger snabbare o den sjunker snabbare.

Den gamla vanliga sänkan tar lite längre tid på sig, dels att stiga men också att sjunka.

Därför kan det visa olika på dom proven. Men båda visar om det finns nån inflammatorisk process nånstans i kroppen. Men även en graviditet kan ge utslag på sänkan. Så kroppen är komplex.

Det prov som togs o va 130 som du fick svar på direkt är ett hb. Alltså ditt blodvärde. Med 130 så har du inte nån blodbrist.

CRP som är 9 är också bra.

Vad är nästa steg i utredning för dig? Vet du om det är nåt planerat?

Ha en bra dag! Mongu.

pluttig
0

mongu tack för ditt svar! jag väntar på att få komma till reumatologen i falun så ajg kan få en riktig diagnos, fibromyalgi gav mej en läkare på 20 min på VC för 1 år sedan och det kan jag acceptera, men hon förklarade inet mer utan jag fick gå hem med alvedon, hon klämde på mina axlar o konstaderade fibro av det, nu kom det här med sänkan o vem vet hur länge det har hållit på i kroppen o härjat?? eftersom det tydligen kan ligga kvar länge, jag åt ju kortiosn här men det gjorde att jag mådde så psykiskt dåligt, hemskt jag blev stressad o fick paik attacker flera gånger om dagen så det var bara att sluta.

Ja blodvärde hette det *tack*hur kan den gamla sänkan vara så seg? vad kan jag själv göra? jag röker inte längre, dricker inte en droppe alkohol äter rent och nyttigt, försöker att inte stressa mm men ändå mår man skrutt :(

jag har även tid för operation nu i vår en gastric bypass, men nu när sänkan är höh o pendlar tror jag inte kriurgen vill göra det, läste om en kvinna som fick skjuta upp sin operation pga av den, det vore hemskt jobbigt att vänta ännu längre …

jag har ömma partier i skalpen, runt örat på vänster sida och upp över pannan, ibland båda tinningarna, mr rönken är gjord 2 ggr pga av min huvudvärk som nu blivit lite bättre men de hittade inget, tur det *ler* käken värker! nacken värker, har svårt att gapa stort vissa dagar, min läkare trodde i början att jag var Hypokondriker men det är jag inte, men man kanske blir om man ine får stopp på det som händer i kroppen.

min kroppstemp ligger mellan 36.6 (morgon) 37,3 -37.7 kväll ingen feber, men det känns som jag skulle ha runt 40 grader… varm o svettig ofta. kalla händer och fötter ibland, ont i korsryggen o nedför höfterna, lårens framsida och vader ( känns som det kommer från skelettet) trött, lite småyr (gungig) alltid rinnande eller tät näsa (testad för allergi vilket inte visade något) axlarna ömmar o jag har svårt att lyfta armarna högt, matt o slut i hela kroppen vissa dagar, domningar i benen, blää jobbigt!

känner ni andra igen er?

monet
0

Hej! Hög sänka behöver inte bara vara inflammation utan även en infektion,kanske du kan ha en infektion i kroppen?

pluttig
0

Hur kollar man det? vad kan ge såna här symtomer?

mongu
0

Men vad åt du kortison för? Det brukar man ju få om man har nån inflammatorisk sjukdom bl.a.

Inte konstigt att du blev stressad av kortisonet för det är många som blir. Man kan även bli nästan lite manisk om det är höga doser.

Kopierar det som finns om Inflammationsprover på reumatikerförbundets sida.

Där finns sänka o CRP med så kan du se förklaringen.

"Inflammationsprover

Sänka (SR, sänkningsreaktion)

Ett prov som är förhöjt vid inflammation, men även vid andra tillstånd såsom till exempel graviditet och vissa cancersjukdomar. Sänkan är ett mått på hur snabbt röda blodkroppar sjunker i ett provrör. Resultatet uttrycks i de millimeter som blodkropparna sjunkit på en timme. Det tar några dagar innan blodkropparnas sänkningsreaktion sätter in. Sänkan är därför inget bra mått på akut sjukdom utan används mest för att följa kroniska tillstånd.

CRP

CRP betyder C-reaktivt protein och beskriver ett protein som ökar vid inflammation i kroppen. CRP är ett känsligt mått som både stiger fort i början av sjukdomen och försvinner fort när inflammationen upphör. CRP är därför ett bra mått på inflammationsaktivitet, både i det akuta skedet och vid kronisk sjukdom. CRP är ofta att föredra framför sänkan då man mäter aktiviteten i sjukdomen."

Ha en bra dag! Mongu.

pluttig
0

Läkaren på VC envisades med ett jag ska ha Polymyalgia Reumatica men det stämmer inte riktigt anser jag själv, ok sänkan var hög 58 när jag fick kortison, men vid pmr ska man oxå ha hög crp och det har inte jag, sen är jag lite för ung för den diagnosen ja gär 34 år, pmr får man när man är runt 50 år, men ja gåt min kur på 6 veckor  ändå är sänkan fortfarande lite hög. Det har även pratats om Dercum fettreumatism, eftersom jag är öm i hela kroppen och har så svårt att gå ned i vikt trots, motion, Gi mat, pulverdiet, mm jag har provat allt men kilona sitter som berg på mig medans min sambo rasar i vikt.

mongu
0

När man har pmr så ska man ha en långvarig behandling med kortison. Det kan behövas behandling i ett år o mera.

Sen är det inte alltid som det stämmer med ålder när den ska bryta ut. Med det menar jag att det kan va pmr du har.

Ha en bra dag! Mongu.

pluttig
0

#18 ja men vid pmr sägs det ju att crp ska vara hög oxå… jag blir helt förvirrad ibland önskar jag att man hade en vän som var läkare som kunde förklara lite bättre för en  *ler* men jag får så mycket svar av er här och det är skönt för det lugnar en att veta att man inte är helt ensam, alla symtomer på pmr har jag speciellt stela och värkande axlar, nacke skuldror, höfter men händer och fötter med värk hör inte dit vad jag läst sen har jag ingen feber, kanske nån grad högre ibland men det är inget att bry sig om, det är korsryggen som värker mest just nu idag, det molar o trycker :(  kanske är det Dercum jag har för det med käkvärk och ont i ansiktet stämmer, svårt att gå ned i vikt, men det kanske man kan ha vid firo med?? ad vet jag *er* känner mig bara så orolig o förvirrad över det som händer i min kropp..

Rita-S
0

Det kan nog va värd att kolla inn närmare om Dercum faksitk.. Det är mycket gemensamt med Fibro och samtidig vissa skillnader!

mongu
0

# 19 Jag tror inte du ska haka upp dig på att inte CRP visar nåt. Du har en förhöjd sänka o sänka o CRP visar båda på att du har en inflammation nån stans. CRP visar lite snabbare o sänkan tar lite längre tid på sig.

Försök om det går att inte oroa dig för mycket, Fy vad det lätt klyschigt då. Men vad jag menar är att du mår bara sämre om du hela tiden oroar dig. Vänta in reumatologbesöket så får du se vad utredning där visar.

Reumatologen kommer troligen inte o säga direkt att du har det eller det. Dom vill nog göra en grundlig utredning. Så det är klart vad du har.

Testa om du kan slappna av med hjälp av Mindfulness. Det är mycket bra o lära sig ta vara på stunden. Här o nu. Det finns bra cd med tillhörande bok som man kan lyssna på o slappna av till.

Ha en bra dag! Mongu.