Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: prathörnan
Läst 1974 ggr
Elega
0

En dag i mitt liv

En dag i mitt liv.

Jag vaknar mitt i natten av att benen värker. Det är en malande känsla som nästan kan beskrivas som att mina ben mår illa. Det gör fruktansvärt ont på ett dovt sätt. Efter någon timme lyckas jag somna igen och vaknar upp igen, klockan är 15.12 på eftermiddagen. Jag är dödstrött och känner mig stel i hela kroppen. Jag ligger kvar i sängen eftersom jag inte orkar ta mig upp ännu. Hela kroppen känns som en enda stor hög med ben och muskler, jag lyckas inte bära med mig den. En timme senare drar jag upp min orkeslösa kropp ur sängen eftersom Diva måste kissa. Vi går den kortaste rundan vi kan gå så att hon precis hinner kissa och bajsa. Mer orkar jag inte. Ute finns inget annat i huvudet än att ta mig in så fort som möjligt så att jag kan lägga mig i sängen igen.

Jag äter ingen mat, jag orkar inte laga någon mat. Jag sätter på en film eller kollar på tv. Ligger där och stirrar på apparaten tills klockan blir 21.00. Då drar jag mig upp ur sängen och klär mig mig ytterkläderna. Det går långsamt eftersom det gör så ont när jag rör armarna. Väl ute och 10 meter fram känns det som om luften håller på att gå ur mig, som att jag kan svimma när som helst. När halva vägen är gången får jag smått panik och undrar hur jag ska kunna ta mig tillbaka, kommer jag att orka det? Jag orkar släpa mig fram till ytterdörren och kastar mig nästan in i hissen för att kunna lägga mig ner igen.

Klockan är 21.20. Jag känner att det kurrar i magen, kanske behöver jag äta något? Jag beställer en pizza med hemkörning och 30 minuter senare sitter jag och äter en flötig pizza för att jag inte orkar någonting annat. Så fort jag lyfter armarna värker det så mycket att jag själv blir chockad. Det känns som en kniv som skär i mina muskler och axlar. Vissa dagar är det bara ena armen, andra dagar är det båda. Ibland sprider det sig till låren och vaderna, ryggen och höfterna.

Påminnelsen om att det är söndag och jag ska upp till jobbet nästa dag gör ont i mig. Ångesten smyger långsamt över mig och en panikkänsla som får mig att nästan börjar gråta infinner sig. Hur ska jag orka?

Jag sätter mig och röker vid fläkten, fortsätter att läsa boken Fibromyalgi, skriven av Robert Olin och Ulf Schenkmanis. Där allt som står känns som att det är skriver om mig. Jag suckar djupt och önskar att jag kunde minnas vart jag lade tändaren som jag nyss hade använt.

Skrivet av: Nathalie Sohlén, en vanlig dag i mitt liv.

Jag har inte blivit diagnotiserad, jag har aldrig ens gått till en läkare. Jag har hunnit bli för deprimerad för att göra det. Jag orkar inte heller ta mig upp tidigt på morgonen för att boka en tid hos läkaren. Och hur skulle jag orkar ta mig dit? Hur orkar jag sitta där och försöka övertyga någon som ändå inte kommer att ta mig på allvar? Det känns som att jag borde ge upp och strunta i allt.

Jennifersthlm
0

Men nej!!!

Du måste ringa läkare!!!

Kan faktiskt vara ngt annat också…

Om man hamnar i dålig cirkel så sover man och sover, men även för mycket sömn och för lite rörelse kan också göra skada…

Bara äta skräp bygger upp fel i kroppen, den mår inte bra av att äta skräp.

Att röka är också en stor last som gör att blodcirkulationen minskar.

Steg 1: ring en läkare.

2, ät mat

3 sov bättre tider

4 sluta rök

Vill inte låta som sat tant men faktum är att alla har dåliga perioder men man måste faktiskt ta kontakt med läkare om man är så okapabel som du verkar.

Lycka till!!

Vildfagre
0

Om du inte orkar ringa själv så be någon om hjälp. Skriv ner alla dina olika symtom och hur du mår både psykiskt och fysiskt. Ta med till läkaren som måste läsa det du skrivit. Gör detta på måndag och se till att vara sjukskriven till du ska dit.  Ge inte upp innan du varit där det finns hjälp att få. Lycka till! Mvh Laila.

Elega
0

Jag kan inte somna på kvällarna… Och jag som sagt orkar inte laga mat.. jag orkar inte ens gå till en läkare. Och sluta röka just nu går inte, det är det enda som hjälper mot ångesten. Det är en ond cirkel. Men på måndag ska jag ringa en läkare, och jag är medveten om att det kan ha många orsaker, men jag har mått så här i mer än ett år nu och det bli bara värre och värre men det går långsamt fram.

Både min farmor och hennes mamma har fibromyalgi så det känns ändå som att det är rätt osannolikt att det är någonting annat.. Men jag ser också depression som ett alternativ. Men smärtan som jag känner är exakt så som min farmor känner och sån smärta orsakar inte depression, värk är en sak, men den här smärtan är så mycket mer än bara värk.

Jennifersthlm
0

många som har ständig värk får ofta deprissioner.

Men som tidigare ngn skrev att du skulle skriva ner allt, håller med, skriv allt…

Lycka till!

mongu
0

Vad det än är så behöver du hjälp. O det med det snaraste.

Du ska inte gå o må så här. Det är inte bra alls.

Så ta kontakt med läkaren o kräv att få komma dit.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!