OM jag kunde få...
.. en stunds paus från tröttheten.
.. känna mig pigg.
.. ork att ta tag i dammsugningen.
.. lust att lägga ner ork på matlagning.
.. orka vara vaken en hel dag utan att sova ett par timmar på dagen.
.. slippa att vara så trött att ögonen knappt går att hålla öppna.
.. vinna pengar så jag slapp oroa mig för ekonomin som sjukpensionär.
.. hjälp med att måla och betsa möblerna.
.. slippa känna mig stressad över allt jag inte orkar göra.
.. slippa att känna mig misslyckad.
.. slippa att vara ensam hela helgen.
.. ork att vara social med mina vänner.
.. energin att se ljust på framtiden.
.. slippa att jämt förklara varför jag inte kan följa med, varför jag inte jobbar och varför jag ser så frisk ut.
.. slippa att ha så ont att jag inte kan sova.
.. slippa ha så ont att jag vrider mig av smärta och inte kan andas.
.. sova en hel natt och vakna utvilad.
.. ork att motionera mera.
.. energin att ta tag i mina dåliga matvanor.
.. lära känna någon som älskar och accepterar mig precis som jag är.
Då skulle mina drömmar gå i uppfyllelse.
Sara
Gud, ge mig kraft att acceptera
det jag inte kan förändra, mod till
att förändra de saker jag kan och
visdom nog att förstå skillnaden
mellan de två.
(källa: Frans av Assisi)
Tänkvärda ord ibland…
Vissa saker rår du inte över, andra saker kanske du kan göra lite och ibland. Om du kan träna på att känna dig nöjd med det så blir listan betydligt kortare, gissar jag :)
Det blir nog aldrig som det tidigare varit och det behöver vi lära oss att acceptera.

Sara, jag känner igen varenda punkt. Det är exakt på pricken.
Du kan lägga tillföljande punkt.
.. slippa träna på att känna mig nöjd.
Stor kram
>>>Malum domesticum<<<
Så sant, känns som en önskelista som aldrig mer kommer att bli verklighet. :(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

TRor det kan bli svårt att uppfylla alla dessa punkter på en gång..Men försöka sig på en lite då och då, är det inte d bättre än inget????
Tror att vi ibland sätter för höga krav på oss själva (jag är en sådan)

detta är inget påhopp.. så missförstå mig inte-. det är lätt att tänka på ett visst sätt när man är sjuk, speciellt kroniskt sjuka som vi troligen är. som jag tror allt för många fastnar i. tänkandet att.. "jag önskar" "jag skulle vilja" "om jag ändå kunde" "om jag hade" osv..
ju mer negativa tankar desto sjukare blir vi. jag säger de igen-..posetivitet är vad vi behöver.
tänka i stället. "vad glad jag är att jag har.." "hur ska jag göra för att uppnå just detta målet" osv.. ge dig själv utmaningar, försöka klara av dina mål och uppnå dem.. i stället för att trassla in dig i negativa tankarnas spiral.
vakna på morgonen o säg till dig själv "detta ska bli en bra dag, jag är lycklig och mår bra" inte ligga i sängen en stund o känna efter om dagen kommer att bli bra eller dålig.
Man ska ta vara på varje dag man får i livet. vissa sämre andra bättre.. men är en dag dålig, då är det du själv som skapat de.
nu tappa jag bort mig från tråden.. stannar här. 
men missförstå mig inte. JAG tycker NI ALLA är tappra soldater som orkar vardagen.!
#5 jag håller helt med dig att man skal forsöka göra det bästa utav det i det stora och det hela, men samtidig måste det ju va skönt att det faktisk är okej här inne och va gjennomsvart och gjennom negativ bara en dag i blandt? :) Bara en dag faktisk lufta ur sig alla negativa tankar, som man lägger från sig en tung bör, och sen kan alla runt en faktisk förstå hur det går att tänka så, och alla förstår att en gong i mellan är det riktig svårt att tänka glada tankar :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Självklart måste man tänka positivt. Dock har jag (i 8 år nu) fortfarande svårt att acceptera mitt "nya" liv.
Jag gick från hästägare (2 st det sista varav en egenuppfödd unghäst), partypingla (älskade att dansa) och heltidsarbetare. Jag var otroligt social och älskade mitt liv.
Idag är jag 20 kg tyngre, ensamvarg, inte hästägare, har inte dansat på flera år och har sjukpension. Jag är alltså fattig, fet (japp, har drygt 30 i BMI), singel, barnlös, har ångest och socialfobi förutom fibron.
Även om de flesta andra av er (hoppas jag verkligen) har saker i ert liv som gör det värt att leva och som förgyller er vardag, så är värken och tröttheten mig övermäktig.
Man ska inte vara sin sjukdom men ärligt talat så styr fibromyalgin mitt liv så pass mycket att jag har svårt att bortse från den och faktiskt se de saker jag kan göra.
Sara

#6 självklart tycker jag att man får va helt deppig, må dåligt o bara spy galla över livet ibland. pga värk o andra lidelser denna sjukdom för med sig. det gör jag med ibland.
men att från vissa dagar inte ha lust med något, då ta telefonen o ringa ett samtal (även detta kan va oerhört svårt/jobbigt) till en god vän, syskon, mor/far,. släkting. o efter detta har dagen tatt en ny vändning.
har man ingen man bara kan ringa rätt upp o ner. så kollar man på en rolig film. (kräver ingen energi alls) skratt är den bästa medicinen.
nu.. kom jag ifrån trådämnet igen..

Är ganska ny här, men som jag uppfattar det är det många som har djur. Jag vet inget som kan få en på bra humör så snabbt som ett djur, ibland räcker det att jag tittar på min hund när han sover (Vräker) sig i soffan så skrattar jag(ska försöka ta en bild så ni får se vad jag menar). Då har man vänt det negativa tänkandet till positivt och livet känns lättare en stund.