Kristallsjukan?
Vet att detta inte tillhör detta forum…men undrar om någon lider av Kristallsjukan?
Det är kristaller i örat som flyttar på sej som gör att man blir yr.
Kommer om nätterna oftast när man legat still med huvudet en längre tid.
Det snurrar så det känns som om väggarna rör på sej, du kan inte gå rakt och du kan inte fokusera blicken på något. Du kan även må illa och kräkas.
Tyvärr misstänker jag att jag har detta då jag drabbats av detta två gånger under en månad. Mina symptom är samma som ovan. Detta är väldigt jobbigt då man aldrig vet om man ska vakna yr i skallen och inte kunna gå ur sängen förrän framåt kvällen.
Nån som känner igen sej?
MVH Mia-38

Jag känner verkligen igen mig. Har haft så i många år. Känner till fler som har haft det. Obehagligt faktiskt. En öronläkare skall du prata med. De gör en undersökning för att se om det är kristaller.
Undersökningen är lite "rolig" med svart cyklop och allt.
Kanske du skall prata med de inne på Hörselskadade? Där vet de nog mer.
Jag hade speciellt svårt med tunnelbana/pendeltåg. Speciellt på de stationer som var under jord, dvs inte öppna stationer utomhus. När allt rörde på sig och även perrong var det mycket svårt och det var riktigt skrämmande att försöka ta sig någonstans.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Det där har jag aldrig drabbats av själv.. men, min syster fick vad läkaren i norge sa var virus på balansnärven en gong, och då blev det så för henne, fast det var ju en begränsad tid tills viruset blev övervunnen av kroppen. är det detta som i sverige då kallast kristallsjukan? eller är det nånting annat?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det här hittade jag på sjukvårdsrådgivningens sida.
"Kristallsjuka - godartad lägesyrsel
Den vanligaste typen av karusellyrsel är kristallsjukan, så kallad godartad lägesyrsel eller Benign Paroxysmal Positionell Vertigo, BPPV. Då känner man sig snurrig när man rör snabbt på huvudet, oftast när man vrider huvudet åt något håll. Den snurrande känslan brukar försvinna efter några sekunder. Om man upprepar rörelsen som utlöste yrseln upprepade gånger brukar yrseln bli svagare för varje gång. Orsaken till kristallsjukan anses vara att kristaller i balansorganet har lossnat och hamnat fel. Kristallerna sitter på toppen av de så kallade hårcellerna i örat. Ibland kan man drabbas av denna typ av yrsel efter att man fått ett slag mot huvudet."
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!