Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 5499 ggr
Gunbritt75
0

Konstiga symtom

Jag mådde jätte dåligt i går det  är inte borta än men jag fick ont på ena bröstet, i själva köttet liksom. Samtidigt fick jag ont i axlarna  mellan skulderbladen mest samtidigt blir man rädd så jag mådde illa och blev dålig i magen- det hänger ju ihop liksom.

Jag har släkt med mkt hjärtokärl sjd så man blir ju skit rädd när man blir sjuk. Var vaken nästan hela natten kunde inte ligga ner knappt tog tillslut ipren och alvedon de lindrade somnade på morgon kvisten idag har jag fortfarande ont i käkarna för man spänt sig så himla mkt och i huvudet.

Är det någon fler som upplevt liknande ? Man vill ju inte hela tiden åka till akuten ! Jag skäms nästan när man måste åka för så fort dom ser att man har fibro så verkar alla andra fel vara uteslutna det gör mig arg för den dagen man verkligen behöver hjälp för ngt annat så kan det vara försent.

Livet suger med fibro!!!!!

God fortsättning till er alla /GB

Rita-S
0

Jo jag tycker det låter som nåt jag har åkt med till akuen vid ett tilfälle själv.. pulserande värk i bröstet som typ går gjennom till rygg/axlarna bak och även lite nedöver ena armen? Jag har iaf haft det, och det var ganska hårda muskelspänningar i bröstet kom vi fram till efter EKG som visade inget, och hjärteblodprov som inte heller visade nåt onormalt..
Men ett är säkert: är du orolig är det bättre du åker till akuten och får veta det inte är något farligt enn att du går hemma och spänner dig i oro, det tycker jag faktisk!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Det här hade jag inte stannat hemma med. Särskilt inte om det finns hjärt- kärlsjukdomar i släkten.

Hos oss kvinnor så är symtomen på hjärtinfarkter så diffusa så absolut att man ska åka in hellre en gång för mycket än att låta bli.

Så har du inte åkt in o du känner av det än så tycker jag du ska åka till akuten

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gunbritt75
0

Dagen efter var jag bättre och nu känns det som vanligt…. har hv nu men det snöar så det är inte konstigt. Jag har haft så här förut och varit på akuten och dom har kollat ekg och prover och dom säger att hjärtat är bra, jag hr mormalt bt och bra blodfetter…. den värsta fienden är hjärnan för rädslan och ångesten skapar ganska kraftiga symtom.

Läste nyss om en ny form av hypokondri-cyberkondri att man genast letar upp sajter på internet och läser om sina symtom jag hänger nog i kanten där men eftersom jag är ssk så kan man ju en massa redan jag önskar att jag inte visste någonting om sjukdomar vad skönt och befriande der vore lite mental minnasförlust vore inte dumt. . …..

abbis
0

Det är lustigt det där med symtom."Har man fibro så kan man inte få något annat"tänket finns hos alla läkare.Min mor som blev hemskickat med hjärtinfarkt från vårdcentralen pga att dom inte ens gjorde EKG höll på att stryka med.Hon blev bypas opererad för 20 år sen och sånt brukar hålla 10-12 år.När hon nu kommer in så går dom ändå på hennes fibrosymtom..Hon har haft 2 infarkter till efter bypasen.

Själv har jag bröstsmärtor dagligen pga  av min värk som strålar ut i armarna .Har ett nytt fenomen som sitter i högra bröstet som känns jätteläbbigt..Det bränner och värker inne i bröstet ända ut i bröstvårtan.. Har haft bröstkörtelinflammation som 12 åring så jag har traumatiska upplevelser från akuten med en läkare som trodde jag va gravid…

Gunbritt Du ska veta att man får vara hur envis som helst och åka hur många ggr som helst akut om man känner att man är orolig.Jag har aldrig varit sömnlös men hade jag varit så orolig hade jag definitivt åkt..Bättre en gång för mycket än en gång för lite..Man är inte hypokondriker för att man är orolig när sånt här händer.En hypokondriker har alla sjukdomar som går att få , där är skillnaden*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mongu
0

Det kan ju också vara så att även om man har fibro o allt varit bra de tidigare ggr. kan det denna gång eller nästa va nåt annat.

Därför skulle jag inte tvekat utan åkt in.

Känner du så här nån mer gång så sök för det. Bättre att få besked än att va orolig o sömnlös.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gunbritt75
0

Tack för stödet nästa gång ska jag definitivt åka in om jag känner att det är mer än vanligt jag ska ringa min vc och kräva ett ekg i alla fall!!! han brukar vara genrös med undersökningar.  Man blir ju oroligare än en frisk person givetvis jag tänkte aldrig på sjukdomar innan jag blev sjuk!! Ha en trevlig helg alla!

Rita-S
0

#6 nej det lär ju bli så, men är du orolig och har historia med hjärtproblem så tycker jag du borde heller åka till VC framföre att gå och va orolig iaf! Faktisk är det ju just av den anledning dom finns, eller hur? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
0

Just det med att ens symptom blir nonchalerade pga att man har en annan sjukdom är så vanligt.

All min smärta skylls på fibromyalgin och i måndags så ringde jag vårdcentralen pga att jag hade ruskigt ont vid magsäcken. Först var det enl sköterskan halsbränna (vilket jag har haft och det inte alls kändes så) sedan var det pga ångesten och hon fick mig att ta en stesolid, vilket inte hjälpte alls utan förstörde hela dagen för mig istället.

Så bara för att jag hade ont i bröstet/magen och har ångestpreblem så var det "naturligtvis" en ångestattack.

Ringer jag pga smärta så är det alltid fibron som är orsaken.

Jag känner iaf skillnad på ångestsmärta, fibrosmärta och "vanlig" smärta men vem lyssnar på mig?!

Sara

Vildfagre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två gånger åkt in till sjukhuset med misstänkt infarkt. Ringde först och dom sa kom genast. Man kan ha så fruktansvärt ont och ska aldrig nonchalera den smärtan. Något som hjälper mig är att ligga på en värmedyna och ta varktabletter. Tiparol med alvedon funkar på mig så livet kan levas hyfsat. Har den lyckan att få åka till sonen i Thailand varje vinter en månad så snart bär det iväg.

Alla ni som har fibro ge er inte, läkarna måste ta all smärta på allvar och som ni skriver man kan även få andra sjukdommar fast man har fibro. Ha en härlig vinterdag. Tänker på er.

Laila.