Gott nytt år!
Hej på er! Sitter här med blandade känslor. Nyårsafton- som vanligt de senaste åren finns det inte med på agendan att fira..orken och lusten ligger på sparlåga.
Har nu fått diagnosen fibromyalgi, efter år av diagnos på "utmattningssymtom". Behöver väl inte gå in på detaljerna över hur livet tett sig- gissar att ni alla har samma erfarenheter?!
Iallafall..på min lista av krämpor har över åren funnits återkommande svampinfektioner. Vilka jag dels försöket botat själv, dels sökt läkarvård för. Och fått salvor och vagitorier utskrivet.
Sist bad jag om att få tablettform istället..fick 2 st fluconazol hexal- en tablett/vecka (!) Är ju underbart för mig som glömmer att äta dagliga doser:D
Nu kommer jag till det trevliga; jag vaknade upp en morgon ca 5 dagar efter första kuren- utan värk! Utan yrsel, utan trötthet..har kollat min temp(som varit något förhöjd) och den har sjunkit!
Har jag funnit bot?, tänkte jag och börjar checka nätet för att få lite mer feedback på mina misstankar. Have I seen the light? Jooovisst…tydligen finns det en massa forskning och meningar om detta. Jag sökte på fibromyalgi+ candida och fick fram en hel del intressant. Bl a.
http://home.swipnet.se/~w-25792/newpage6.htm
Just nu är jag riktigt förbannad och frustrerad- enligt mina beräkningar insjuknade jag -97. Alltså över tio år har jag lidit, familjen har lidit, min ekonomi har gått i kras- och jag har kostat samhället en massa kosing…för något som är relativt lätt att bota. Vore det inte i allas intresse att våra läkare blir utbildade i detta????
Eller är det så att vi har skyldighet att utbilda oss själva- via nätet?
Nu vet jag ju inte säket ifall jag hittat min räddning..men istället för att lägga mig på rygg och leka död vill jag kämpa med näbben och klorna för att bli frisk. Jag vägrar att låta detta * lägg till valfri svordom* styra mitt liv!
*niger ostelt*
Nog har vi alla våran del erfarenheter på hur livet är med fibro. Och gott nyttår till dig med får jag säga! :)
Jag tycker som dig, läkarna borde faktisk utbilda sig bara en aning mer på dessa fälter. Experter behöver dom inte alls va, men lite borde dom ju kunne?
även om vi själv med borde uppdatera oss via nätet så borde faktisk läkarna iaf ha en viss hum tycker jag..
Stå på dig och kämpa vidare, det är en tung kamp vi har. Hoppas det blir ett bra nytt år för dig!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tackar. ja..vill nog påstå att detta år inte kan sämre:D Med tanke på att de flesta läkare( och det är ett par stycken för många) jag mött menat att mina besvär är psykosomatiska borde jag ligga däckad just nu. En talade till och med om för mig att jag skulle skaffa mig en man- då skulle jag må bättre:o
Istället har jag mer energi och mindre värk än på länge.
Jag har haft bra perioder förr och känns frälsningen nära..och fallit ner i backen när symtomen komiit tillbaka i full kraft. Skillnaden nu är att jag vet att jag gjort något speciellt innan- så jag kan se sambandet. Jag är optimistisk.
Sist jag talade med min läkare (som f.ö är resonabel)sa hon att fibromyalgi är obotligt och att man får lära sig leva med det. Kändes ganska trist..att bara ge upp och anpassa sig.
När jag nu möter läkaren nästa gång kommer jag ha en lista på önskade åtgärder.. Skulle det sen visa sig att jag blir frisk kommer jag försöka sprida budskapet som värsta väckelsepredikanten:D
Tänker på alla starka kvinnor jag känner med fibro..skulle dessa få vara friska och utvilade- se upp världen!!!
*vinkar*
På många sätt är fibro kanske inte botbart, men det betyder inte att vi bara skal ge upp och lida. Det kan va kämpigt att komma sig över "vattenytan" men många kan klara hitta sätt att lindra så det blir levbart :) Vissa hittar även sätt att va helt symptomfri med rätt behandling, omlägning av kost eller annat. Lycka till i ditt sökande iaf! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tror också det är mycket med att man inte kan bota fibro o det kan gälla andra sjukdomar med.
Men man kan på andra sätt hantera sina sjukdomar så att ge upp är inte så bra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!