FK diskriminerar "lågutbildade"
Jag fick ett nyhetsbrev från Sveriges Kommuner och Landsting idag. Bland notiserna fanns en rubrik, som hänvisade till denna artikel på deras hemsida.
Förutom att de på detta sätt diskriminera "lågutbildade" (vad de nu menar med det), har jag en känsla av att de begär komplettering på kvinnors sjukintyg än på mäns. Dessutom misstänker jag att de rent rutinmässigt begär komplettering på intyg som tillhör utlandsfödda, eller har ett namn, som inte är "sven skklingande"
Vad tror ni? Är det någon av er, som har blivit diskriminerad på detta sätt?
Klistrar in artikeln här nedanför och hoppas att det går bra, men för säkerhets skull lägger jag in länken också, eftersom det finns mycket att läsa på just den hemsidan.
Mettan
http://www.skl.se/artikel.asp?C=6298&A=56928
---------------------------------
Lågutbildades sjukintyg skickas oftare för komplettering
Försäkringskassan skickar tillbaka sjukintyg som gäller lågutbildade personer till läkaren för komplettering betydligt oftare än intyg som gäller högutbildade skickas tillbaka. Det konstaterar forskarna Per Johansson och Martin Nilsson vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, i en ny rapport.
Rapportens författare har med förfinade statistiska metoder detaljgranskat sjukintyg gällande personer som ingick i två tidigare undersökningar vid Försäkringskassan i Uppsala 2006 och 2007. Huvudsyftet var att studera om det finns något samband mellan kvaliteten på sjukintyget och hur lång sjukfrånvaron blir.
Av de 977 sjukintygen i studien var det 137 stycken (ca 14 procent) som Försäkringskassan skickade tillbaka till sjukskrivande läkare för komplettering. Orsakerna till att intyget skickas tillbaka framgår inte av undersökningen, men det är klarlagt att både intyg som saknar obligatoriska basuppgifter och sådana som innehåller alla sådana uppgifter skickas tillbaka. Detta tyder på att det finns varierande orsaker till att intyg bedöms vara i behov av komplettering.
Den viktigaste slutsatsen i rapporten är att sjukintyg som gäller personer med enbart grundskoleutbildning skickas tillbaka för komplettering betydligt oftare än intyg som gäller personer med mer utbildning. Lågutbildades intyg skickas för komplettering mer än dubbelt så ofta som högutbildades.
"Detta är inte bra ur rättssäkerhetssynpunkt", framhåller författarna.
De föreslår två möjliga förklaringar till skillnaderna i behandling av intygen. En förklaring skulle kunna vara att högutbildade är bättre på att beskriva sina symtom och sin arbetssituation och att sjukintygen därför blir mer kompletta från början. En annan förklaring vore att lågutbildade diskrimineras i vården så att deras symtom tas på mindre allvar.
"Oavsett förklaring bör dock detta resultat tas på stort allvar", skriver Per Johansson och Martin Nilsson.
De fann även att de sjukfall där intyget skickades för komplettering var i genomsnitt 30 procent (ca 22 dagar) längre än det genomsnittliga sjukfallet i studien. Detta skulle kunna bero på att begäran om komplettering fördröjer hela handläggningen och/eller att denna begäran och åtföljande dröjsmål medför en stress som försenar den sjukskrivnas tillfrisknande. Författarna har dock inte kunnat finna belägg för någon av dessa förklaringar.
Rapporten kan laddas ned från avdelningen Lästips.
jag har änn inte upplevt det själv , men jag skulle inte bli förvånat för att säga så..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det har inte jag heller upplevt. Jag hade inte några som helst problem, men jag hade inte heller fått diagnosen fibromyalgi, när jag fick sjukbidrag och sedan sjukpension. Den fick jag 1999 efter att ha börjat misstänka det. Det var en massa konstigheter som uppträdde, så det blev tid hos en reumatolog, som bekräftade det hela. Sjukbidraget fick jag redan 1997, så fibromyalgi var inte alls inblandat i min diagnos då.
Mettan
jag har lyckligtvis inte haft med FK att göra på detta vis, men en sak undrar jag över kommentaren:
En förklaring skulle kunna vara att högutbildade är bättre på att beskriva sina symtom och sin arbetssituation och att sjukintygen därför blir mer kompletta från början.
Skulle man vara sämre på att tala för sig pga sin utbildning?