Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4863 ggr
amigo-7
1

Morfin och Tradolan.Tradol.

Jag har under 5 år fått Ocy-contin då jag även har en
skada då jag fallit baklänges från 5 meters höjd.
Det står överallt att morfin inte hjälper men visst
gör den det. Jag har dessutom fått prova att ta
lågdos och även Lyrica. Med denna kombination
blir jag helt smärtfri ! Kunde vara hos mina föräldrar
på julafton och sitta och prata på en köksstol i flera
timmar utan värk. Har sagt min medicin till några få
men de tyckte att det var förskräckligt och trodde att
jag var knarkare o s v. Men då det är syntetiskt är
det ju inte samma morfin som ute på gatan utan bara
 som de säger på apoteket, en stark medicin.Blev jätteledsen av kommentaren.Blir inte "hög" utan
de funkar som vad som helst. Och det bästa är att
de förstör inte några organ då kroppen tror att det
är kroppens egna substanser. Läste att en smärtläkare
i Stockholm inte begriper varför det är detta "hysch-hysch" med denna medicin. Många äter ju Tradolan
(det har ju så många namn beroende på tillverkare
(Nobligan, Tradol o s v) men nu är ju de registrerade som narkotikum och det är specialrecept
och de ligger bara ett snäpp under när det gäller
hur starka mediciner är. Men dom tål jag inte, mår så
oerhört illa och får upp maten och känner mig tablettpåverkad. Undrar om det är någon mer som
äter Oxy-Contin,Oxy-Norm eller Ketogan ?
Hur upplever ni medicinerna ? Och är det någon som
äter Tradolan,Tradol, vad tycker ni ?
Det enda med denna kombination är att jag inte kör
bil. Är så glad att jag ÄNTLIGEN känner mig smärtfri
med dessa kombinationer. Och jag blir inte hög eller
så, omgivningen märker ingenting utan allt är, och
känns precis som vanligt. När det gäller beroende så
har jag vid 3 tillfällen sakta satt ut och det har gått
kanonbra men då fick jag känna hur ont jag egentligen
har så jag blev liggandes i 3 dagar och hade ont så
att jag knappast kunde prata. Ville inte leva längre
p g a ryggen. (Ryggskadan går inte att operera, det
är i så fall 50% risk att jag blir förlamad.
Äter någon mer någon av dessa mediciner och hur funkar de på er ? (det är midnatt och ögonen går i kors,därav alla fell som jag skriver). Kram från
Anette (amigo-7)

Rita-S
0

Jag fick i början tradolan, men fick sluta med dom. Då det är syntetisk morfinliknande preparat mådde jag hemsk av dom, vilket min läkare beskrev som mycket normal reaktion från kroppen.

Jag blev iaf tvungen att byta kände jag, jag kommer ingen vart om jag byter värken med att må illa, va yr och kräkast.

Så jag fck byta till Citodon i stället, det tar nästan 2 timmar innan jag får värknad mot under 1 timme på tradolan, men jag mår inte illa av dom i och med att kroppen spaltar ner kodein till nåt mer naturligt morfinliknande nånting och min kropp iaf inte mår illa av det. Föruten om jag tar Citodon på tom mage, DÅ mår jag hemsk. Så jag passar på äta nåt innan jag tar dom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mettan
1

Jag använder också just NOBLIGAN, men jag jar depottabletten med tillägget Retard 200 mg. De håller maximal smärtfrihet i 1 dygn. Tkar den på kvällen tillsammans med min Ibumetin. Sla ändå ta 3  om dagem s¨jag lipper ta extra som Panodil. Retarden är underbar, för jag känner ine ett dugg biverkningar, eftersom jag förhoppningsvis som OM de skulle visa sig. Däremot tar det ca 3 dygn innan jag har uppnått maximal smärtfrihet. De blev stulna här, så jag fick prova vanliga 50 mg, men DÅ kom biverkningarna i form av intensiv huvudvärk, så jag fick ringa och få ett nytt recept på mina Retard.

Om du vill kan du få en fil med uppgifterna om läkemedlet från Läkemedelsguiden, som är min lilla bibel och betydligt bättre än FASS. Man söker efter substqnsen och får då alla namnen på läkemedel med den substansen. Bra nu, när nan oftast får utbytesmediciner.

Kan inte bifoga den nu, eftersom jag har den filen på den externa hårddisken, som är vid den stationära datorn.

Mettan

IngelaK
0

Tradolan är underbart!! Hela kroppen slappnar av och värken domnar bort. Jag kan inte ta den på dagtid utan endast till natten, eftersom jag blir "mjuk" i både huvud och kropp :))

Jag tar Tradolan kanske en gång i veckan, men vet ni vad doseringen ska vara enligt doktorn??? 3 om dagen! Då skulle jag inte vara människa längre utan en zombie. När jag beställer mera via Vårdguiden noterar jag alltid att jag tar "vid behov" men får ändå texten på etiketten: 3 per dag …

mongu
0

#3 Det är så att om man tar medicinen regelbundet så behöver man inte få dessa smärtgenombrott som är så jättejobbiga. Det är säkert därför som din läkare anser att du ska ta dom 3 ggr per dag.

Känslan av att va zombie försvinner när du tagit dom ett tag. Det är precis som med många andra läkemedel biverkningar som avtar när man är uppe i koncentration o kroppen vant sig.

Kan tyckas fel kanske men det sliter mindre på kroppen att få medicinen regelbundet än att va spänd av obehandlad smärta.

Det krävs ingen särskild receptblankett för Nobligan, Tramadol osv. Visst är det ett medel som kan va beroendeframkallande o det är tyvärr ett som är eftertraktat på den s.k. "svarta marknaden".

Själv tar jag Tramadol Retard, just nu 75 mg morgon o kväll. Har med min läkares "goda minne" fritt spelrum att testa hur mycket som är bäst för mig. Tar också Lyrica, Brufen Retard, Alvedon.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#4 jo det stämmer nog det, och jag mådde toppen när jag tog en om dagen då det värkade som kroppen vande sig vid värkemedlet och bivärkningarna försvann då , fast då skällde läkaren på mig för att jag tog för mycket så jag fick återgå att ta när det var som sämst, och då kom bivärkningarna tilbaks.. varpå jag begjärde att då fick jag få en annan medicin i stället.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mongu
0

#5 Menar du att din läkare ansåg att du tog för mycket när du hade regelbunden medicinering? Ja, du det är inte lätt att få förståelse. För det finns faktiskt bevisat att det sliter mindre på kroppen med jämn smärtlindring än när man tar vid behov. (fast fråga mig inte nu efter ref. till detta för minnet är väldigt kort idag, tyvärr)

Det är jobbigt att vi ska behöva kämpa för att få rätt till bra medicinering. Det behövs mer förståelse helt klart.

Hoppas du har nåt som hjälper dig nu i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

amigo-7
0

Hej ! Ursäka om jag skrev fel om Nobligan (Tradolan o s v).
Det är ju inte specialrecept utan precis som mongu skrev,
vanliga receptblanketter. Tack för era svar, allt var mycket
intressant att läsa!
Tycker att det är oerhört skönt att det är slut med dessa julförberdelser och kan nu bara gå omkring och slappa i morgonrocken (inte morgonryggen som jag tidigare skrivit).
Visserligen en rejäl eftervärk efter alltihopa men det är bara
att acceptera så gott det går.

Kram till er allihopa från Anette

Rita-S
0

#6 ja om jag skal gnälla på nånting om just den läkaren måste det va just det.. jag mådde hemsk av tradolanen med yrsel, illamående och så, men när jag tog regelbunden (i en vecka tog jag en varje dag för att lära kroppen komma i håg medicinen, och sen et par i veckan efter det) så mådde jag inte illa av en tablett, utan reaktionen kom kanske efter 2 eller 3 då, men när jag gjorde såhär tyckte han jag tog på tok för mycket mediciner och ville jag skulle begränsa det. Så då gjorde jag det, och genast kom alla bivärkningar tilbaks..

Varpå jag sa att då får han skriva ut nåt annat. "ja men det fungerar så bra för dom flesta" tyckte han men jag sa bara inte för mig, inte när jag inte får ta dom tillräckligt ofta så jag släpper må dårligt av dom, då vill jag ha nåt annat. Så han skriver nu ut Citodon till mig, och den kan jag faktisk ta när det är illa, den behöver jag inte ta några i veckan för att komma över bivärkningar. Jag fick inga helt änkelt! jag måste bara äta litet innan jag tar dom, för tar jag dom på tom mage mår jag sämre enn av Tradolanen, men behöver bara litet mat så fixar det sig och jag har noll bivärkningar som tur är.

Dock tar det ju typ 2 timmar förens tabletten fungerar på mig då..

Men det tar jag hällre enn illamåendet.

mongu
0

#8 Trist med sånt bemötande. När det dessutom är så att man ska äta dom kontinuerligt för att få bästa effekt. Alltså med mindre biverkningar.

Bra att Citodonet hjälper dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Rita-S
0

#9 jo tur det får jag säga, så jag släpte att jaga en passande medicin med..

IngelaK
0

.. vad menas med "smärtgenombrott"? Har inte hört ordet förut. Jag har inga som helst biverkningar av Tradolan men vill absolut inte göra mig beroende av dom eftersom jag blir slö och "lealös" :) Därför tar jag alltså bara en då det verkligen behövs.

mongu
0

Har man värk o tar en tablett vid behov. Då hinner värken komma åter i full styrka.

Men har man en medicinering som tas regelbundet så håller det smärtan nere på en acceptabel nivå.

Fast ibland kan smärtan förvärras ändå.

Bäst för kroppen är faktiskt att ha en jämn kontinuerlig behandling. Då hålls smärtan på en "bra" nivå. Det sliter mer på kroppen om man får dessa smärtgenombrott eller smärttoppar kan man också kalla det. Det tar längre tid för en tablett att ge effekt om smärtan hunnit öka i styrka.

Sen kanske inte Tradolan är den rätta medicinen för dig? Har inte din läkare pratat om att ha en kontinuerlig medicinering? Det finns ju ett antal olika mediciner som kan hjälpa.

Ha en bra dag! Mongu.