knöl på pekfingret
Har fibro och osteoporos.
Det har blivit en stor knöl på mitt pekfingen. Kan man få det av fibro?
Samt myrkrypningar i ben och händer. Finns sådana symtom på fibro?
Många av oss har iaf myrkrypningar och bortdomningar. Knölar har jag själv inte varit med om med min fibro.
Myrkrypningar kan även va pga brist på magnesium, vilket man lätt upptäcker med att ta kalcium/magnesiumtabletter, på min mamma tex försvann det på 2 dagar med att ta daglig dos kalcium/magnesium, så detta svarar kroppen snabbt på!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Är det en knöl på yttersta leden på fingret? I så fall hör det till artros. Det heter nåt så fint som Heberdens knutor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej ! Har själv en sådan knöl och när jag visar för andra så
verkar det visst vara ganska så vanligt. Det kan ju vara
artros om man är lite äldre. Vad gäller Heberdens knutor
är jag lite tveksam, det är en "allvarligare" sjukdom med
många knutor och är oerhört smärtsamt, man kan t om
bli sjukskriven av det (min mamma har det).
Jag hoppas att "mongu" inte tar illa upp, jag menar inte
att kritisera på något sätt, tråden är ju så vänlig och
snäll så jag skulle aldrig komma på tanken att göra så.
Men jag kan ju ha fel, det kan ju vara Heberdens, jag
är ju ingen läkare precis. GOD JUL båda två/Anette

Har själv Heberdens, har fått det diagnosticerat av läkare. Kopierade det som står på Reumatikerförbundets sida.
Tar inte illa upp alls
"Fingrar
Fingerledsartros är den vanligaste artrosformen. När fingrarnas ytterleder påverkas blir de knotiga, stela och ömma. Det kallas Heberden-artros.
När förändringar uppkommer i fingrarnas mellanleder kallas det Bouchard-artros. Lättare felställningar kan uppstå. Tidvis kan fingrarna vara inflammerade med värmeökning, ömhet och rodnad.
Tumbasen är en speciellt vanlig plats för artros. Det ger smärta när tummen används och senare kan felställningar utvecklas.
Fingerledsartros är vanligast hos kvinnor i 45-50 års åldern. Ofta finns sjukdomen i släkten. Besvären avtar oftast med åren och är sällan invalidiserande."
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
WOH! Inte ofta man läser att en sjukdom kan avta med åren:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus