Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1688 ggr
anaprincess
0

vikt uppgång

Sen läkaren ibörjan ordinerade total vila(i sep) så har jag gått upp en massa i vikt. Orken har inte heller funnits där för att motionera alls. Och nu är det total kaos i mina matvanor :( Har tappat kontrollen helt. Är stel och orkar ingenting längre, förut hade jag 7 kilo i hantlar och orkade göra 3x10 reps utan problem och tog 20 kilo i skivstäng nu vågar jag inte ens prova att lyfta skivstängen av rädsla för ryggen som är helt förstörd. Kunde göra hur många situps som hellst igår kunde jag göra 10 st sen började det göra ont i ryggslutet. Innan helvetet började tränade jag minst 5 gånger i veckan och har aldrig mått så bra i hela mitt liv gick ner 12 kilo under sommaren innan jag började få ont, nu har jag gått upp allt och lite till :( Skäms inför min sambo och självförtroendet är borta. Att gå ut med hunden funkar ju inte nu på vintern när det antingen är halt så man går konstigt och då får ont eller så struntar dom att ploga och man får pulsa i 3 decimeter snö vilket gör ont i vristerna. Gnäll gnäll gäll jag vet men jag mår dåligt över det här och vet inte vad jag ska göra!

Hur gör ni får att hålla vikten med alla handikapp som finns med den här smärtan?

Rita-S
0

Jag håller nogrant koll på min diet. Jag började sakta gå ned utan att gympa eller motionera ett ända dugg vid att jag för magens skuld drog ner på kolhydraterna! Jag går då heller inget upp nu även om jag fuskar litet nu i julförberedelserna, och kommer nog gå sakta men säkert ned vidare med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alexej
0

Det är verkligen ett problem att motionera eller hålla vikten så där när man har ont och är stel. Plus att många mediciner mot värk och depressioner har viktökning som biverkning.

Istället för gymet och styrketräning är det bättre med mjukträning - yoga och liknande. Viktigt att man hålla sig lite smidig.

Det med maten är ju inte så svårt. Lite mindre godis, kakor, bröd och pasta. Övervikt är inte bra, varken för hälsan eller självförtroende. Men man måste också komma bort från tankar om "idealfiguren".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tatsja
0

#2 Det känner jag till. Sen att man då känner att man måste ta tabletten för att kunna fungera, så är det inget roligt.

Jag försöker att gå promenader med hund. Nu har det inte blivit några, då jag gått igenom vissa nya operationen, men ska försöka följa med ut. Bara jag inte håller i henne. Rädd att det händer något med såret om hon drar.

Men jag har ju rollator att hålla mig i.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Bigblomman
0

Har man anlag som jag så räcker det bara med att bara titta på en chokladbit och går jag upp i vikt.

Jag har blivit rekommenderad av min dietist att äta 1700 kalorier om dagen. Jag gick upp 20 kilo under tiden jag åt antidepressiv medicin som skulle vara bra mot fibron, vilket har lett till att jag fått värre värk, tyvärr. Jag är inte heller så rörlig pga värk men min dietist anser att jag ändå ska kunna gå ned i vikt om jag håller mig till detta kalori intag varje dag och jag får äta en godispåse med 20 bitar i varje lördag!!! annars råder det naturligvis godis förbud under de andra veckodagarna. Jag är inne på min 3:de vecka…

Jag går på samtal med diestisten var 14:nde dag! Så himla bra att ha någon som peppar mig och jag måste ha ett militärisk schema annars åker jag dit igen med massor av godis och kaloririk mat!

Be din husläkare att skriva en remisss till dietist, det bästa jag gjort hittills och faktiskt börjar vågen röra sig sakteliga nedåt!

anaprincess
0

#4 Jo jag vet det dör med antideprissivt åt det under 6 månader för 2 år sen då inte pga av fibro men jag gick upp massor i vikt och under sommaren så lykades jag bli av med allt men nu är man tillbaka på samma ruta igen. Ska kolla med reumatalogen när jag får träffa den om dom kan skriva en remiss :)