Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 8262 ggr
IngelaK
4

Varför inte massage?

Fick diagnosen fibromyalgi 1995, mitt uppe i yrkeslivet. Tack vare att jag fick massage 2 ggr/veckan klarade jag av arbetet ytterligare 4 år på heltid, därefter några år till på halvtid. Sedan några år är massage "förbjudet" att ge som smärtstillande behandling. Nu är det akupunktur eller "självbetjäning" som gäller, dvs en massa fåniga tänjningar här och där, ryck i olika gummisnören etc. Jag blir så oerhört förbannad! OK, jag är precis nybliven pensionär så jag får väl klara mig ändå, men alla ni som är unga och har familj, barn, tonårsbarn… Jag har haft flera debattinlägg om det här och undrat hur läkarkåren kan vara så inkompetent att den tror att vi som har så ont att t o m lakanen känns som sandpapper ibland, kan tänka oss att få akupunkturnålar instuckna i våra onda kroppar!! Tror jag vet orsaken: det är läkemedelsbolagen som styr läkarkåren. Vi tvingas äta tabletter eller få nålar för det tjänar dom stora pengar på. De tjänar inga pengar på en sjukgymnast som ger massage. Framför mig har jag nu för sjuttioelfte gången en remiss till en sjukgymnast som ska "lära mig" olika tänjningsövningar. Den får ligga kvar på bordet. Jag bor i Södertälje och tyvärr verkar det inte finnas någon här som praktiserar massage "i smyg" - det fanns det på min förra bostadsort, tackochlov.

Rita-S
0

Kika inn på http://alternativbehandlingar.ifokus.se/

Dom kanske har ett kontaktnät där inne med folk närmare dig som ger massage? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Akupunktur är faktiskt väldigt bra för väldigt många.

Att man inte kan få massage som behandling hos landstingets sjukgymnaster kan också bero på att det inte finns tid egentligen. Högarna med de som står på kö för att få nån behandling alls är stora.

Massage får anses som en egenvård o den får man se till att skaffa på annat håll. Det finns massor med massörer som har egna företag o då får man vända sig dit. Det kostar mer men kan va värt det om det hjälper.

Sen kan många få en viss s.k. friskvårdspeng av sin arbetsgivare o då kan man använda det till måbrasaker som massage eller träning.

Tror inte att läkarna har så mycket att säga till om ifall det ska va massage hos sjukgymnasterna eller inte det är helt andra som tar de besluten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gunbritt75
0

Att man inte får massage hos en sjukgymnast har att göra med att det inte är en behandling som har en vetenskapligt dokumenterad effekt. Då ingår den inte i högkostnadsskyddet utan betraktas som friskvård och betala får man göra själv.

Jag går nu en kurs om komplementär medicin på Karolinska Institutet och tyvärr kommer det att dröja länge länge innan vi får se den typen av vård och hjälp i det vánliga sjukvårdssystemet. Det ska bevisas och forskas och regleras i lag så patienterna får en säker vård.

Tyvärr är det lång väg kvar.

Vill bara önska alla en riktigt God Jul njut av den och ta det lungt!!!

Hälsningar Gunbritt

MonicaG
0

Hittade denna länk. Om fibromassage. "Fibromassage är utformad för dig med fibromyalgi. Medicinsk Fibromassage är utvecklad på S:t Görans sjukhus med Stefan Göthager som förgrundsfigur."

http://www.kinesiologen.se/

mongu
0

Fibromassage är jätteskönt går själv på det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

IngelaK
0

Jag fick också fibro-massage. Kändes lite lustigt faktiskt och sjukgymnasten fick jobba extra hårt. Han använde något som såg ut som ett stort suddgummi!

Massage är faktiskt vetenskapligt bevisat att det dels förbättrar blodcirkulationen, dels frigör endorfiner som vi alla mår bra av. Nu är ju inte Sverige så där alldeles på alerten när det gäller just den här typen av forskning, men i flera andra länder är det godkänt. Saknar så professor Robert Olin förresten. Gick alltid på hans föreläsningar i Stockholm.

mongu
0

Det var inte av en sjukgymnast som jag fick min fibromassage utan hos en privat.

Det är en behandling som tar mycket tid o kanske är det så att vissa saker får vi va beredda att bet. för att få. För läggs det för mycket tid på behandlingar som är tidskrävande så är det väldigt många som inte kommer intill för nån beh. alls.

Ha en bra dag! Mongu.

IngelaK
0

Att det finns massor med massörer vet jag. Det finns hur många som helst för den som har råd. Hade jag mycket pengar skulle jag vara - eller rättare sagt känna mig - hur frisk som helst. Men jag kan inte undvara 1.000 i veckan enbart på massage, hur välbehövlig den än må vara.

Alexej
0

Har förtidspension som är jättelåg. Då blir det inga pengar över till någon masseur. Synd. Hade mer än gärna provat fibromassage. I tyskland fick man förr massage på recept - 10 gånger plus värmeinpackningar. Det var underbart!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mongu
0

Har också sjukersättning så jag vet hur det är att ha låg ersättning. Men jag försöker ändå se till att jag kan unna mig denna fibromassage en gång per månad. Mer har jag inte råd med.

Men den gången är guld värd i alla fall. Både avslappningen som den ger o känslan efteråt.

Ha en bra dag! Mongu.

Alexej
0

mongu, vad betalar du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mongu
0

Första gången var det dyrare o det kostade då 550:- de övriga ggr. kostade 450:-

Sen hur ofta man ska gå är upp till en själv. Visst är det bra om man kan gå så ofta som möjligt. Men med sjukersättning så har jag bara råd med ca en gång per månad.

Men har för mig att jag försökte gå ganska tätt mellan 1:a o 2:a gången, minns inte riktigt.

Tyvärr så höjs avg. nu kommer o kosta 500:- per gång ska ändå försöka att ha råd o gå.

Sen har jag önskat mig presentkort när jag fyllt år o till jul.

Ha en bra dag! Mongu.

Alexej
0

tack för svaret! Kollade länken där uppe men hittade inga priser. Det borde man kunna spara ihop.

Rita-S
0

Man kan ju önska sig i julklapp, pängar till just sådana saker.. eller presentkort på massage kanske? Det kommer jag önska mig nästa jul tror jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida