Äldrevården
Det e nu stora diskutioner ang äldre vården och hur gamla blir behandlade. Själv har jag ju sett detta elände med egna ögon o skrivit på listor som finns. Det e bedrövligt att det får gå till så här. Är det så här äldrevården ser ut idag så kan man ju fundera på hur den ser ut när vi blir gamla. Jag blir rasande över att man kan glömma folk på toa ex.
Följer ni detta o skriver ni på listor. Vi kommer ju alla förr el senare att ha nån vi känner och inte vill vi väl att våra nära o kära ska bli behandlade så.
Har ni erfarenhet av detta????
Zimba e sur som ättika.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Hej Zimba.
Förstår precis vad du menar, man blir så upprörd. Jag skulle inte vilja att någon av mina anhöriga ska bli behandlad på detta vis. Har själv jobbat på både sjukhus och inom äldrevård och gör det nu också. Men själv har jag inte varit med om nåt så illa. Däremot jobbade jag på ett ställe för flera år sen där vi jobbade 13timmars skift på helgerna bara två stycken hela dan som skulle hjälpa 11 människor som var dementa, sängliggande osv. Det var hemskt. Vi stressade som galningar för att hinna med, och hade inte tid att sitta ner och bara prata med dom äldre. Man var både fysiskt och psykiskt slut efter helgpassen. Har tur nu i alla fall och jobbar hos en kvinna som har hjälp dygnet runt av två personer. Känns så bra att hinna med, önskar alla äldre hade det så.
Har själv jobbat inom äldrevården i 20 år och tycker att det har blivit betydligt sämre med tiden för omvårdnad under de senaste 10 åren!
Allt handlar om att spara pengar och man drar in på personal men lägger samtidigt på en massa jobb som inte tillhör vården, t ex städ, tvätt, pappersarbete mm mm mm .
På mitt arbete (olika överallt ju) så sprang vi häcken av oss på ren svenska, för att de äldre inte skulle märka försämringarna. Det gick ju bra till en början….tills vi inte orkade mer
. Då ställde de gamla som var pigga nog, upp och dukade borden till måltiderna ex. Snällt av dem men så ska det inte behöva vara i dagens samhälle!
När man började höra talas om att gamla var glömda på toa etc sa vi också att det inte var klokt. Hur kunde de bli behandlade så osv. Nu förstår vi hur det kan hända
Man är så sönderstressad och hinner inte vad man ska (trots långa pass) och då kan det hända att någon glömmer rapportera över till ex nattpersonalen att någon sitter på toa. De i sin tur är kanske 2-3 st som ska ta hand om 80 boende på en natt + andra saker de är ålagda. OBS att detta inte är ett försvar för vad som händer utan en ren förklaring. Jag tycker det är fruktansvärt och det är bra det kommer ut så att något bra kanske kommer ut av det till slut! Ska tillägga att jag inte jobbar kvar längre. Blev utbrända rejält 2 ggr och kommer aldrig att kunna jobba där igen.
Ursäkta att detta blev långt, men blir så arg på hela systemet.
Jag är ärligt talat livrädd för att bli gammal och sjuk och beroende av andra!! Ser med fasa på min svärfars liv. Han är blind och 85 år och behöver hjälp med allt. Min svärmor är lika gammal och sängliggande i våta blöjor. Ibland har hon spill vatten eller mjölk över sig. Hon bor på ett stort servicehus där man bara har 3 (!!!) personal på helgerna. Nä tack, en liten insomningsspruta sitter inte i vägen om jag blir så gammal, sjuk och utan anhöriga!
Jag är också livrädd för att bli gammal. Jag är redan så stel i kroppen att jag säkert inte bli en pigg gammal dam utan en dement käring i rullstol med blöjer på…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag är nu 54 år och känner att det nu börjar gå utför.
Min pappa fick stroke och blev bara liggandes i sängen
utan dropp. Han gick bort2 månader senare och när jag
lyfte på täcket så var det bara skinn och ben. Han vägde
nog 45 kg efter att ha vägt 80. Det var en chock.
Min morfar som jobbat sedan 14 år fick släppa sin
lägenhet som han köpt då den var vid sjukhuset och
det fanns hiss så att mormor, som var helt senil kunde
komma hem. Han fick flytta till 1 rum och kök och
så långt bort att han inte kunde hälsa på mormor.
Nu vet jag inte om jag törs skriva mera om det kan
missuppfattas……..Men in i lägenhet flyttar en in-
vandrarfamilj som inte arbetar och som gjorde
att grannarna fick ett elände p g a allt oväsen.
Morfar förlorade 100.000 på detta och fick sedan
leva på 6.500 och var nu helt pank.
Varför fick de flytta in men inte morfar ? Har
aldrig sett honom gråta så mycket när han inte
fick hälsa på mormor..,,,Nu gråter jag visst.
Kram till er allihopa /Anette