Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1540 ggr
Alexej
0

Fibro och matvanor!

Har Fibro sedan några år och läste nu i en tysk tidning att värk ofta är avfallprodukter från maten som sätter sig i kroppen.

För att rensa kroppen skulle man utesluta kött, mjölkprodukter, mjölprodukter och socker.

Har någon erfarenhet?

Jag måste tillägga att jag också har den känslan att min kropp helt enkelt är blockerad av all möjligt skräp som ger mig värk och stelhet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rita-S
0

Det är faktisk det Hannu Timmonen baserar sin behandling på, att kroppen har hopat upp "skräp" i musklerna och att detta för vissa personer (märk, inte alla) kan ge fibromyalgi så det är ingen dum ide att testa.

Jag på min sida hoppas att jag har fibro pga för mycket kolhydrater i för många år (läs min artikel om "kan socker va gift för kroppen del 1" och "del2" under Artiklar till vänster här om du är nyfiken) så att jag hoppas jag kommer bli bättre vid att reducera kolhydrater en del. Jag har inte uteslutit dom helt själv, utan bara skurit ner, och tillåter noll socker, minimalt med stärkelse och nästan inget vitt (mjöl, ris, pasta) i min dagliga kost och hoppas det ger resultater.

Samtidig vet jag en del som mådde sämre av detta och som får hitta andra sätt.

Men detta med maten är ju nåt man kan prova fram.

Vid att begränsa kolhydrater till ungefär 5% så har min fibromage nästan blivit helt borta för min del iaf. Jag vill inte säga att lågkolhydrat är det ända svaret för det kan jag inte veta nånting om. Men det stämmer iaf för mig :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Tror att många av oss skulle må bra av att utesluta vitt mjöl o vitt socker i vår kost.

Oroliga magar som reagerar på detta skulle bli bättre. Risk för diabetes skulle minskas osv.

Det finns nog mycket som går att göra med kosten. Men det gäller att orka.

Här sitter en som inte orkar just nu i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zikoria
0

Jag har haft fibro i ca 23 år, efter alla års exprimenterande har jag kommit på vad jag ska undvika för att hålla värken på lite avstånd.

Jag undviker allt fläskkött, rökt mat och alla citrusfrukter ( även kivi har invärkan på min värk) då mår jag mycket bättre. Det räcker med att jag börjar ta C-vitamin som brustablett så är värken i händerna där som ett brev på posten…

På julaftafton unnar jag mig ett par skinkbitar och lite dopp i grytan med vetskapen om att jag kommer att ha ont i ett par dagar, men ibland är det värt det.

Mejerivaror vet jag faktiskt inte riktigt hur det är med för jag dricker så lite mjölk och äter nästan ingen yoghurt.

Hoppas du hittar vad som är bäst för dig,

Kram Zikoria

mayolica
0

0# jag tror att det ligger mycket i det med avfallsprodukter. dels för att det känns så i kroppen,dels för att jag har läst mycket om det. det är oxå viktigt att se till att magen och matsmältningen fungerar bra. kosten brukar oxå ha betydelse,jag ska helst inte äta tex bröd och mjölkprodukter.

när jag har mått som sämst har jag ibland gjort en riktig utrensning, en gammal hederlig fastekur på ört-tr råsafter av bär,frukt o grönsaker och grönsaksavkok, helt i 7 dagar. sedan börja med små portioner anpassad diet. det är en jättejobbig kur men jag har kännt mej  frisk efteråt. tyvärr så kommer sjukdommen tillbaka sakta men säkert,men jag har kunnat må bra ett halvår om jag håller kosten bra. när jag började slarva och äta bröd och annat som är syrabildande har snabbt blivit sämre igen.

~ mayolica ~

Alexej
0

Problemet för mig är att jag är lat och pank och trött och lagar ingen mat. Då blir det mest det som inte är bra (och gör tjock):godis-bröd-pasta.Skäms

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mayolica
0

5 håller med, det bästa hade varit om man fick rätt kost serverad till sej. men det finns annat man kan pröva oxå ,för mej funkar healing väldigt bra. jag håller på med reiki och det ger mej bra effekt.

~ mayolica ~