Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2242 ggr
MonicaG
2008-12-16 10:27
0

deppar

Jag deppar lite. Även om man får ett besked som var väntat så är det ändå en jobbig handling. Jobbigt att veta att det nu är på detta vis och att jag egentligen inte kan göra så mycket åt det.

Och det är så nytt alltihop. Visst jag har levt med smärtor halva mitt liv och det är väl därifrån min fibro kommer men smärtan har ju inte stannat där utan den har ju eskalerat och det har skett snabbt.

Jag reagerade ju på ledvärk i händerna tidigare i höst och sökte och det var ju då när man sa att det är inget fel på dina leder som jag letade vidare och hittade fibro.

Och då hade jag också fått tröttheten. Trött har jag ju varit från och till hela livet. När jag gick i mellanstadiet gick jag och la mig jättetidigt. Vid 8 för att orka upp på morgonen vid halv 7. Och jag har alltid upplevt mig själv som en väldigt morgontrött person. Sova middag har jag haft jättesvårt för i alla tider. Förutom det sista året kanske. Då jag kunnat somna i soffan på eftermiddagen framför tv eller bok. Jag har lagt mig tidigt ibland så tidigt som 8 för att somna och sova hela natten. Sen har jag haft många perioder då jag vaknat vid vargtimmen och inte somnat om och tänkt att därför är jag trött. Och sen har jag trott att det är åldern.

Men den här andra tröttheten som jag nu har är ju förlamande.

Och så har vi smärtorna. Just nu är mitt problem fötterna. Det sticker och pirrar i dom. Det är någon form av smärta man inte kan förklara. Mina ben, speciellt vaderna känns som både bly och spagetti. Och så går det uppåt i kroppen. Triggerpunkterna på knäna är onda och de som gjorde allra mest ont när jag var hos läkaren.

Händer, armar är också blystickiga.

Och imorse när jag körde till jobbet så kände jag mig nästan trafikfarlig. Okoncentrerad och trött. Inte så att jag somnar men inte helt fokuserad känns det som.

Skulle kunna stapla upp hur mycket som helst känns det som. För medans man skriver så är det som jag läste någonstans - som om man blir slagen med en klubba. Än här och än där.

Och jag undrar också i mitt stilla sinne hur långt ska det gå innan jag nått min peak. Kommer det bli värre eller stannar det här.

Tankarna snurrar!

Kommer att ha mina ups and downs.

Ibland känner jag mig som felfri, fantastisk, formidabel, fin, fri, frisk och fabulös. Och så kommer fet, ful, fattig, funktionshindrad, fibromänniska.

Och jag har hängt upp mig på F som ni märker. Det finns så många positiva och negativa ord på F som helst och som beskriver mig.

Så jag deppar som sagt - just nu - en liten stund och en liten stund till och så kanske lite mer sen så vänder det ett tag.

lightseeker
2008-12-16 20:15
0

joo, men det är viktigt att låta känslorna få finnas där, när dom väl uppstår.

Låt deppet få vara, tills du har deppat färdigt, jag är rätt så övertygad om att mycket av mina tidigare problem har uppstått pga. undanträngda känslor.

Tråkigt att du mår dåligt, men bra att du har fått en diagnos som du tycker stämmer, vet hur det är, jag fick ju själv en diagnos i Maj, en i Oktober och nu en i förrgår, men pusselbitarna faller ju på plats, som väl är.

När allt har fått sjunka in, så kommer anpassnings-tiden, jag själv har funnit en mycket god väninna, också med fibro och vi umgås flitigt nu, hittar på litet kul hela tiden.

Kul är viktigt om man skall orka vara sjuk, det har blivit min nya devis och som tur är så har hon haft sin diagnos några år fler än mig, så hon hade redan hunnit med att klura ut samma sak.

Samt att jag har gått med i fibro-föreningen här i götet, det är också ett gott stöd. Kanske något för dig att tänka på också

amigo-7
2008-12-19 12:33
0

Hej ! Känner så väl igen mig. Har haft fibro nu i 24 år

och tröttheten blir bara värre och värre. Nu vid omslag

i vädret och mörkret gör att jag ibland kan sova 18-19

timmar/dygn utan att överdriva. Vid 17-tiden är jag

helt slut. Vet inte hur länge till jag orkar………..

När jag äter antidepressivum blir jag bättre men

det tokiga är att när jag blir bättre så glömmer jag

medicinen. Och så är jag där igen trots att jag

skriver lappar och påminner. Nu är det lunchtid och

det känns som om klockan är runt 24.00

på natten. Måste ut och köpa några julklappar

(och stå i kö och bli tokig). Måste bara vila lite

först ! Med vänliga hälsningar från Anette

Alexej
2008-12-19 12:45
0

Vi är nog fruktansvärd många som lider. Fibro är helt klart en funktionsstörning, vi kan inte leva som andra. Jättejobbigt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus