Så var man där för första gången!
Jaha, då var det gjort.
Va på smärtkliniken för första gången.
Min första tanke när jag kom dit var: oj vilken slabbig lokal! men men, lokalen är ju inte den viktiga utan det som ska ske inne :-)
Fick sitta och vänta en stund. Obekväm stol (klaga klaga), men hade så fruktansvärt ont den dag, vilket visserligen va bra tänkte jag.
Nåväl, min tur. KOm in i rummet.
Vi går igenom remmisen min husläkare skickat och sen får man beskriva hur man mår. Förjävlig skulle jag vilja sagt men sa det på ett finare sätt ;-)
Sn förklara de han (lakarn) en massa bla bla om smärta som jag visserligen rädan kände till + hur försäkringskassan arbetar o tänker.
Han gav mig även en massa info ang fibro.
Efter det så undersökte han min rygg/överkropp. ajaj sa jag väldigt ofta.
Han frågade även vilken mediciner jag tog.
Nu ska jag sluta med dessa eftersom jag nu tar antiinflamatoriska och ska börja med en nymedicin samt återbesök.
Han förslog att jag även skulle gå ner i vikt då detta påverkar kroppen. Har inte sett mig som direkt överviktig förut (78 kg och 162 cm)
Han tycker att jag även ska efter denna sjukskrivnings slut försöka börja arbeta igen, typ halvtid eller så.
Bara att hoppas att medicinen jag fått nu hjälper mig litegranna för jag vill inget hellre än att börja jobba igen
Tror inte du skal se dig själv som direkt fet, så mycket ekstra var det nog inte direkt, men det är ju möiligt att varje kilo för mycket kan va en ekstra belastning för din kropp. Men jag tvekar det är vikten som gett dig fibro oavsett, vilket han tydligen inte sa heller :) Tur det iaf!
Hoppas den nya medicinen vill hjälpa!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

hej ,bry dig inte om vad han sa om din vikt.hoppas den nya medicinen du fick nu funkar bra.vikten har inte något med fibron att göra. lycka till nu,försök att tänka lungt om det går.kram janecitarica.
#2 faktisk finns där dom som har fibro pga övervikt, så jo, fibro KAN ha något med vikt att göra, Dock tror jag nog vi talar om grav övervikt i dom flesta fall. Et par av dom jag träffade hemma i norge med diagnos fibro hadde det pga sin övervikt, men detta var dom medvetna om själv med, och dom jobbade på för att forsöka gå ned i vikt.
Men jag tror knappast det är vikten i #0 sitt fall som skapat fibron.
Men oavsett det lär ju knappast skada kroppen att gå ned till matchvikten. Jag tycker bara inte det låter fruktansvärt brådskande för #0 direkt, det var ju inte någon stor vikt tycker jag… :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

nä, jag har ingen större övervikt. De mesta är tyvärr kvar efter min yngsta och hon fyllersnart 5 !
Har tidigare i min ungdom tränat och haft bra fysik, dock ej spinkig utan en "tjej med former" ;-)
Sen jag började med värken osv har man ju inte direkt tränat och efter 3 barn så det är klart att det sätter sina spår.
Vill klart gå ner i vikt och ska det så småningom. Vill dock inte gå upp mer så nu är det stopp!!
Nytt nyårslöfte ;-)

Just för värk så spelar många ggr vikten en stor roll. Fast jag vill inte titta på vad jag skriver. Skulle behöva gå ner x antal kilo.
Men det är ju inte alls konstigt att kilo finns eller hur? För sen jag blev sjuk o fick problem med mitt knä, som är grunden, så har jag blivit mer stillasittande än tidigare. Vad händer då? Jo kilona kommer. Dels är det väldigt lätt att äta som förut o så kanske det slinker ner nåt gott ibland. Eller är jag ensam om det?
Det viktigaste tror jag är att vi inte skuldbelägger oss för de ev. extra kilo vi har. Då mår vi bara sämre. Ta det på lång sikt. Så småningom så kanske dom är borta.
Fast för min del så tvivlar jag allt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!