Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 922 ggr
Pricken16
0

vad tror ni?

Hej allihopa!
Jag är 19år och rädd att jag har fibro. jag har haft värk i kroppen i ett par år nu, men visst inte att fibro fanns förens jag träffade min pojkvän för 2½ år sedan. han mamma har fibro.
jag har ont i Fotlederna, knäna, Höfterna, Ryggen, Handlederna, nacken, armbågarna, fingrarna.
När jag var runt 11-12år så fick jag muskelfästsinflammation i knäna. Nu det senaste året har mina knän börjar värka igen och jag skyller på inflammationen men läkaren sa att det växer bort.
Ryggen skyller jag på ridningen. alla avtrillningar och mockningen. men jag är morgonstel som 17, kan knappt röra mig. och om jag går mkt eller sitter rak i ryggen länge så går den av känns det som.
Handlederna misstänker jag Karpaltunnelsyndrom. mina bägge mostrar har haft det och opererat det. men när vi åkte in och undersökte dom så sa läkaren att dom"inte klickade på rätt sätt" eller ngt sånt. jag har ingen kraft i händerna och tappar då och då saker. Supervärk i handlederna som går i skov. det är värst om jag ansträngt dom eller om det är kallt.

vi har åkt in och undersökt min värk eftersom vi misstänkte borelia. men blodprovet visade inget. jag vet att borelia inte alltid syns dock, så man kanske skulle prova igen..

det här senaste året har allt blivit värre. kan det ha samband med att jag har gått upp i vikt.?
kan det vara fibro?

Rita-S
0

Jag tror du skal tala med läkare. Det är många många sjukdommar och syndrom som delar symptomer med fibromyalgi, så det kan va fibro eller det kan va nåt annat. Skaffa en läkartid och börja en utredning så vill du få dom svar du borde ha.

Men ett är säkert: Din kropp forsöker berätta nånting, och du måste lyssna på den, inte va tapper och uthärda!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Tycker också du ska beställa tid o få en ordentlig utredning av detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pricken16
0

jag är rädd för att det ska vara fibro. jag är bara 19 år. jag vill använda min kropp och tänker göra det. men det senaste året har värken blivit mycket starkare och spridit sig och jag vill inte ens tänka på hur det blir när jag blir äldre.

jag vill kunna rida, alltså verkligen RIDA. travar jag och rider lätt i mer än~10min så dör mina knän. jag sitter länge och vågar inte sitta av för jag vet att mina ben kommer inte bära mig. så jag måste ha världens mantag och lita på att hästen står still tills jag kan räta ut benen på marken..

jag rider, mockar, skottar snö, promenerar och bär tunga kassar nu och lider i tysthet av värken, för jag vill inte att min kropp ska ge upp redan nu..

mongu
0

Men jag tror du måste ta kroppens signaler på allvar. Det kan bli så trist om du trycker ner dom hela tiden.

Sök läkare o bli utredd. Det kan ju va andra orsaker som kan gå att göra nåt åt.

Alltid bättre att veta vad man kämpar mot.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!