Hjälp! Anf FK
Jag har varit sjukskriven sedan aug 2007, men inte blivit beviljad sjukspenning då mina intyg varit för dåliga enl FK. Överklagat till länsrätten. Inte fått besked än. Har fibro, kronisk migrän och kroniskt trötthets.
I senaste sjukintyget skickade vi även med intyg från gottfries och en smärtklinik. Maffigare variant.
Nu har jag fått brev att eftersom jag varit sjukskriven i ett men inte haft ngn inkomst är min sjukpenningsgrundade inkomst 0 kr, vilket innebär att de inte ens kommer att bedömma mina sjukintyg den här gången. Har man inte haft ngn inkomst har man inte rätt till sjukpenning, trots att det är de som avslagit mina ansökningar. Nu när intyget äntligen kanske hade räckt! Ngn som vet om de får göra så. Är helt förtvivlad.
Om de inte ens avslår intygen utan bara vägrar bedömma kan man ju inte heller överklaga till högre instans, eller?
Har tyvärr inget bra svar. Jag blir bara så ledsen när jag hör sånt här och även en smula rädd. Jag har aldrig behövt vara sjukskriven pga min fibro…..ännu. Jag fasar för den dagen då jag behöver det.
Skickar en stooooor styrkekram och hoppas du orkar stå på dej !

Tyvärr så är FK dumma, hoppas de själva blir sjuka.
Mvh Marcus, som från o med i morgon inte längre får ersättning från FK då de inte tycker intygen är tillräckligt efter snart 3års sjukskrivning och arbetsprövning, där jag inte ens klarade 25%.
FK hänvisade till socialen om jag inte kunde jobba.
Ska gå till AF och ljuga o säga att jag kan jobba för att få akassa, får se hur lång tid det tar innan af anmäler till akassan att jag inte klarar av att jobba, vilket tyvärr finns med i deras datorsystem.
AF har tyvärr skyldighet att anmäla sån till akassan.
Har inget alternativ längre, mår bara skit över allt… :(

Var bara försiktig så du inte blir återbetalningsskyldig om du säger du kan jobba när du inte kan. Eftersom det finns med i dina papper redan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Har inget alternativ.
Jag är tydligen för frisk för att vara sjuk, men för sjuk för att vara frisk… 
Är tillräckligt svårt med den lilla ersättning jag fått från FK och utan pengar går det inte att leva, nåt måste man ju leva på.

Vet att det är svårt att leva på en sjukersättning, gör det själv, men blir man återbet.skyldig så är det ännu tuffare. Dessutom så blir man stämplad som en fuskare o det är inte alls bra o ha i sina papper.
Det blir dubbla budskap om du sätter dig som heltidsarbetslös o samtidigt inte alls är i skick. Som ju arbetsprövning visat.
Sen är det väl inte FK som bestämmer hur det ska va dom har ju direktiv från s.k. högre ort. Tror att många av de handläggare vi har inte alls mår bra av att behöva va tuffa mot oss. Men ärligt talat vad ska dom göra? Arbetsuppgifterna är såna o dom måste utföras.
Hörde en moderat i vårt distrikt som uttalade sig nåt så urbota dumt så man undrar.
Hon ansåg att om man efter X antal år i arbetslivet inte orkar eller fått skador av arbetet helt enkelt skulle se sig om efter annat jobb. Det var en självklarhet att alla måste va med som kuggar i samhället.
Med det uttalandet så visade hon tydligt att hon inte alls fattar nåt. För hur många av oss om är sjuka med sjukpenning eller sjukersättning vill va i den sitsen vi är? Visst sjutton vill i alla fall jag arbeta o kunna ha en bra tillvaro. Kunna ha gemenskapen med arbetskamrater osv. Ha pengar utan att behöva känna hur jag ska klara denna månadens räkningar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag har själv blivit drabbad av FK. Tycker att dom gör precis som dom känner för. Tycker att det bara blir värre och värre. Undrar vad det här ska sluta.
För om man är så sjuk som man inte kan jobba och inte får bli sjukskrivning. Då går man till AF och där vill dom inte ta emot en, för man inte är arbetsför.
Vad gäller då? Jo Soc, men det kanske inte är säkert att man får hjälp ändå.
Kanske inte är den hjälpen man vill ha.
Jag har funderat på den sociala välfärden som vi i Svergie ska ha, men den finns inte bara snack!
Nu är vi människor som har ont på det ena eller andra sättet utstängda från samhällets välfärd eller vad man ska kalla det!
Vilka ska "ta hand" om oss?
Jag är ganska kritisk till allt som händer, för det enda jag vill är att bli frisk så jag kan arbeta!
Hoppas att det ordnar sig för dig och stå på dig mot F-kassan.
Vet tyvärr inte om du kan överklaga, men varför inte. Testa!
Ljus & Värme till dig!
Lotta
Må så gott
Lotta "Värd på Insidan"

JAg var på möte med FK & AF igår.
Jag frågade dom hur jag skulle göra o sa att jag måste ju gå till AF o ljuga för dom om värken o säga att jag kan jobba, om jag ska få stämpla… de ville inte svara på om jag skulle göra så, utan ja fick göra som ja ville..
Min handläggare på FK vet iaf hur läget är även handläggare på AF, fast får en ny när ja skrivs in som arbetslös.
Ska jag överklaga måste jag ha bättre intyg, är 3månader kvar tills ja kommer till reumatologen på remiss… finns ingen läkare att gå till här i stan förutom husläkaren och hennes intyg duger inte åt FK.

Har du ringt till reumatologen o sagt till att du kan ta återbudstider med kort varsel? På så vis har många kommit intill fortare.
Ha en bra dag! Mongu.
Kan kanske känna mig lite tacksam för det jag har då. Har förtidspension sedan -96 och är inte arbetsför. Massa intyg från olika instanser innan jag fick det. Sen har det kommit upp fler skador efter olyckan. Så jag är inte ens aktuell i arbetslivet.
Känner med er som bråkar med FK. Tror inte de vill vara jävliga utan det kommer från de som sitter högre upp. Alla ärenden tas ju upp i grupp med AFledarna och där görs en bestämning.
Be att få vara med under deras överläggning. Jag gjorde det innan jag fick pension och då kunde jag själv tala för min sak.
Inte alla som låter en vara med, men stå på dig.
Sänder styrkekramar
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?