Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 1732 ggr
Ayena
0

Hur bli ni bemötta?

Jag har haft fibromyalgi sedan 1996. Under denna tid har jag bytt läkare några gånger, dels för att det var väldigt svårt i början att få någon läkare som trodde på diagnosen, och dels för att jag flyttat till annan kommun och därigenom tvingats söka ny läkare.

Jag får Citodon och Stilnoct. Vid åtskilliga tillfällen har jag blivit väldigt illa bemött både på apotek och hos vårdcentraler pga medicinerna. Som om jag var en knarkare eller langare eller vad de nu tycks tänka om mig. Jag tycker det är mycket förnedrande.

Ringde till min vårdcentral idag för att få utskrivet nytt recept på Citodon. Jag tar tre tabletter dagligen, 2 x 1.5 tabletter. Denna läkare skriver bara ut för en gång vilket innebär att jag måste ringa varannan månad för att få förnyat recept.

Förra gången jag ringde ville jag boka en tid hos läkaren men det tyckte inte sköterskan eftersom jag inte var "sjuk". Denna gången ringde jag och ville ha utskrivet recept utan att boka tid och fick besked att jag istället skulle boka tid hos läkaren. Så det blev en lång diskussion där och jag sa till om att jag varken var knarkare eller langare utan jag bara behövde något för min värk.

Nu tänker jag försöka få tag på en annan läkare som åtminstone kan skriva ut recept som där finns flera uttag på.

Men jag är så innerligt trött på att bli behandlad som en missbrukare!

Någon annan som har liknande erfarenhet?

Mettan
0

GladMin tidigare läkare ansåg att fibromyalgi inte finns, men han skrev ändå ut de läkemedel jag behövde. Gick till en reumatolog för att få konstaterat om det var fibromyalgi eller ej. När jag sedan bytte läkare och fick en här istället, så slutade den läkare jag hade listat mej hos. Men jag hade inte fått information om att man bara kunde vara listad på Ett ställe, så helt plötsligt var jag inte patient hos min vanlige läkare längre. (Det var i en annan kommun, 4 mil härifrån). I och med att jag fått fel information från Citykliniken, ringde de upp mej och då fick jag förslag på den läkare jag har nu. Han har dessutom vidareutbildat sig i just fibromyalgi. Nu har jag för det mesta bara telefontid med honom, för de har dåligt med tider för besök. Vi pratas vid på den tid som är bestämd, jag får mina recept med minst 2 uttag, så det blir inga problem med medicinerna på det sättet.

Men jag vet många som blvit mycket illa bemötta och det verkar faktiskt vara mer regel än undantag, så det är bara att säga ifrån så mycket som möjligt. De måste bli mer lyhörda för oss patienter, och dessutom måste lära sig hur man uppför sig mot folk.

Tyvärr är det oftast sköterskor och receptionister, som stoppar saker och ting, så då får man klaga. Först klagar man hos sin vårdcentral, gärna via mail, så att man har kopia. Sedfan är det landstinget man vänder sig till. Till sist plockar man ut politikerna i landstingsstyrelsen, och mailar till dem. Då brukar det bli fart på både dem och undersökningarna. Nu använder jag mej av Capio Citykliniken och där räcker det att säga ifrån 1 gång, sedan slipper man krångligheterna.

Men nog ska det fungera på de "vanliga" vårdcentralerna också. Om du byter läkare, utan att säga ifrån, fortsätter ju läkaren att skriva ut enligt eget huvud. Ett slag hade läkaren för sig att bara skriva 1 uttag på mina Treo Comp, men jag bad honom skriva 2 ggr och gärna med intervall, bara jag slapp ringa varenda månad, få telefontid och därmed kanske hindra en annan patient att prata med läkaren. Nu har jag de flesta mediciner med 2 uttag och det fungerar bra. Blodtrycks- och astmamediciner har jag fler uttag på, för dem får jag inte bli utan, för då blir det helt kört. Så ta första bästa tillfälle till kontakt med läkaren och prata med honom om hur opraktiskt det fungerar, så blir det nog ordning på det hela.

Mettan

Ayena
0

Hej Mettan!

Den läkare jag har nu som för övrigt är en kvinna, har jag framfört mina önskningar om att få utskrivet för ett år framöver, med intervall, men det är precis som hon inte låtsas höra. Jag får ju inte receptet i min hand eftersom hon knappar in det i sin dator direkt till apoteket, så det är inte förrän jag står där hos apoteket som jag får reda på att det bara var engångsrecept. Hon vill helt enkelt inte skriva ut flera gånger på ett recept.

Så jag kommer nu att försöka få en annan läkare på en annan vårdcentral och denna gången ska jag försäkra mig om att jag kommer få mina mediciner som jag behöver och inte ska behöva känna mig som på nåder varje gång jag ska ringa, och då bli "bemött" av sköterskorna.

Men du har kanske rätt, att jag ska ta ett samtal med henne först, innan jag byter läkare. Kruxet är att jag kanske inte får någon tid eftersom jag inte anses som sjuk enligt vissa av sköterskorna.

Det är jättejobbigt detta.

mittpyre
0

Jag har nog haft tur med mina läkare Glad. Drabbades av utmattningssyndrom för andra gången 2005 och kom akut till VC. Efter en tid hos den läkaren så pratade vi om min värk och hon sa då att det är ganska vanligt att fibro drabbar "utbrända" . Har klarat mig ganska bra utan ordentliga smärtstillande fram till ganska nyligen då  fick utskrivet Lyrica på hennes initiativ, inget tjafs eller sånt alls.

#2 Håller med om att dessa sjuksköterskor ibland stoppar en från att få en tid. Jag har ju sökt för andra saker än fibron, eftersom jag har en läkare för den. Jag blir så arg när de sitter där och bestämmer vilka som är sjuka och vilka som inte är det! Nästa gång det händer mig tror jag att jag ska anmäla dem.Skrikandes

MrsSunshine
0

Jag tycker du ska försöka komma till Gottfriesmottagningen i Mölndal. De är kanonbar. Kolla deras hemsida. Spec på fibro och vet precis vad som är bäst. De säger t ex att tramadol är väldigt bra mot fibro.